Traag TCP/IP onder Win2k

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cleetje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
1
Al enige tijd probeer ik mijn thuisnetwerk over te schakelen van Netbeui op TCP/IP in verband met de mogelijkheden om dan gezamenlijk van een
internetverbinding gebruik te maken. TCP/IP als protocol werkt weliswaar, maar is in vergelijking met Netbeui enorm traag.

Wellicht heb je suggesties om de problemen op te lossen. Ik stel je hulp geweldig op prijs!
Mocht je meer specifieke informatie nodig hebben, dan geef ik die natuurlijk graag.

Configuratie globaal
Intel PRO/100VE netwerk kaart
Dual boot Windows 2000 Professional SP3/Windows 98 SE.
Op de andere computers realtek kaarten en Windows 98 SE.

Netwerkhardware
Switch: W-lynx mini 5-port N-way switch 100/10 Mbit

Netwerksoftware en -protocollen
Novell Netware Client t.b.v. verbinding met het kantoor waar ik werk (alleen bij die inbelverbinding geactiveerd)
Novell Groupwise 6 t.b.v. het werken met kantoor
Zonealarm met gedefinieerde trusted zones
Internet Explorer 6.0
Outlook Express 6.0 voor privé mail
P.M. F-Secure anti-virussoftware
TCP/IP voor thuisnetwerk 192.168.0.1 - 4
IPX/SPX voor verbinding met kantoor

Verschijnselen
Windows 2000
Het opstarten duurt een flinke tijd. Alsof W2k eerst van alles op het netwerk gaat zoeken dat er niet is.
Het opstarten van Novell Groupwise remote duurt veel langer dan als alleen Netbeui geïnstalleerd is.
Het opstarten van Iexplorer duurt lang. Als de inbelverbinding er is, duurt het zoeken naar een willekeurige website lang.
De eerste keer openen van Windows Commander duurt lang. Ook de eerste keer openen van een Word document duurt lang.
Het openen van een gedeelde schijf of directory in het thuisnetwerk duurt veel langer dan met alleen Netbeui.
Tijdens de bovengenoemde wachtpauzes zie ik activiteit op de netwerkkaart.
Ik ben niet super-ongeduldig maar dit wachten is echt niet comfortabel...

Windows 98
Onder 98 duurt het, met dezelfde hardware, allemaal veel minder lang (maar wel langer dan met alleen Netbeui). Maar ook hier gaat Iexplorer blijkbaar eerst het thuisnetwerk afzoeken om een IP-adres (website) te vinden, en daarna pas naar buiten. Het inbelscherm
voor Iexplorer komt wèl vlot. Het opstarten van Novell Groupwise remote duurt ook onder 98 lang.

Alvast vriendelijk dank voor je aandacht, met dito groet,

Clemens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan