Traaaag.. hoe kom ik achter de oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Priona

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2005
pc, AMD Athlon, 1 Ghz, 512 MB Ram-geheugen is zo traag geworden en liep vaak vast.
Er stonden twee partities met een OS op, beide XP. Daarnaast nog een data-partitie en wat vrije, niet toebedeelde vrije ruimte. Om eea weer in structuur te brengen heb ik van de vrije ruimte een nieuwe partitie gemaakt, met als doel daarop een nieuwe instal (XP) te doen, en daarna met behulp van partition magic de andere twee partities met XP te verwijderen.
Tot en met het creeren van een nieuwe partitie, en XP erop zetten ging het goed. Maar de pc is nu zó traag geworden. Het opstarten duurt nu meer dan 15 minuten! Net na de instal was ie een stuk vlotter meen ik me te herinneren. Het opschonen (verwijderen) van de andere partities heb ik dan ook nog niet gedaan omdat pc al zo veel moeite heeft met opstarten.
Hoe kom ik erachter wat er nu aan de hand is? Plan van aanpak? Wie heeft er tips voor me?
Alvast bedankt!

Heb je ook in je pc zitten werken?
Een loszittend geheugen kan n.l. ook zo'n langzame start veroorzaken.
Doe je pc uit. Schroef open en haal het geheugen er uit. Druk daarna weer goed op z'n plek en controleer of die klemmetjes goed zitten.
Als je dit gehad hebt kunt je dat in ieder geval uitsluiten.

En kijk ook eens in je foutenlogboek of je iets kunt ontdekken.

Geheugen zit goed. In t logboek staat een fout over het vastlopen van de RAS-service bij het opstarten, kan ik verder niet zoveel over vinden. Andere logboeken zijn leeg ;)

Heeft iemand tips of tooltjes waar een stukje diagnostiek kan worden gedaan?

thanx

ok, das duidelijk :shocked: Maar ook waar ik een beetje tegenop zie dus omdat ik niet exact weet welke stappen/procedure ik moet doorlopen. Op een van de hidden partities staat ook bootmagic en ik kan niet inschatten of dat nog problemen kan opleveren.

Dus dan is mijn vraag: hoe begin ik volledig opnieuw? :o

Thanx

Thanx, ik ga ermee aan de slag.
U hoort van mij.... hopelijk ;)

blijft hangen bij formateren

Zo, eindelijk de stap gemaakt ;) Data eraf halen was de grootste drempel.

Tijdens het verwijderen van de partities een aantal keer een ongeplande herstart, maar goed, volgens procedure verder gegaan. Gisteravond de pc de nieuw gemaakte partitie laten formateren. Nu blijft ie hangen op 'setup is bezig met formateren....' en de balk is 100%... Daar stond ie vanochtend ook al op.

Kan ik de pc gewoon reboten en verder gaan met de install?

Thnx

Ben bang dat je schijf niet helemaal top is.

Je kunt proberen met een opstartcd van de schijffabrikant dit na te zien, er is ook een universele opstart cd, de Ultimate boot cd, met allerlei progjes, om dit eventueel te repareren.

Die kun je hier downloaden

Of de schijf in een andere pc erbij hangen en daar een chkdsk uitvoeren op deze schijf, kun je hem eventueel ook opnieuw indelen en formatteren.

Lange Pier zei:
Ben bang dat je schijf niet helemaal top is.

Ben er ook bang voor :confused:
Ben toch maar na reboot verder gegaan met install. Windows wordt nu geinstalleerd. Als Win er straks opstaat, hoe kan ik dan het beste de schijf checken?

Door naar die recovry console te gaan, naar je windows xp installatie en daar een chkdsk /r uit tee voeren.

Duurt wel even, maar dan heb je ook wat.:D

En de andere partities kun je vanuit windows zelf doen bij schijfbeheer, kan ook met de C:, maar dan wil windows opnieuw opstarten om dat te doen en dan zie je niet hoever de schijfcontrole is, je scherm blijft dan zwart, met een vervelend gevolg dat mensen vaak gaan rebooten, terwijl windows gewoon nog bezig is, kun je weer overnieuw beginnen.

Lange Pier zei:
Door naar die recovry console te gaan, naar je windows xp installatie en daar een chkdsk /r uit tee voeren.

Tja....na een paar keer reboot tijdens laden recovery console wat het resultaat een BSD.

De laatste keer was de foutmelding STOP: 0x0000008E
en
setupdd.sys - adress F84C0355 base at F84A2000, datestamp 3b7d8507

Als ik het goed begrijp zou er iets met de geheugenmodules aan de hand zijn?

Ik zou het erg prettig vinden te weten wat nou de problemen veroorzaakt om t hopelijk te kunnen oplossen.
Alvast bedankt voor t meedenken!

Ben er ook bang voor, testen met Memtest86 biedt zekerheid, moet wel op flop, die als je hem hebt gemaakt, niet leesbaar is in Windows, het is een Linux gebaseerde opstartflop, dus je hebt wel een floppydrive nodig, en de boorsequence moet de flopdive als eerste staan.

Hier te downloaden.

draaien memtest

ik heb de 'ISO image suitable for creating a bootable Memtest86 CDROM' gedownload en ge-unzipped en daarna memtest.iso met Nero als bootable cd gebrand.
De cdrom is bootable, das fijn. Maar memtest?? pc start op, komt uit op '[DR-dos:] a:' en dan?
Help? :o

:confused: Raar, ook een dir's in die a:?
Opstartbare van flop geen optie? aan het ontbreken van een floppy drive?

Of deze proberen, staan nog veel meer progjes op om van alles te checken.

op cdrom

staat de mappen drdos, oak en nr, en de bestanden command.com, wwbmu.exe, readme, aitodos7.bat en dconfig.sys. Lijkt erop dat ik alleen een bootable cd heb gemaakt? Snappet nie...
Zal je link proberen, thanx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan