Is het dan voldoende om alleen Windows 10 opnieuw te installeren en daarbij te kiezen om alles te verwijderen? De gegevens staan in een aparte directory en voor alle zekerheid heb ik die naar een externe harddisk gekopieerd.
Nu is het niet meer helemaal duidelijk wat er moet gebeuren. Windows opnieuw installeren zal alleen bestanden sparen die in een andere partitie (schijfletter) staan dan de partitie waar Windows in wordt geïnstalleerd. Het is destructief.
Drivers van Toshiba waren al weg toen je een andere Windows versie nam maar veel van de hardware kan door Windows weer zijn herkend.
Laat Windows de beveiligde systeembestanden controleren met de opdracht sfc /scannow. Alleen door Windows opnieuw te installeren zal er waarschijnlijk niets veranderen dus je kunt volstaan met controleren.
Bij Laptops zijn er wel vaak één of meerdere herstelschijven maar natuurlijk niet met de nieuwe Windows versie. Is de laptop niet langzaam omdat de drivers ervan niet beschikbaar zijn of niet geïnstalleerd? Hiervoor controleren bij Apparaatbeheer (zelf heb ik 10 niet) en wat de helft van de snelheid kan uitmaken dat is de driver voor de grafische kaart. Je kan goed zien aan het verplaatsen van vensters en het scrollen van tekst of de grafische driver aanwezig is en werkt. De moederbord drivers kan je vinden bij Support en Drivers op de site van Toshiba als ze beschikbaar zijn voor Windows 10. Grafische drivers zijn dus het belangrijkste en hiervoor kan je ook kijken op de site van de fabrikant van deze specifieke chipset.
Een programma om te kunnen zien wat er op de computer wordt opgestart, ook de achtergrondprocessen, is
AutoRuns van Sysinternals. Zou je de onbekende namen zoeken met Google en voor de zekerheid naar meerdere resultaten, dan kan je goed bepalen wat voor nutteloze en soms belastende programma's zoals updaters, indexeerders (soms om bestanden sneller naar de cloud te kunnen verplaatsen) of browser helpers er kunnen worden uitgeschakeld. Wees ook verdacht op virus scans op de achtergrond en het indexeren van schijfstations voor snelle zoekacties, ik dacht dat je het laatste nog kunt uitschakelen met een service. Als je Realtek geluid hebt, probeer dan of je geluid krijgt zonder dit stuurprogramma.
Helpt al het bovenstaande niet en wil je opnieuw beginnen, kijk dan eerst of er een pakket met drivers is voor de Windows versie die je kiest. Anders voorzie ik opnieuw problemen.