Toshiba notebook met WinXP start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

hero

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2000
Berichten
72
Zojuist een Toshiba Notebook van een vriend gekregen met het verzoek hem te helpen omdat de PC niet meer opstart. Eerder kwam een aantal keer de melding dat een bep. DLL niet gevonden kon worden en nu start de PC niet meer op.
Met de bijgeleverde recovery CD's wordt wel een herstelmenu weergegeven maar met de mededeling dat alles van de harde schijf wordt gewist. Op de schijf staat echter de boekhouding van zijn bedrijfje en wissen is dus geen optie. Ook heeft hij geen recente backup van zijn gegevens.

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken.

Alvast bedankt,
Ronald
 
Hallo

Persoonlijk heb ik dit om snel data uit te lezen :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...t=US_Drive_Cables_dapters&hash=item4cfa46f253

Met deze info "een Toshiba Notebook" kan ik niet uitmaken of er een 2.5" i.d.e. of s.a.t.a.schijf in deze laptop zit ...

Een i.d.e. krijgt zijn voeding via de u.s.b. kabel.

Mocht er een s.a.t.a. zijn gemonteerd , dien je alsook een voeding en s.a.t.a. kabel aan te schaffen.

Of de betrokken harddisk in een "casing" monteren ... zoiets :

http://www.benl.ebay.be/itm/2-5-IDE...t=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item4d0e2f7ab3

Zo goed als zeker zal betrokkene nu wel regelmatig een backup nemen van zijn data.

Peter
 
Ik doe in zo'n geval het volgende
Start "Mini Windows XP" vanaf CD. Deze staat op Hirens BootCD. De CD zal je even op een andere pc moeten branden.
Omdat je van een andere Windows opstart zitten er geen gelockte bestanden op de harddisk.
Kopieer dan alle bestanden, email, enz naar een ext. usb drive.
Daarna kun je de schone installatie doen waaarbij alles van de harddisk wordt verwijderd.

De Mini XP is niet snel, maar het gaat erom dat de bestanden worden veiliggesteld.
 
Kun je bij jouw Toshibia na het starten van de laptop, en voor het starten van Windows, via een functietoets in een herstelmenu van Toshiba komen? Als dat zo is dan is het terugzetten van een fabriekes xp eenvoudig geworden.

Over de boekhoudign.
ZZP'ers maken veel gebruik van Excel als boekhouding (uh, graag zo simpel mogelijk), maar een echt boekhoudpakket maakt gebruik van een database. Het is handig deze veilig te stellen want hier staat alle data in. Zonder de database ben je de hele boekihouding kwijt.
 
Misschien nog suggesties

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een poging gedaan om met een andere XP-CD zoals voorgesteld door 'The Knight' alleen windows opnieuw te installeren.

Na de vraag wilt u windows repareren komt het systeem met de melding of ik op wil starten van C:\windows 1

Na een 1 te hebben ingegeven komt het systeem na een hele tijd met een regel met allemaal i's (met een schuine apostrof) en vervolgens na weer enige tijd wachten met de melding:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden windows\system32\hal.dll
Installer het bovengenoemde bestand opnieuw.

En bij mij gaat het licht weer uit.
 
Sorry dat ik nu pas reageer maar ben een paar dagen niet thuis geweest.

Ik krijg alleen de melding toegang geweigerd bij ingave expand hal.dl_ (de mappen zijn wel juist C:\windows\system32 en d:\i386)

Van de data is inmiddels wel een backup gemaakt.

Chkdsk geeft de volgende waarden.

78148160 kB totale schijfruimte.
47912584 kB beschikbaar.

4096 bytes per cluster
19537040 clusters in totaal op schijf.
11978146 beschikbare clusters op schijf.

Dus graag nog iets meer hulp.
 
Kopiëren is gelukt maar na exit en opnieuw opstarten komt het systeem met

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Vervolgens wordt verwezen naar de originele CD voor herstel

Opnieuw gekozen voor R en vervolgens 1:

Hierna komt het systeem terug met C:\Windows -- maar start niet verder op --

En vervolgens weet ik het weer niet meer
 
En waar vind ik het bestand system.

Sorry, niet naar de link gekeken, ga het proberen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels het bestand system al teruggezet uit C:\WINDOWS\repair en het systeem blijft vervolgens hangen in het opstartscherm van Windows XP.

Ga nu toch maar opnieuw installeren en zal daarbij de nodige controles uitvoeren met de HBCD.

Evengoed bedankt en dit topic kan wat mij betreft worden gesloten.

Ronald
 
Goed plan!
Veel suc6 met het herstel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan