• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

totalen zoeken en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tsjokko

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Hallo deskundigen,

Ik heb van dit forum een file met de naam "urenstaat".
Allereerst de maker bedankt!
Ik heb de file aangepast naar behoefte en de bladen x 7 gedaan, maandag t/m zondag + totaal.
Nu wil ik graag dat op het blad totaal gezocht wordt in de dagbladen naar de naam in kolom B en de kolommen daarachter worden opgeteld.
De namen staan per dag niet in dezelfde volgorde.

Ik heb hier weleens iets van geien maar kan nu niets vinden waarvan ik denk iets aan te hebben.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt,

Ricky

gebruik een vlookup of nederlandse versie vert.zoeken
Hiermee kan je naar een opgegeven waarde zoeken in een andere tabel. Ook kan je hierbij aangeven de hoeveelste kolom vanaf je eerste gevonden resultaat je wilt terug hebben.

Helaas, dat zal niet gaan, de dagen worden onwillekeurig ingevuld.
Op maandag is bv de volgorde van rijen:
Jan
Klaas
Piet
en op dinsdag andersom.
Het idee is dat de naam wordt herkend en de regels die daarbij horen worden dan opgeteld weergegeven.
Ik heb zoiets ooit gezien en volgens mij was dat met zoeken/vergelijken.
Maarrrrrrrr, iedere oplossing of idee is welkom.

Ricky

Voorbeeldje erbij gedaan. Het gaat er dus om dat maandag t/m zondag de personen NIET op dezelfde rij staan maar in de totaal uren wel een juiste telling wordt gemaakt.

Ron321, als ik aangeef dat ik niet weet hoe, dan heeft een antwoord van 3 woorden niet veel waarde.

Ricky

Bijlagen

De formule wordt wat lastig en straks nog wat lastiger dus ik zal ff wat uitleg geven. Ik heb bijvoorbeeld in je totaal sheet achter jansen de volgende formule gegeven:

=VERT.ZOEKEN(B4;Maandag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Dinsdag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Woensdag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Donderdag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Vrijdag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Zaterdag!$B$4:$G$12;6;onwaar) +VERT.ZOEKEN(B4;Zondag!$B$4:$G$12;6;onwaar)

Nu werkt deze formule alleen wanneer jansen elke dag heeft gewerkt. Dat oplossen komt straks wel. Wat gebeurt er precies. We gaan de waarde uit B4 (jansen) zoeken op de sheet maandag in de meest linkse rij cellen van de tabel B4:G12 Nu heb ik er $ bij gezet zodat je bij het kopieren naar beneden geen fouten krijgt. In die tabel gaat hij zoeken naar jansen. Wanneer hij jansen vindt gaat hij de 6e kolom teruggeven. De kolom met de gewerkte uren. De onwaar is er om voor te zorgen dat Excel niet een benadering gaat doen. (Als hij jansen niet kan vinden maar de vries wel dan denkt hij ach dat is ook een waarde en geef ik de vries toch terug). Vervolgens ga ik dit voor elke dag herhalen zodat je een getal bij elkaar blijft optellen.

Waarschijnlijk wil je niet bij elke dag elke naam invullen en dan bijvoorbeeld een 0 neerzetten bij het aantal gewerkte uren. Doe je dit niet krijg je een fout te zien. Namelijk die formule kan jansen niet vinden en geeft een error. Ongeacht of die andere wat vinden je houdt een error over.

Ik denk dat het daarom makkelijker is om je tabel totaal aan te passen. We moeten namelijk een ALS constructie er omheen zetten en de formule wordt wel erg lang (elke keer optellen wordt:
als(isfout(VERT.ZOEKEN(B4;Maandag!$B$4:$G$12;6;onwaar));0;VERT.ZOEKEN(B4;Maandag!$B$4:$G$12;6;onwaar))
daar ga je niet vrolijk van worden 7 keer. Wat je daarom beter kan doen is op je totaalsheet tussenresultaten bewaren. Dus 7 kolommen toevoegen. Dit heb ik ook in mijn voorbeeld voor je gedaan. Ik heb de cellen wel op verbergen gezet waardoor er voor jouw uiterlijk niets veranderd is.

In de zeven kolommen staat netjes elke keer hoeveel uren die dag gewerkt is en in Totaal kan ik die optellen. Ook zorg ik dat er niet nodeloos nullen komen te staan. Kijk zelf maar.

Bijlagen

sorry voor de onleesbare opmaak :D

-edit-
Ondertussen wat spaties gezet, bleek genoeg te zijn.

Je zei niet dat je niet wist hoe maar je zei:
"Helaas, dat zal niet gaan...", vandaar dat ik je attendeerde dat het wel daarmee moet kunnen.

Geplaatst door LucB
tsjokko,

Is dit je bedoeling?
dit is niet helemaal wat hij bedoelt, omdat de namen van de personen dan in een vaste volgorde moeten staan. Omdat ze juist kunnen verschillen moeten we van verticaal zoeken gebruikmaken, maar wel een mooie oplossing wat je had.

Helaas heeft nog niemand naar de mijne gekeken :(

Snabbi,

Ik kom net thuis maar jouw uitvoering is inderdaad uitvoerbaar. De omweg is geen probleem. Ik ben nog met iets anders aan het experimenteren, maar het gaat er steeds meer op lijken dat ik terugval op jouw inzending.

LucB,

Ik moet eerst even winrar neerzetten om te kunnen kijken, dat zal wel laat worden. in ieder geval ook heel erg bedankt.

Ricky

ps ik laat het resultaat nog zien.

Snabbi,

Ik heb jou oplossing gebruikt en een werkend geheel staat nu klaar. Dank je wel

LucB,

Inderdaad een mooie oplossing, waar ik te laat naar heb gekeken. Mogelijk zelfs mooier dan die van Snabbi, daar de extra velden niet nodig zijn.

Nogmaals beiden bedankt voor de snelle en goede raad.

Ricky:thumb:

LucB,

Klopt het dat jouw inzending alleen goed werkt als alle namen die in de namenlijst voorkomen ook vanaf B4 op alle bladen staan.
Voorbeeld, als alleen Vries op dinsdag heeft gewerkt en ik ga sorteren blijft hij toch bovenaan staan waardoor niet al zijn uren in het totaal achter zijn naam komen.
Ik denk dit op te lossen daar alle namen vast in de bladen te zetten gelijk aan de lijst "naam", of is er een betere oplossing.
Heb je ook nog een idee om van #N/B af te komen? Ik weet niet de oorzaak, maar het komt voor als in totaal een naam wordt ingevuld en de andere velden nog leeg horen te blijven.

Groet,

Ricky

Ricky,

Alle Namen op alle bladen vast zetten is een goed idee.

Luc en Snabbi,

Dank voor het werk en hulp. Ik heb nu 2 werkende versies. Nog belangrijker; weer wat geleerd.

Prettige feestdagen en waarschijnlijk tot 2006,

Ricky

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan