Tot hoever mag ik gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Ik heb een AMD AthlonXP 1800+. (zie ook andere specs)De gemiddelde temperatuur is ongeveer 42°C en is nog nooit gestegen boven 49°C. Kan ik hem overclocken tot 2000?? En hoe doe je dat precies?

mvg,
Diederik

Hallo
je kan je athlon best overclocken, dat moet je in bios doen je kan de fsb omhoog schroeven alleen dan gaan de andere apparaten ook op een hogere voltage werken origineel is 133. Om dat te voorkomen moet je je athlon unlocken zodat je alleen je processor kan overclocken. Bedoel je overclocken naar een athlon 2000 of 2000Mhz een athlon 2000 werkt op 1.67 ghz volgens mij. ALs je je athlon wilt overclocken naar 2000mhz moet je betere koeling hebben.
Greetz
A.I.

Oc'en

dan gaan de andere apparaten ook op een hogere voltage werken origineel is 133

Kleine correctie:

Je bedoeld waarschijnlijk met voltage de frequentie. :)

Het opschroeven van het voltage komt aan de orde indien het systeem instabiel zou worden na een oc.

De freq. van de pci slots is 33 Mhz.

Ik denk dat een oc naar 1666 Mhz. (Athlon 2000+) moet kunnen maar 2,0 Ghz. vraagt toch om een degelijk plan mbt. koeling etc.

Steve is trouwens de expert op dit gebied en misschien kan hij je verder helpen. (als ie het leest natuurlijk ;) )

Suc6

Laatst bewerkt:
Koeling is niet zozeer het probleem, eerder geheugen (tenzij het PC2700/3200 is) en videokaarten/HDD's (als er geen mogelijkheden zijn om AGP en PCI in snelheid te verlagen, gaan deze mee met de bussnelheid, en dat heeft vaak een instabiel systeem tot gevolg). Ook moet je geluk hebben om een goed overklokbare CPU te hebben, sommigen doen moeiteloos die 1666 MHz, anderen doen nog geen 1550 MHz.

Ik heb ff een paar vraagjes over overklokken:
Wat is het nut ?
Hoe moet het ?
En wanneer kan ik dat doen ?

Bedankt ;)

Mmm dat is niks voor mij:
De risco's dat het fout gaat zijn groot en je merkt er niet veel van :confused:

Maar iig bedankt :thumb:

Er kan weinig fout gaan.. Het is gewoon leuk om mee te experimenteren.

De risico's zijn redelijk groot, in elk geval gaat de levenduur van je processor een flink stuk achteruit. Ook kunnen andere apparaten op je moederbord sneller de geest geven doordat ze op een hogere (bussnelheid) werken dan voorzien is voor hen.

En dit dan ?
Kan er nix verkeerd gaan ?

Ach, in die tijd was ik nogal onervaren :p

In principe kan er niets verkeerd gaan, nee.

Ja en ik ben nu onervaren daarmee :confused:
Maar is er echt niet veel verschil te merken ?

Oke bedankt voor de info
Ik ga eens op een vrije dag, alles bekijke en een btje experimenteren. :)

Nog ff een vraagje:
Tot hoever met ik gaan ?
Ik heb een pentium 4 2,53 Ghz

ja, niet echt nuttig, maar wel waar. Hoe ver je de processor kan overclocken is per processor anders, en ook andere onderdelen in je pc kunnen roet in het eten gooien. Er is geen zinnig woord over te zeggen...

Inderdaad, zoiets valt echt niet te voorspellen. Je kan het enkel te weten komen door de experimenteren.

daar wil ik nog even iets aan toevoegen. Waarom zou je in hemelsnaam een Pentium 4 2,53 mHz willen overclocken? Extra rekenkracht heb je toch niet nodig zeker??

Als je wilt expirimenteren is het beter dat niet met zo'n duur systeem te doen. Misschien kun je ergens een AMD thunderbird van rond de 1000mHz op de kop tikken? Die zijn beter om mee te beginnen. (oude celeron is ook goed)

Waarom? Voor de kick, voor de cijfers, voor de benchmarks :)

En als je weet wat je doet, kan er weinig verkeerd gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan