• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal/ gemid. berekenen in draaitabel en grafiek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tester22

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2022
Goedemiddag,

Ik ben al enige tijd aan het proberen om wat cijfers helder in kaart te brengen.Niet alleen voor mezelf maar ook voor de afnemer.
In de bijlage een kleine opzet.

Tab 1 de invoerlijst: met debnr/route/Klantnaam/plaats/jaartal cijfers.
Per klant is het mij wel gelukt om 2021 vs 2022 te vergelijken in een draaitabel grafiek.
De totale omzet van de klant heb ik nu wel in beeld,maar ik wil er graag iets meer uit halen.

* is het mogelijk om /via draaitabel grafiek te zien wat er per route wordt afgenomen? route 1 in 2021 vs route 1 in 2022 en dit ook voor de andere routes
* en is het mogelijk om ook een draaitabel/grafiek per plaats te maken? zodat ik bijvoorbeeld kan zien wat er in 2021 vs 2022 is afgenomen in b.v. Sneek?

Is het mogelijk om 3 verschillende draaitabellen te maken

* om de omzet van de klant te bekijken 2021 vs 2022
* om de omzet per plaats te bekijken 2021 vs 2022
* om de omzet per route te bekijken 2021 vs 2022

Ik hoop dat het duidelijk is en jullie hier iets mee kunnen.

Bijlagen

Je zal je gegevens moeten opzetten als een database (dus onder elkaar), niet de maanden in de kolommen. In bijlage heb ik met Power Query jouw gegevens omgezet naar iets bruikbaars en daarmee de gevraagde draaitabellen gemaakt.

Bijlagen

@Alexcel,top ziet er inderdaad overzichtelijk uit en makkelijk te bewerken zo.

Maar is het ook zo te realiseren dat het per maand wordt weergegeven?
En er een grafiek uitkomt zoals in (tab2) ?

Dat zoek ik eigenlijk,misschien was mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd

Dus dat er een grafiek kan ontstaan van de klanten 2021 vs 2022 per maand (b.v. lijngrafiek)
Grafiek op basis van de gegevens van omzet per route 2021 vs 2022 per maand
Grafiek op basis van de omzet gegevens van een plaatsnaam 2021 vs 2022 per maand (zodat ik kan switchen in een grafiek tussen bv ZWOLLE/Brussel/ etc)

Ik wilde je even op weg helpen. Ik schatte zo in dat je voldoende kennis had om er zelf een leuke grafiek van te maken, gezien het voorbeeld.
Of een veld toe te voegen aan een draaitabel...

Je kan ook een draaigrafiek maken, zoals in bijlage gedemonstreerd. Speel er maar eens mee totdat je hebt wat je wilt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wilde je even op weg helpen. Ik schatte zo in dat je voldoende kennis had om er zelf een leuke grafiek van te maken, gezien het voorbeeld.
Of een veld toe te voegen aan een draaitabel...

Je kan ook een draaigrafiek maken, zoals in bijlage gedemonstreerd. Speel er maar eens mee totdat je hebt wat je wilt.

Super,bedankt precies wat ik zocht.
Nu ben ik een een aantal avonduren aan het stoeien geweest, maar loop ik tegen 2 probleempjes aan, waar ik maar niet verder mee kom.

1.
Hoe Krijg ik Karel - Parijs van invoerlijst naar tab 1 (wellicht doe ik iets niet correct)

2.
En is het mogelijk vanuit tab 1 gegevens te selecteren van klanten om zo een draaitabel te creeeren als in tab 2.
Wanneer ik de gegevens selecteer vanuit tab 1 en deze in draaitabel zet krijg ik geen duidelijke lijngrafiek zoals deze in tab2 te vinden is(per klant/per maand een vergelijking kan maken van 2021 t.o.v. 2022)

vr.gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan