• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

traagheid database met matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

trucker10

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Hallo forum helpers , ik heb het volgende probleem . Ik vul per week zo een 25 a 30 regels in 10 kolommen in ( eerst deed ik dat via een userform nu direct in de database tabel ) ik haal nadien via een matrix formule de nodige gegevens over in een ander tabblad > o.a. de gewerkte uren per chauffeur met de opmerkingen en de aftrek van de pauze , ook heb ik een tabblad voor de facturatie , daar komen dan nog eens wat formules voor de berekeningen aan te pas . Nu is het zo dat ik ondertussen al aan meer dan 1.000 regels zit en ik vorige week mijn matrix formule heb aangepast "...(Invoer!$B$3:$B$2000).." ik heb de waarde al op 2.000 gezet .Als ik nu een selectie doe dan zie ik werkelijk regel per regel ingevuld worden .
Mijn vraag > valt hieraan wat te doen of zijn er andere oplossingen om vanuit een database een uurstaat chauffeur en factuur klant te maken . Is er een bepaalde methode om de matrix zo te maken dat dit wel vlot verloopt ?. Nogmaals de link naar de database die ik gebruik

Daar is weinig aan te doen. Ik heb altijd al gewaarschuwd voor de (relatieve) traagheid van matrixformules.

Je kan:

- zien dat de bereiken juist groot genoeg zijn (maak ze dynamisch)
- de formules zo optimaal mogelijk schrijven
- Evt. extra verborgen kolommen gebruiken zodat een matrixformule vervangen kan worden door een SOM.ALS functie of een AANTAL.ALS functie
- eerdere berekeningen te plakken als waarden zodat die niet meer berekend worden
- ...

Hallo Wim , een ganse boterham dat ik mag/moet/kan aanpassen . Ik ben al bezig met enkel nog het ophalen van de data , nadien ga ik de berekeningen laten starten door een macro toe te passen , nu haalt hij de data op en tegelijkertijd berekend hij die . Alternatief is per maand of trimester werken .
Alvast bedankt voor de nodige tips ;)

Andere tips zijn natuurlijk nog welkom .

Hoi Trucker,

Data ophalen en tegelijk rekenen is natuurlijk niet nodig en uiterst vertragend.

Schakel de Berekeningsmodus uit tijdens het ophalen van de Data met Worksheet(1).enablecalculation=FALSE.
Na het ophalen natuurlijk de berekeningsmodus wel weer inschakelen met TRUE ;). Dit doe je desnoods met alle werkbladen.
Heb je werkbladen met alleen data, schakel deze dan uit (of schakel de berekeningsmodus alleen in als het blad geactiveerd wordt).

Gr. Jeroen

Laatst bewerkt:
Hallo Jeroen , ik duik morgen in mijnbestand en kijk of ik hiermee weg kan , in de vba ben ik nog een beginneling . Alvast bedankt voor de tip :thumb:
Ik was al zinnes om de berekening enkel nog te laten gebeuren door een macro nadat de data is overgekomen .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan