• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal lengte per draad kleur / dikte berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RekenwonderNiels

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Beste iedereen,

Ik wil graag in een lijst de totale lengte berekenen, maar er moet onderscheidt worden gemaakt tussen verschillende kleuren en lentes van de draden.

Ik heb een filter (rechts) gemaakt voor de kabellijst (links). maar dit lijkt me erg omslachtig, en gaat zeker problemen opleveren als ik de lijst ga bewerken.
Kan iemand mij helpen met een formule? liever geen VBA daar snap ik niks van, en ik wil hier graag van leren!

Alvast bedankt! hier is mijn voorbeeld:

Bekijk bijlage kabelset voorbeeld.xlsx

Nou, les 1 is: als je met gegevens wilt rekenen, combineer de getallen dan nooit met tekst.
Ik heb nu een aangepast nummerformaat toegepast voor de bereiken C7:C37 en H7:K37: 0" mm";;;
Zo'n formaat bestaat uit 4 delen, gescheiden door ;
1. het formaat voor positieve getallen; 2. het formaat voor negatieve getallen; 3. het formaat voor nullen en 4. het formaat voor tekst.
Als je zo'n deel leeg laat, dan zie je hem ook niet, dus in dit geval wordt alles behalve positieve getallen onderdrukt, vandaar dat de nullen wegvallen.
Bij positieve gevallen wordt " mm" toegevoegd, dus in de betreffende cellen hoef je alleen maar getallen in te vullen en je krijgt " mm" er vanzelf bi (terwijl het gegeven toch numeriek blijft).

Met alleen numerieke gegevens is de formule in H7 eenvoudigweg:
Code:
=ALS($C7="";"";$C7*($E7=H$5))

Deze formule heb ik gekopieerd naar rechts en naar beneden tot en met K37.
Als je formules kopieert/doortrekt, dan blijven de verwijzingen met een $ ervoor intact, dus naar rechts blijven $C7 en $E7 intact; H$5 wordt I$5.
Maar beneden worden $C7 en $E7 $C8 en $E8; h$5 blijft H$5.

Hallo Marcel, uit nieuwsgierigheid:
Code:
=ALS($C7="";"";$C7*($E7=H$5))
Wat doet die $E7 = H$5 / waarom kies je voor deze formule?

Edit: handig, het geeft een waar / onwaar, waarbij de formule wordt vermenigvuldigt met 1 bij waar en 0 bij onwaar. Slim :)

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor alle reacties!

ik heb het bestand van MarcelBeug geopend en gekeken of ik hier mee uit de voeten kan.
De gegevens worden hier mooi gefilterd, maar ik mis een overzichtelijk lijstje. er is niet veel ruimte meer op mijn A4, en iedere lijst wordt uitgeprint..
Ik zou daarom de filter verbergen als dit eenmaal werkt, en een klein lijstje ergens in een hoekje drukken.

Of misschien heeft iemand een oplossing waar geen filter voor nodig is, maar alles meteen in een klein overzichtelijk lijstje stopt.
Hier heb ik ook weer een voorbeeld Bekijk bijlage 285007 van gemaakt, maar het probleem hier is dat de totale lengte per kleur bij elkaar moet worden opgeteld, en iedere lengte is uitgedrukt in [123 mm].

Nu zou ik mijn eerste voorbeeldlijst kunnen combineren met het voorbeeld van MarcelBeug om zo een werkende filter te maken, maar ik hoop nog op een directe formule.
Tot die tijd ga ik de filter proberen te combineren, en als dit gelukt is hoor je weer van me.

Bedankt en vriendelijke groet,
Niels Frickel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan