• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal met somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Met
Code:
=SOMPRODUCT((Datum<=VANDAAG())*(inkomen>0)*(Omschrijving=C90))
of
Code:
=SOMPRODUCT(--(Datum<=VANDAAG());--(Omschrijving=C90);--(ISGETAL(inkomen)))
krijg ik het aantal te zien. Ik dacht met
Code:
=SOMPRODUCT((Datum<=VANDAAG())*(inkomen>0)*(Omschrijving=C90)[COLOR="Red"]*(inkomen)[/COLOR])
het totaalbedrag te zien, maar ik krijg #WAARDE!. Ik heb iets dergelijks volgens mij wel eens werkend gehad, maar zie het nu even niet meer.

Laatst bewerkt:
Laat ons eens zien wat er juist in 'inkomen' zit.
Vermoedelijk zit er ergens een 'tekst' in en dan wordt de formule :

=SOMPRODUCT((Datum<=VANDAAG())*(Omschrijving=C90)*(ALS(ISTEKST(inkomen;0;inkomen)))

of zo : =SOMPRODUCT((Datum<=VANDAAG())*(Omschrijving=C90)*(ALS(ISGETAL(inkomen;inkomen;0)))

Opgelet Matrix formule !

Laatst bewerkt:
GiMe,

Top. Dank. Er ontbrak één haakje, maar deze werkt:
Code:
=SOMPRODUCT((Datum<=VANDAAG())*(Omschrijving=C90)*(ALS(ISTEKST(inkomen[COLOR="Red"][B])[/B][/COLOR];0;inkomen)))
Hier was ik niet opgekomen.

Laatst bewerkt:
Rob,

Had het ook al opgemerkt (zie Edit van mijn bericht van 17:47)

GiMe,

Zo klopt hij nog niet: het haakje moet de ISTEKST afsluiten, dus na het eerste woord inkomen. Maar blijft een topoplossing.

Klop helemaal, had de formule geschreven zonder te testen in excel.:o
Dacht weer te' slim te zijn !

GiMe,

Heb nog even gekeken. In die kolom inkomen is de invulling afhankelijk van de omschrijving door deze formule
Code:
=ALS(C6="aow";SOM(1;1);ALS(LINKS(C6;5)="nedll";2;ALS(LINKS(C6;5)="phili";4;"")))
Waar de omschrijving niet voldoet aan deze 3 omschrijvingen geeft ISTEKST een waar. Dus jouw ALS vangt deze af.

GiMe,

Heb nog even gekeken. In die kolom inkomen is de invulling afhankelijk van de omschrijving door deze formule
Code:
=ALS(C6="aow";SOM(1;1);ALS(LINKS(C6;5)="nedll";2;ALS(LINKS(C6;5)="phili";4;"")))
Waar de omschrijving niet voldoet aan deze 3 omschrijvingen geeft ISTEKST een waar. Dus jouw ALS vangt deze af.

In jouw formule geeft de eerste ALS bij WAAR: SOM(1;1), dit zou ik veranderen in 2.
De WAAR van de 2e ALS geeft ook 2, de eerste en 2e ALS kan je volgens mij dus samenvoegen.

Is het misschien een optie om de laatste ONWAAR (de "") te vervangen door 0 (nul), dat hoef je in de formule van Gime geen gebruik te maken van ALS en ISTEKST of ISGETAL.

Paul,

Dank voor je reactie. Ik ga even kijken of ik door invulling van de nul elders in het bestand geen tellingen verstoor. EDIT Dit is niet het geval. De uitkomsten bij de ALS-en zijn fictief, omdat ik mijn schoonmoeders inkomsten niet wereldkundig wil maken. ;) Door jouw wijziging werkt mijn oorspronkelijke formule en is mijn zelfvertrouwen versterkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan