• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totalen uitsplitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin2011

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2009
Ik heb een tabel met gegevens waarin totalen staan. Per totaal heb ik een getal hoe vaak deze uitgesplitst moet worden. Ik wil dat deze automatisch (dus door middel van een formule) uitgesplitst worden, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken.

Het bijgevoegde voorbeeld moet duidelijkheid geven.
In het voorbeeld heb ik zelf de totalen uitgesplitst (zie excel bestand). Waar ik naar toe wil is dat excel via een (dynamische?) formule zelf de uitsplitsing maakt en alles onder elkaar zet.

Alvast bedankt voor de moeite!

Bijlagen

erwin2011,

Kun je hier wat mee?
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(C2; " x ";D2/C2)

Bedankt voor je antwoord, maar helaas is dat niet wat ik bedoel.

Ik bedoel dat het echt over rijen uitgesplitst wordt.

Waar ik naar toe wil is dat excel via een (dynamische?) formule zelf de uitsplitsing maakt en alles onder elkaar zet.
Dit zou ik niet weten, maar als het horizontaal mag, vind je de oplossing in de bijlage.

Bijlagen

Bedankt voor de moeite, maar ik bedoel echt de weergave in rijen (precies zoals het voorbeeld alleen dan met formules)

Ik ben geen formule-expert, maar ik denk niet dat dit met formules op te lossen is en dat je je toevlucht tot VBA zal moeten zoeken.
Als iemand mijn ongelijk kan bewijzen, met alle plezier natuurlijk.

...lijkt mij volkomen onmogelijk met formules...
Daarom heb ik ff een klein stukje code geschreven die dit wel in een split-second aankan... ;)
Code:
Sub SplitsTotalen()

q1 = Range(Cells(2, 2), Cells(Rows.Count, 4).End(xlUp))
    For i = 1 To UBound(q1)
        L1 = L1 + q1(i, 2)
    Next i

ReDim q2(1 To L1, 1 To 2)

For i = 1 To UBound(q1)
        For ii = 1 To q1(i, 2)
            iii = iii + 1
            q2(iii, 1) = q1(i, 1)
            q2(iii, 2) = Round(q1(i, 3) / q1(i, 2), 2)
        Next ii
    Next i

Cells(2, 6).Resize(L1, 2) = q2

End Sub

Groet, Leo

Het kan ook met formules en dan verticaal.

P.S.

In de formules wordt er van uit gegaan dat de gegevens in kolom B oplopend gesorteerd zijn. Als dat niet zo is dan moeten de verticaal zoeken functie aangevuld worden met ;0 (in de geel aangegeven formules dus 3 maal)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan