Totaaltellingen per groepeer niveau

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb een rapport dat opgebouwd is uit een aantal subrapporten waarin totaaltellingen van dagelijkse afvinklijsten staan per positie over een periode voor een bepaalde lokatie. Dit werkt op zich prima. Echter, het aantal posities gaat toenemen en niet elke lokatie gebruikt alle posities.
Daarom wil ik dit samengestelde rapport vervangen door een rapport met groepeerniveau op positie.
Op zich lukt dit, na selectie op lokatie krijg ik een rapport zonder lege stukken per positie met alle dagelijkse totalen. Ik wil echter niet de dagelijkse totalen, maar het totaal van alle dagelijkse tellingen en dat wil niet lukken. Ik zou dus eigenlijk behalve het kopdeel met het groepeerveld een bijbehorend voetdeel willen hebben voor de totalen.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Om het nog wat gecompliceerder te maken, de dagelijkse afvinklijsten bestaan uit 2 x (4 x 25) velden ja/nee. Deze worden als 0 en -1 opgeteld en de abs wordt weergegeven voor de 4 onderdelen. Deze tellingen vinden plaats in het rapport waarbij de onderliggende velden niet zichtbaar zijn. Ik kan dus helaas geen simpele query gebruiken om de totalen per dag te bepalen. Via een lopend totaal wordt tevens het aantal afvinklijsten bepaald.

Als je een koptekst voor een groepeerveld kunt instellen, kun je dat ook voor de voettekst, want dat is dezelfde regel. Of lees ik verkeerd? Als je een veld in een voettekst zet (niet pagina voettekst) kun je in elke voettekst de functie SOM gebruiken. Die sommeert dan het veld. Dat werkt dus ook op groepsniveau's/

Inmiddels inderdaad in versie 2007 die bijbehorende voettekst gevonden. Nu even zoeken waar die in de 2003 versie zit.
Probleem was dat ik vertrok vanuit een rapport gegroepeerd met de wizard, en dan heb je de bijbehorende voettekst niet.

In 2003 is het zoveel makkelijker om kop- en voetteksten in te stellen, dat mag geen enkel probleem zijn! Jammer genoeg vond een of andere malloot bij de Microsof Ontwerp Afdeling dat het zo niet langer kon, en dat je de opties maar beter goed kon verbergen. Stel je voor dat mensen 'm gaan gebruiken ;)

Inderdaad, voor het eerst dat ik in 2007 iets eerder heb gevonden dan in 2003. overgang van 2000 versie ging probleemloos.
Toch houd ik nog een probleem. De eerste totalen zijn goed, maar de volgende gaat over alle voorgaande gegevens, niet alleen over de groep. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
Ander vreemd probleem is dat als ik de velden met de dagelijkse totaaltellingen onzichtbaar maak en met hoogte 0 volledig onzichtbaar maak, de tellingen niet meer kloppen.

Maar eerst maar eens die tweede groep het eigen totaal zien te geven.

Jij vindt hem makkelijker in 2007? Ik beweerde precies het omgekeerde :). In A2003 heb je één knop <Groeperen en Totalen> waarin je alles bijzonder overzichtelijk kunt instellen. In 2007+ heb je die idiote regel onderin waar ik (zelfs na 7 jaar modderen) nog steeds niks van snap. Zal wel aan mij liggen...

Ik zei: "voor het eerst" ;-) Maar ik heb natuurlijk het "voordeel" dat beide nieuw zijn en eigenlijk sloeg het vooral op het vinden van de functie al heb ik de indruk dat er bij 2007 meer in te stellen valt.

Maarre, nog een suggestie voor die totaal telling per groep?

Laatst bewerkt:
Normal gesproken werken groepen in lagen. Elke groep heegpft een kop-voettekst, en als je in d eerste groep en subgroep maakt, telt dezelfde formule in de subgroep het subtotaal, en in de hoofdgroep het hoofdtotaal. En doe je het op rapportniveau, dan heb je het eindtotaal. En daarvoor gebruik je dus steeds dezelfde formule (=Som([Besteld]) bijvoorbeeld).

Ik krijg helaas heel rare resultaten, of in de tweede groep het totaal of bij een andere instelling zelfs het totaal + nog eens de eerste groep er bij opgeteld.
Bij de percentages heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe de uitkomsten worden bepaald.

Ik denk dat het probleem is dat de gebruikte som een telling is van een heleboel velden en niet een som van records.

Ik vrees dat er weer een som van som van constructie nodig zal zijn.

=Som(((Abs([1-1-BA]+[1-2-BA]+[1-3-BA]+[1-4-BA]+[1-5-BA]+[1-6-BA]+[1-7-BA]+[1-8-BA]+[1-9-BA]+[1-10-BA]+[1-11-BA]+[1-12-BA]+[1-13-BA]+[1-14-BA]+[1-15-BA]+[1-16-BA]+[1-17-BA]+[1-18-BA]+[1-19-BA]+[1-20-BA]+[1-21-BA]+[1-22-BA]+[1-23-BA]+[1-24-BA]+[1-25-BA]))+(Abs([2-1-BA]+[2-2-BA]+[2-3-BA]+[2-4-BA]+[2-5-BA]+[2-6-BA]+[2-7-BA]+[2-8-BA]+[2-9-BA]+[2-10-BA]+[2-11-BA]+[2-12-BA]+[2-13-BA]+[2-14-BA]+[2-15-BA]+[2-16-BA]+[2-17-BA]+[2-18-BA]+[2-19-BA]+[2-20-BA]+[2-21-BA]+[2-22-BA]+[2-23-BA]+[2-24-BA]+[2-25-BA])))/([Aantal_batch_1]+[aantal_batch_2]))/[aantal controledagen]

en dit wordt dan als percentage weergegeven (de getallen zijn geen getal maar een veld aanduiding).

Dezelfde formule (hoe hopeloos niet-genormaliseerd hij er ook uitziet ;) ) kun je in alle groepsvoetteksten gebruiken. Met uiteraard de juiste resultaten als gevolg. Al zou ik je heel erg aanraden om eens naar je structuur te kijken, kan mij niet voorstellen dat die niet beter kan :).

Tsja, soms groeit iets....

maar bron is een formulier met kolommen met vink velden en die kolom moet opgeteld worden waarna ook de tweede kolom erbij moet. De cijfers geven kolom en rij weer, de letters de kolomnaam.

Houd me ten zeerste aanbevolen voor suggesties..... ;-)

Zou ik de db moeten zien :).

Dan zie je al die velden terug

1-1-BA ja/nee
2-1-BA ja/nee
enz enz

Het is gelukt, er zat een lopend totaal in dat de boel in de war stuurde

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan