Tot wanneer XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Hallo iedereen,

Thuis werkt hier bijna iedereen nog met Windows XP. Het is snel, stabiel en verbruikt weinig. Vooral voor oudere, goedkope pc's (denk maar aan pentiums 4) is het ideaal. Ik herinner me het vooral als mijn eerste OS die ik ooit gebruikte. Maar op 8 april 2014 stopt Microsoft met updates uit te geven voor XP. Wanneer zou dan de uiterste datum zijn schatten jullie dat XP volledig afgedankt wordt, er bijna geen nieuwe applicaties worden voor gemaakt en dus onbruikbaar wordt (zoals bijvoorbeeld Windows 98)? Wat denken jullie?

Ik denk dat XP het nog wel red tot 2017

Jens

De ondersteuning door MS eindigt idd in april 2014.
Dat wil nog niet zeggen dat hardwarefabrikanten dan ook direct stoppen met aanleveren van drivers of dat softwarebedrijven het schrijven stoppen van software die nog werken met xp. Maar dat houdt net als met de oudere OS'sen ook wel weer op. Kwestie van tijd dus.
Je merkt al een tijdje dat er voor de huidige hardware/systemen al geen drivers meer voor xp beschikbaar zijn op enkele uitzonderingsgevallen na..

Ok, nou, vooruit dan maar...#

In vervolg tot jackall, & je vraag in het onderwerp:

Nogmaals: De ondersteuning voor XP eindigt, dus er worden geen nieuwe beveiligings-updates toegevoegd na de datum van (?) 8 april 2014. Voor XP...
IE8 is onderdeel van XP. dat word nog wel bijgewerkt. Evenzo Windows Live, indien geinstalleerd. Enz...

De hamvraag: Alhoewel XP niet meer ondersteund word vanaf april 2014, zijn alle updates vanaf dat moment minimaal 5 jaar beschikbaar, & Microsoft kennende, wel langer, ook al moet je die updates met de hand downloaden.

Wat zeg ik, nog eens: Zelfs DOS 5.x & 6.x kan je heden ten dage nog updaten! Of dat wel iets te maken heeft met Bill, & niks met Steve, geen idee...

Het opvragen (handmatig) van essentieële updates voor Windows gaat op de PC met XP Pro van een goeie vriend erg langzaam. De XP-support deadline april 2014: Ik had het gevoel, dat Microsoft dit een beetje traineert ter demotivatie van gebruikers.
Is er iemand, die dat soort ervaring ook heeft? of moet ik dit probleem ergens anders aan wijten?

Laatst bewerkt:
Als je veilig surft en een account gebruikt zonder admin rechten en een firewall op je pc en je router hebt zitten... dan lijken mij de veiligheidsrisico's minimaal.
Op een bepaald moment gaat de hardware toch een keer stuk en is dat niet meer te vervangen (in een aantal gevallen), dus uiteindelijk sterft XP vanzelf uit.

Om off-line update van XP te doen kun je ook deze tool nemen, misschien gaat dat sneller:
http://www.heise.de/download/6e82ea0360635714a50e3a81f92addb8-1381563535-2299993.html
Een project van het blad c't (computer & techniek, oorspronkelijk dus Duits blad).

PS: als je IE8 te onveilig vindt gebruik dan Firefox of zo. Die zal vast nog heel lang 32 bits systemen ondersteunen. Dan heb je iig de browser up to date.
Op mijn laptop heb ik ook nog XP. Ik twijfel of ik update, want ik heb 1 programma die zeker niet onder 64 bits draait en waar ik nu nog geen vervanging voor heb en ik kan hem niet missen. Onder 32 bits draait ie wel maar af en toe ook rare zaken, het is nog een oude 16 bits applicatie.

Ik heb geprobeerd op mijn oude PC windows7 of Vista te installeren maar dit lukte niet.
De nieuwe OS kan mijn PC niet afsluiten wat tot heel veel ongemak leidt.
Maar daar hoor ik Microsoft niet over dat vind ik dan wel weer jammer.
Ze zeggen dat ze XP nu al 14 jaar hebben, maar ik heb 5 jaar geleden nog een netbook gekocht met daarop XP.
Maar dat terzijde.
Wat ik jammer vind is dat er geen driver update komt waarop oude PC's ook kunnen draaien op win7.
En dan gaan roepen dat we allemaal over moeten, ik voel me echt bij de neus genomen.

Ja, XP is inderdaad al 14 jaar oud, maar toen jij 5 jaar geleden je netbook kocht was Windows Vista net nieuw, en konden de netbooks van toen het zeker nog niet aan. Heb zelf ook nog zo'n netbook liggen, gekocht in 2009 en er stond ook Windows XP op. Heb er meteen Linux opgezet en draait nu nog steeds aardig :)

EDIT: XP is slechts 12 jaar oud...

Laatst bewerkt:
Klopt, ga ik meteen even aanpassen in mijn post. :o

@quaade, misschien rekend Microsoft de beta versies erbij? Die waren er al tijdens het jaar 2000. En zeggen windows XP is nu al 14 jaar oud OF is tegen die tijd al 14 jaar oud? (April 2014)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze moesten wel, anders waren we vandaag nog onze pc aan het herstellen met een DOS diskette, en zou een BSOD iets dagelijks zijn :D Aan de andere kant wel een goede zaak voor computer reparatie winkels, die zouden dan gouden zaken doen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Op een bepaald moment wordt de hardware zo oud dat je toch het risico loopt dat het een keer stuk gaat
en
de browser teveel paginas niet meer ondersteunt, je kunt maar tot IE8 met XP, met Google Chrome (Versie 30.0.1599.101 nu) kun je langer bezig, idem met Firefox.
Dus qua browser heb je nog een veiliger alternatief.
Voor de Office programma's hoef je het niet te doen, Offic2003 plus conversiepakket, maar ook 2007 en 2010 draaien nog jaren onder XP.

Blijft mogelijke gaten in XP zelf?
Met een goede firewall in de router en een personal firewall, beter dan in XP zelf (bijv Zonealarm) en veilig surfen ... loop je relatief weinig risico.
Foute mails? Daar helpt zelfs Win8.1 niet tegen als je op phishing mails ingaat...

Wel: houd effe in de gaten of er zulke grote gaten in XP komen dat het echt niet meer kan. Je leest er dan vast in de krant of op forums... over.

PS: ik type nu ook op een XP laptop Dell D630, als het nodig is kan ie nog wel win7 aan denk ik. Voorlopig geen zin om over te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan