• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

traag door werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo
Ik heb in excel een aantal werkbladen waarvan er één de nodige rekencapaciteit vraagt
waardoor als ik iets invoer vervolgens een aantal seconden moet wachten voor ik weer iets kan invoeren.
Ik heb het al geprobeerd om dat ene werkblad in een andere map te plaatsen en dan via bijwerken de gegevens door te voeren maar dit werkt ook zeer traag (minuten),en ik heb ook liever alles in één map.
Kan ik dit werkblad in het originele bestand houden en afschermen van de andere werkbladen en dan vervolgens via een macro o.i.d. in één keer de gegevens doorvoeren?

Je kunt bij extra-opties-tab berekenen kiezen voor handmatig. De formules worden dan alleen berekend wanneer jij daarvoor opdracht geeft.
Heeft als voordeel dat er niet iedere keer gerekend hoeft te worden, je moet dat wel opletten dat je het sheet laat rekenen alvorens je conclusies trekt!

Hallo Alfar,

Waarschijnlijk staat dan het tussen tijds opslaan te snel.
Ga via extra>>opties>>opslaan>>minuten, en maak daar 20 minuten of meer van.

Gr Justes

Beste Alfar22,

Het eenvoudigste is inderdaad het herrekenen op handmatig zetten zoals jheesterbeek zegt. Let er echter dan wel op dat je het ook weer terugzet naar automatisch.
Ieder bestand dat je opent terwijl herrekenen op handmatig staat, neemt die instelling over bij het opslaan!!! Dus ook anderen als je bestand op een netwerk staat, of wanneer je het verstuurt via e-mail.

Overigens kun je de hele werkmap herrekenen door op functietoetst F9 te klikken. Als je alleen een enkel werkblad wilt laten herrekenen, kun je op Shft+F9 klikken.

Groeten,

Richard

Hoi Alfar,

Het grote nadeel van Somproduct & matrix-formules is dat als ze grote bereiken omvatten ze veel tijd kosten (alles is relatief overigens, handmatig kost het mij uren en dan nog is het minder nauwkeurig).

Je kunt de bereiken optimaliseren of de werkbladen die je niet nodig hebt uitschakenen via VBA (Alt & F11)
In This Workbook:
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets(1).EnableCalculation = False
End Sub

En werkblad 1 activeer je weer met:
In Blad1:
Private Sub Worksheet_Activate()
Worksheets(1).EnableCalculation = True
End Sub
Zodra werkblad 1 geactiveerd wordt vind herberekening plaats, dat kan dan even duren.

Let wel op 1 slaat op het eerste werkblad in je document, dus is niet Blad1 als je toevallig Blad4 voor Blad1 gezet hebt.
Als er berekeningen staan op sheet (1) waarvan de uitkomst op andere werkbladen gebruikt worden dan worden deze dus niet herberekend.

Jeroen

Bedankt maar het handmatig berekenen werkt bij mij niet omdat dan ook de formules van de andere werkbladen niet meer werken.
De tijd voor opslaan veranderen werkte bij mij niet merkbaar.
Zijn er nog andere opties ?

Bedankt Jeroen,
Je was me net voor met je antwoord .
Dit is voor mij een acceptabele oplossing.

Hallo
Kan ik deze aktie dus het aan uit zetten van de optie enable calculation ook op de een of andere manier vanuit het werkblad doen ?
Ik heb het met een macro geprobeerd maar dat kreeg ik niet voormekaar.
Het is namelijk de bedoeling dat andere mensen het programma gebruiken en daarom wil ik het zo simpel mogelijk houden .
Bijvoorbeeld zodra het werkblad wordt geopend of via een macro of toetsencombinatie.

Hoi Alfar,

De macro die ik gegeven had was niet helemaal kompleet.
In This Workbook:
End Sub

En werkblad 1 activeer je weer met:
In Blad1:
Worksheets(1).EnableCalculation = True
End Sub

EN:
In Blad1:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
End Sub

Door de laatste code er bij te zetten schakel je de automatische berekening op blad1 ook weer uit als je weg gaat van blad1.

Ik denk dat je probleem nu opgelost is, anders lees ik het wel weer.

Jeroen

Hallo Jeroen

Als ik het goed begrijp moet ik dit:
In This Workbook:
Worksheets(5).EnableCalculation = False
End Sub
in this workbook zetten (dubbelklikken op this workbook en dan rechts invullen.

En voor het werkblad die alles vertraagd Blad 5 in mijn geval:
Worksheets(5).EnableCalculation = True
End Sub

En dat dit er nog bij onder zetten:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
Worksheets(5).EnableCalculation = False
End Sub

Van vba weet ik zeer weinig, moet er bijv. nog wat tussen de haakjes staan?

Alfar.

Hallo,
Ik heb het inmiddels voormekaar .
Foutje van mijn kant.
En het werkt op zich nog vrij vlot ,beter één keer lang wachten dan tig keer kort.
Bedankt .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan