totaal aantal opnamen spiegelreflex

Status
Niet open voor verdere reacties.

sytske

Verenigingslid
Lid geworden
13 nov 2005
Om te vergelijken bij mogelijke aankoop wil ik graag meer weten over het volgende.Hoe bepaal je hoeveel opnamen een camera heeft gemaakt?Het nummer op een opslagkaart blijkt het niet te zijn .Hoe weet ik of de camera afgeragd is of niet?
Men beweert dat een dig.SLR 30000 belichtingen gemakkelijk aan kan.Dus vind ik 10000 niet echt om van te schrikken.
groeten Carel

hoe je het kan zien zal bij elke camera anders zijn denk ik?
mijn canon eos 400D zit nu op de 26 000 fotos.
en mijn sony alpha 350 op 14000 maken allebij nog perfecte fotos.

-totaal-aantal-opnamen-spiegelreflex

Dat bedoel ik nu.Waar neem je dat waar?Zit er ergens een counter die je af kunt lezen?Camerafabrikanten hebben er (uiteraard)geen belang bij om het totaal haalbaare kliks te vermelden.Ik kan mij niet veroorloven om een nieuwe dig.slr te kopen ,dus wordt het tweede hands.Bij analoge camera,s was het aantal gemaakte opnamen zeer bepalend.Dat werd veroorzaakt door de mechanische slijtage.Bij max 10000 kon je problemen met de sluiter e.d. verwachten.
Hoe zit dat bij digitaal en geven alle cameras het aantal kliks weer en hoeveel kliks zijn bepalend?
Ik stort wel wat over je uit.Maar dit is wel een echte vraag voor mij.
groet en dank voor zo ver

Er is ook software waarmee je het aantal shutters kan uitlezen: Opanda en PhotoMe geven je die informatie bijvoorbeeld.
Daarnaast heeft een aantal leveranciers zelf ook software waarmee je die gegevens kunt uitlezen.

Dankje wel tomeom.PhotoMe gelijk gedownload.Heel veel opnameinformatie ,maarrrrr het aantal opnamen is niet te vinden.Wil je zo vriendelijk zijn om er een screenshot aan te wagen?
groet Sytske

In PhotoMe heet het "Shutter Count". Het getal dat erachter staat zijn de "spiegelbewegingen" en corresponderen met het aantal foto's. Op sommige camera's kun je ook moedwillig de spiegel wegklappen (bijv. voor onderhoud) en die worden ook geteld, maar deze zijn in de regel verwaarloosbaar.
Hoop dat dit je helpt.

Sorry,maar ik kan het echt niet vinden.Ik neem aan in het onderdeel CAMERA.Overigens zijn de gegevens zeer correct.Maar de spiegelbewegingen zie ik niet.
groet Sytske

bij veel camera's is er volgens mij ook ergens een optie in het menu van de camera waar je kunt zien hoeveel foto's er zijn gemaakt.
weet alleen niet of het mogelijk is dat mensen deze teller kunnen terug draaien om bij het verkopen te doen alsof er maar bijvoorbeeld 10000 foto's gemaakt zijn ipv de 30000 die er echt mee zijn gemaakt.

Shutter counter

Bij het openen van het voorbeeld van Photome staat wel degelijk een kolom shuttercounter met aantal erachter, welk op de afbeelding sloeg (gemaakt met Nikon) camera. Bij mijn afbeelding, gemaakt met een Canon, kon ik in het kolom shutter niet meer vinden. Ik denk dat het merk gebonden is. Wat het er toe als je het aantal kliks niet weet, en mocht het kapot gaan dan denk ik dat je geen garantie op de sluiter hebt. Hoe professioneler je camara hebt, kan je wel van uitgaan dat het aantal kliks ook hoger ligt, bv 50.000 kliks. gaat ie bij 30.000 kapot dan is jammer en anders om dan is het mooi.

Laatst bewerkt:
Aantal opnamen

Hoi,
zelf heb ik een canon 350D. Deze plaatst de foto's in opeenvolgende mappen. Die worden genummerd vanaf 100. In elke map worden 100 opnames gezet. Met een simpel rekensommetje weet ik dus hoeveel opnamen gemaakt zijn: (Laatste mapnummer - 100) x 100.
Dus is de laatste map bijvoorbeeld 220Canon, dan heeft de camera (220-100) x 100 = 12000 opnamen gemaakt.
Je moet hiervoor wel even het SIM kaartje in je PC steken; in de map DCIM worden de genummerde mappen aangemaakt.
Daar heb ik helemaal geen moeilijke software voor nodig, en bij aankoop van een tweedehands camera kun je dit kunstje ook bij de verkoper even doen. Wel even een verse opname maken! Je zou immers een grapjas kunnen treffen die een wat ouder kaartje (met oudere mappen) in de camera steekt.....

Dank jullie allemaal zeer voor de reacties over de laatst ZES jaar over dit onderwerp.
Camera is inmiddels al jaren verkocht en de nieuwe tweedehands al weer meer dan een jaar in gebruik.Tot zeer grote tevredenheid.
Wat ik nog even kwijt wil.Mocht je het plan hebben een nieuwe (dure) camera aan te schaffen.Veel gebruikers willens steeds de nieuwste hebben.De voorgaande gaat dan meestal voor minder dan de helft weg en is volledig in prima staat.Doe je voordeel er mee!
groet Sytske

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan