Tpm probleem in Windows logboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Op onderzoek naar fouten met bepaalde programmas die stoppen en een foutmelding gaven ben ik in de logboeken gaan kijken.
Ik heb de fouten gevonden en de oorzaak maar vond ook nog wat anders. De TPM geeft daar bij opstarten elke keer een error.

"Het apparaatstuurprogramma voor TPM (Trusted Platform Module) heeft een onherstelbare fout in de TPM-hardware aangetroffen, waardoor er geen TPM-services (zoals gegevensversleuteling) kunnen worden gebruikt. Neem voor aanvullende ondersteuning contact op met de computerfabrikant."

Een kennis zei dat dit zou veroorzaakt worden door een illegale Windows.
Dat is absoluut niet zo, maar ik heb voor de activatie wel Microsoft moeten bellen omdat de aangeschafte licentie mij verkocht werd al OEM maar een volume licentie bleek te zijn en daarmee kon ik als particulier mijn pc niet activeren.

Gaat dit invloed hebben als ik Windows 11 ga gebruiken en of wat te doen om dit legaal te fixen?
 
Wat zegt WhyNotWin11?
Ook al een BIOS/UEFI update overwogen?
 
De pc is zeker het probleem niet, speciaal samengesteld om W11 te gaan gebruiken, hoewel met wat ik nu weet ik rustig verder had gekund met mijn pc die amper 3 jaar was, maar waarvan de cpu juist uit de boot viel.
AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz (4,8 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

GIGABYTE GeForce GTX 1650 D6 OC 4G (rev. 2.0) grafische kaart

Fractal Design Meshify C tower-behuizing

Samsung 980, 500 GB M.2 SSD

Samsung 980, 1 TB M.2 SSD

Corsair RM650, 650 Watt voeding

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, socket AM4 moederbord

Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen

be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler
 
Zie mijn vorige reactie.
 
Nog niet aan gedacht om bios bij te werken. Heb nieuwste versie al gedownload en mocht het nodig zijn zal ik deze bijwerken. Bij de download staat een opmerking:
Before running the USB flashback tool,please rename the BIOS file (SX570FG.CAP) using BIOSRenamer" Moet ik die dan eerst uitvoeren terwijl ik gewoon in Windows zit?
 
Laatst bewerkt:
Nu begin ik licht te panikeren, ik moet de naam van de bios versie op mijn systeem dus eigenlijk aan de nieuwe versie geven. Volgens de uitleg op reddit zou dat net zo goed kunnen met copy paste in plaats van met die bios renamer, maar volgens dit filmpje zou dit niet nodig zijn indien je geen gebruik maakt van de functie op het moederbord zelf.
Op hoop van zegen dat dit goed gaat.
 
Kijk op pagina 3-13 van het manual, de fTPM dien je zelf eerst aan te zetten.
 
Windows 10 home volledig up to date met laatste update.
Bios update uitgevoerd maar systeem blijft in bios opstarten en bij boot vind ik geen mogelijkheid om een schijf aan te duiden om van op te starten. Na de update herstarte het systeem en vroeg F1 te drukken. Heb de settings voor aura en postscherm aangepast en save en herstarten. Ik vraag me af wa ik fout gedaan heb.
 
Wat zie je precies voor melding in je BIOS? Dezelfde melding uit de TS?
Foto anders?

Wat zegt WhyNotWin11?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan in de bios alles bekijken en aanpassen, maar bij boot staat er dus geen enkle schijf om van te booten. Wel worden beide ssd's onder NVMe config herkent. WhyNotWin11 gaf geen conflicten en tpm was ook ok. Ik herinner mij dat net voor yes te klikken voor de bios update er een waarschuwing kwam voor bitlocker, maar ik heb dat nooit ingesteld of gebruikt.
 
Heb je het bios voor de upgrade eerst naar de default terug gezet?
Zet die anders nu terug op de defaults en stel hem opnieuw in NA eerst weer op gestart te zijn.
 
Heb ik gedaan maar haalt niets uit. Heb de bios batterij verwijderd, een minuut gewacht, terug ingestoken en pc gestart; Gans de set up via F1 opnieuw gedaan, maar nog steeds geen mogelijkheid om een schijf aan te duiden om van te booten. Ik kan nu ooko de tijd niet meer instellen.
 
Kan ook helemaal niet met een UEFI systeem, booten via het bootmenu hotkey kan alleen.
En een bios reset kaat via de clr cmos jumper/pinnen.
Batterij een minuut eruit halen is veuls te kort, zitten de elco's nog redelijk vol.
 
Allemaal al hartelijk dank voor de hulp, maar ik heb weinig ervaring met wat hier moet gebeuren. Ik lees over een hotkey voor het bootmenu, welke is dat dan? En met welke pinnen moet ik wat doen, want als ik dit opzoek zie ik veel verschillende zaken en manieren, maar wat is de juiste manier voor mij en hoe vind ik die pinnen?
 
Het is een kwestie van een jumper verhuizen of weghalen.
Check even je manual.
 
Heb het gevonden, het waren 2 pinnetjes. Het mag echter niet baten. Ik heb ook nog geprobeerd met mijn herstel stick eerst bootproblemen op te lossen, dat gaf geen resultaat en later een back up teruggezet, maar alles blijft zoals het is, de pc start steeds in de bios en geraak niet verder.
Update
Heb het voor elkaar gekregen met een bootstick van mijn back up programma. Iedereen bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan