• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top tien formule / macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jhon van der Bo

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2002
Hallo,

Ik heb een lijst die dagelijks moet worden ingevult en hier moet dagelijks een top 10 van worden gemaakt. Maandag een top 10 van maandag, dinsdag een top 10 van dinsdag enz. 1x per week wordt er een top 10 gemaakt van de gehele week. Ik heb al gezocht in het archief van helpmij en heb wat gestoeid met een matrixformule maar ik kom hiet helemaal niet uit.
Wie kan mij helpen om van het tabblad EOL een top tien te maken (a.d.h.v. een formule of macro of met een drop down menu) en deze top 10 moet worden geplaatst in het tabblad Top items.

Jhon van der Bolt

Bijlagen

For the time being.......

Kijk ook eens op de web site van Luc Hendrikckx onder excel/lessen/variabelen.
http://www.newbytes.be/
In zijn uitleg geeft hij ook een voorbeeld van een top tien loop.

Succes,
Ferenc

Jhon

geef eens een voorbeeld van hoe het er voor maandag moet uitzien in het resultaat? Dan weten we waar we naartoe moeten werken.

Wigi

Laatst bewerkt:
leprechaun >> ziet er goed uit en komt in de buurt van wat ik wil.

Als bijlage het voorbeeld zoals ik in gedachte had.
In het tabblad Top items in het grijze vlak staat een drop down menu waaruit ik kan kiezen (ALL = de gehele week). De top items worden dan in naast de grafiek geplaatst.

In het voorbeeld staat maar één tabblad met gegevens. Het worden er uiteindelijk 3, maar als ik al één heb dan kan ik deze zelf aanpassen voor de MOL en Packaging.

Bijlagen

Demeter > ik heb gekeken op de site van Luc Hendrikckx ( http://www.newbytes.be ) maar kom hier echt niet uit hoor.
Ik ben aan het proberen om de macro van leprechaun te verwerken in mijn lijst maar dit wil ook niet lukken.
Iemand nog suggestie's?

........

Hoe wil je het eigenlijk oplossen als er meerde artikelen met hetzelfde aantal zijn op plaats 10? zoals op dit moment voor de artikelen met het aantal van 1. Wil je deze random laten gaan of op lijst volgorde of op ingestelde gradatie?

@Repelsteeltje,
Zou je misschein enig uitleg bij je code kunnen zetten? kom niet geheel uit het eerste stuk? Thanks.
Gaat om de volgende regels:
Code:
   Dag_kolom = 3
   Kolom_item = 3
   Kolom_score = 4

For Dag_kolom = 3 To 9
   For i = 6 To 15

Groet,
Ferenc

Quote > Hoe wil je het eigenlijk oplossen als er meerde artikelen met hetzelfde aantal zijn op plaats 10?
Maakt eigelijk helemaal niets uit, als er maar een item op plaats 10 staat. Kan voor mij ook random.

Hallo Demeter, Wigi, leprechaun,

Ik ben nog aan het stoeien met mijn lijstje. Ik heb nu het volgende gedaan. één tabblad toegevoegd (heb ik 'Data' genoemd), dit tabblad gelinkt aan de tekst én waardes van het tabblad 'EOL'. Nu heb ik 7 macro'tjes gemaakt (via de macrorecorder) die een selektie en sortering maakt vanaf het tabblad 'Data', en deze waardes plakt in het tabblad 'Top Items'. Dit werkt, Maaaaaaar ik moet nu voor elke macro een apart knopje gebruiken.
Ik zoek nu een formule of macro die zegt: als in cel "B5" de tekst 'ALL' staat (via een drop down menu) run dan de macro met de naam 'ALL'

Tekst in "B5" > run macro:
Ma > Maa
Di > Din
Wo > Woe
Do > Don
Vr > Vrij
Za > Zat
All > ALL
Géén teks (leeg) > géén macro

Zie de bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb onderstaande code hier gevonden en in het tabblad 'Top Items' geplaatst.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$A$1" And Target = 1 Then
macronaam
End If

Deze heb ik veranderd naar:

If Target.Address = "$B$4" And Target = "ALL" Then
ALL 'Macronaam
End If
End Sub

Nu krijg ik een foutmelding als ik al iets verwijder. Ergens gaat iets niet goed, maar wat is dit?

Laatst bewerkt:
Hallo jpvs > in jou voorbeeld met de MsgBox werkt dit
Ik heb dezelfde code in mijn bestand staan en bij mij werkt dit niet > zie bijlage

Als in B4 (via een drop down) de volgende tekst komt te staan:

Maa
Din
Woe
Don
Vrij
Zat
ALL

Dan moet de macro met dezelfde naam gaan draaien.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij komt dit omdat het geen gewoon blad is maar een Pagina voorbeeld?
Voer een nieuw tabblad in en geef het de naam "Top Items" waarna je het eigenlijke blad hernoemd hebt en vul op blad Top Items1 in cel B4 ALL nu zal de macro het wel doen.

zie bijlage

Pierre

Bijlagen

Hallo jpvs > werkt echt niet bij mij.
Ik ben opnieuw begonnen en heb een nieuw workbook met 3 tabbladen aangemaakt, naam gewijzigd, de macro's hierin gezet en niets. Krijg nog steeds dezelfde fout "Fout 13 tijdens uitvoeren". De fout zou in oderstaande vetgedrukte regel zitten:

If Target.Address = "$B$4" And Target = "ALL" Then
ALL 'Macronaam
End If
End Sub

Ook als ik de top items handmatig delite dan verschijnt de foutmelding. Als het op jou PC wel allemaal werkt en je krijgt géén foutmeldingen, zal het waarschijnlijk aan mijn excel liggen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Opgelost

Wat ik ook probeerde, op deze manier kreeg ik het niet voor elkaar.
Ik heb het nu via een andere weg gedaan. Ik heb een Userform ingevoegd met daarop 7 optionbuttens. Aan elke button heb ik een macro "gehangen". Dit werkt gelukkig zonder problemen.
jpvs, Demeter, leprechaun, Wigi bedankt voor het meedenken.

Als bijlage de oplossing.

Bijlagen

Jhon,

Knap opgelost het vorige gaf een confict waar ik geen oplossing voor wist.
Nog een kleine verbetering tegen het flikkeren van het beeld?

Zet dit achter je knop :

Private Sub CommandButton1_Click()
Application.ScreenUpdating = False
If waarde1 = True Then
......

Application.ScreenUpdating = True
End sub

Pierre

Deze is nu helemaal klaar...

:shocked: :shocked:

Ik denk dat er nog heel wat verbeterd kan worden qua code... De macro recorder werd vaak gebruikt, niet? :)

Dit alles kan heel wat efficiënter. Ik zla mijn best doen om er een van de dagen eens naar te kijken en de code "op te kuisen". Beloof niets.

Wigi

Dit alles kan heel wat efficiënter. Ik zla mijn best doen om er een van de dagen eens naar te kijken en de code "op te kuisen". Beloof niets.

Heb nog wat tijd gevonden om de code op te kuisen.

Als je alle code onder een had geplaatst, had je 15 blzn in Word. Na herwerking, 3 blzn... :cool:

Veel plezier ermee

Wigi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Wigi,

Knap staaltje werk wat je daar hebt geleverd. Scheelt behoorlijk wat in de code, en ja.......ik heb de recorder heeeel veel gebruikt.

Ik ben de code eens aan het doorlopen om te kijken of ik hier wel iets van begrijp. Niet dus. Ik wilde de donderdag even aanpassen omdat hij bij de donderdag de tekst in de rij plaatst waar de waardes moeten komen te staan. Waar / wat moet ik dan aanpassen???

Als ik de optie 'Opties voor de beheerder' kies dan krijg ik een foutmelding ('Run Time Error 1004_Select method of rainge class failed') bij onderstaande vetgedrukte regel:

Sub Clear_AllSheets()
With Worksheets("EOL")
.Range("C6:H84").ClearComments
.Range("C6:H84").ClearContents
.Range("B3:B4").Select End With

With Sheets("Packaging")
.Range("C6:H51").ClearComments
.Range("C6:H51").ClearContents
.Range("B3:B4").Select
End With

With Sheets("MOL")
.Range("C6:H47").ClearComments
.Range("C6:H47").ClearContents
.Range("B3:B4").Select
End With
End Sub

ps: ik heb de status van deze vraag weer even op 'niet opgelost' gezet aangezien we nog even hier op ingaan.

Jhon

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan