totalen groeperen in een qeury of vba?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jebre
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jebre

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Hoi hier ben ik weer,
Dank zij jullie heb ik mijn vorige topic op opgelost kunnen zetten:)
In m'n huidige qry kan ik nu de saldo uren van ons personeel berekenen.
Via een rapport groepeer ik alle werknemers per dag . Via totalen tel ik de gewerkte uren van 1 persoon op (dagtotaal) hetzelfde doe ik met het Saldo (uren meer of minder dan 8 uur gewerkt).
Graag zou ik nu alle dagtotalen en saldo per persoon kunnen optellen die zij in 1 maand gewerkt hebben.

Dit is waarschijnlijk niet mogelijk door nog eens totalen van mijn dagtotalen en gegroepeerd op naam in het rapport te verkrijgen.

Nu stel ik me de vraag of het mogelijk is dat ik :
- een nieuwe tabel kan maken door in een query alle (verschillende) uren die op 1 dag gewerkt zijn van 1 persoon samen te voegen.
- een nieuw rapport te maken gegroepeerd per persoon en datum en daarvan de totalen te berekenen.

Is er eventueel een andere oplossing via vba ?

Onderstaand linkje zal alles duidelijk maken:

Bekijk bijlage test.part01.rar

Bekijk bijlage test.part02.rar

Laatst bewerkt:
Je kunt in een rapport een stevig aantal groepen maken, ook op hetzelfde veld. Als je dus een totaal per dag en per maand wilt, kun je het veld Datum twee keer toevoegen, en de eerste keer op Maand groeperen en de tweede keer op Dag. In beide zet je dan een koptekst of voettekst met de totalen. Overigens leent je voorbeeldje zich nauwelijks voor een goede test; er zitten veel te weinig (datum) records in, en voor te weinig personen.

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie, ik weet dat er niet zoveel is ingevuld voor een goede test . Het was eerder bedoeld om als voorbeeldje te dienen om te tonen waar ik naartoe wou.
Ik zal wat meer gegevens invoeren zodoende kunnen we tot een goede test komen.

Ik heb eventjes het groeperen op meerdere niveaus geprobeerd. Ik kom nog niet tot het gewenste resultaat.
Ik heb nog een groep datum toegevoegd (per maand)
Kun je in de voettekst datum(per maand)de som van de dagtotalen en het saldo per werknemer verkrijgen?

In een groepsvoettekst zie je de totalen over een groep. Dus in de voettekst Maand([Datum]) kun je niet het saldo per werknemer krijgen, dat is een andere groep. Da's ook logisch, want hoe moet de maandgroepering weten welke records er voor werknemers moeten zijn in een bepaalde maand?
Overigens zijn die gegevens prima te verzamelen met kruistabelqueries. Kijk daar eerst eens naar, zou ik zeggen.

hintje?

zal morgen eens m'n best doen om een oplossing te zoeken via kruistabellen.
Ik heb daar wel nog niet mee gewerkt. Ik leer graag zelf bij, toch zou het leuk zijn moest je me nog een hintje willen geven.

meer gegevens

Ik probeer er maar uit te komen via kruistabellen toch lukt het me niet om van iedere werknemer het aantal gewerkte uren (per dagtotaal) en /of saldo per maand of weekte verkrijgen.
Zou het niet kunnen dat door in mijn rapport de gepresteerde uren samen te tellen tot een dagtotaal en ik die gegevens niet in een tabel heb opgeslagen ook die gegevens niet kan ophalen in een kruistabel.

Octafisch je had ook wat meer gegevens gevraagd in mijn test om een betere test te kunnen uitvoeren.

Bij deze: Bekijk bijlage test.part01a.rar
Bekijk bijlage test.part02b.rar

Het zou leuk zijn moest er me iemand kunnen op weg zetten met één of andere oplossing.

Bedoel je zo iets als dit?

Bijlagen

Dit is echt waar ik naartoe wou:D
Soms denk ik dat je de enige bent die gewoon op ieder topic een antwoord biedt.
De test lijkt me te kloppen enkel op 27 sept hebben Tom bertens en Tom Tommelijn beiden 8:15 u gewerkt toch wordt hen -7,75 uur saldo verminderd.
Heb ik in deze een fout gemaakt?
Het lijkt me niet logisch dat dit het gevolg zou zijn omdat beiden dezelfde voornaam hebben daar deze toch geselecteerd worden op WerknemerID?
Alvast dank voor deze oplossing.

Ik heb jouw formules gebruikt om de dagtotalen uit te rekenen (query qOverzicht). Op basis daarvan is het rapport gemaakt, met groeperingen op Jaar, Maand (ik ga er maar vanuit dat je het rapport volgend jaar ook wilt gebruiken, en dat de cijfers van 2012 dan niet bij de maanden van 2013 moeten worden opgeteld), vervolgens op MedewerkerID. Op elk niveau kun je met dezelfde formule (=Som([DagTotaal])) een totaal berekenen over de groep. Dus aan het rapport ligt het niet als de cijfers niet kloppen.
Ik zou zeggen: kijk nog eens naar je formule :)

Ik ben overigens echt niet de enige die met (juiste) oplossingen komt; hooguit reageer ik wat sneller als iemand anders. Maar ik denk dan: waarom zou je wachten met een oplossing, als je die klaar hebt liggen?

Ik heb nog even alles goed nagekeken en heb het volgende ontdekt:
Wanneer een werknemer tijdens ��n dag aan twee of meer projecten heeft gewerkt (dus meerdere uren moet samentellen om aan het dagtotaal en saldo te komen)klopt de berekening niet.
zie rptTestfaseWerkurenWerknemers

dond.27 sept. Bertens Tom project A 4:30 u
project C 3:45 u dagtotaal: 8:15 u saldo: 0.25
Tommelijn Tom project C 3:45 u
project A 4:30 u dagtotaal: 8:45 u saldo: 0.75
dinsd. 2 okt Tom Tommelijn project B 4:15 u
project C 4:30 u dagtotaal:8:45 u saldo: 0,75
Misschien stel ik hier wel een domme vraag
Kan ik de berekende dagtotalen uit:rptTestFaseWerkurenWerknemers niet opslaan in een andere tabel en op basis daarvan jouw qOverzicht en rptOverzicht uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Berekende totalen moeten natuurlijk kloppen; als de uitkomst fout is, moet je de formule aanpassen. Een nieuwe tabel in de strijd gooien zal je probleem niet oplossen :)

Volgens mij zit daar juist de volledige probleemstelling

Is het mogelijk een formule in een query te maken die de verschillende werkuren per werknemer per dag samenvoegd tot een nieuw (berekend?) veld.
Omdat het aantal velden verminderd, dacht ik om ze in een andere tabel te plaatsen (tblDagTotalen).
Uw rapport en query werken perfect zolang de werknemers aan 1 enkel project heeft gewerkt dus ook maar 1 keer werkuren is ingevuld.
Volgens mij moeten we enkel die verschillende projecten waaraan iemand werkt in een dag samengevoegd krijgen.
Alleen weet ik niet op welke manier ik daar moet komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan