traagheid website

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zild
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zild

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Hallo, hoe kan het zo zijn dat een gebouwde website expression web, nu publiceren zo traag is is op het web.
In de browser Opera gaat het allemaal veel sneller. Bezoekres hebben ook last van de traagheid.
De opbouw van de index gaat in etappes.

Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

Ik vind de vraag nogal onduidelijk overkomen.
Waaruit bestaat de website?, HTML + CSS of HTML + PHP + CSS?

Zonder de site te zien is het inderdaad moeilijk te zeggen wat het probleem is. Het kan zijn dat je site erg groot is door verkeerd gebruik van plaatjes, maar het kan ook zo zijn dat je host gewoon traag is.

EDIT: als je niet wilt dat bots hier de link naar je site vinden kun je iets als http://tinyurl.com/ gebruiken om de URL de verbergen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, laat eens weten welke site? Zitten er misschien te grote plaatjes in?

Ja, foto's van 2,3MB en iframe zal de snelheid niet echt ten goede komen.

oy vey. Dat ligt beslist niet aan de host. Je gebruikt werkelijk enorme afbeeldingen. Als je iets kleiner maakt dmv CSS betekent dat niet dat bestandsgrote en laadtijd ook omlaag gaan. Die foto van de kelderdeur(?), bijvoorbeeld, neemt in zijn eentje al meer dan 4MB in, de hele pagina zou niet zo groot mogen zijn. Gelukkig is de oplossing simpel, maak de afbeeldingen op het gewenste formaat met een photoshop/paint/watdanook en zet ze dan pas op de site.

Bedoel je kleiner maken in bestandsgrootte, dus ipv. 4 mb naar 16 Kb of zoiets?

bestanden kleiner maken in bv Paint shop

Om de afbeeldingen in een kleiner formaat op te slaan, is daar een manier voor? Het is voor mij ook allemaal erg nieuw?

Om de afbeeldingen in een kleiner formaat op te slaan, is daar een manier voor? Het is voor mij ook allemaal erg nieuw?

Zijn diverse manieren voor maar een goed programma wat bij office geleverd wordt is:

Micrsosoft Office Picture Manager

Zoek anders eens op google op free image resizer. Dan kom je vast wel iets tegen.

Bijvoorbeeld: http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

Of gewoon met tools die standaard bij je OS zitten: (neem nu aan dat je op een Windows machine zit)

1. druk op start, uitvoeren
  2. typ 'mspaint' zonder de ''-jes
  3. klik bestand->openen, open je foto
  4. druk op ctrl+r (of bewerken->resize), doe iets van 10%
  5. als je tevreden bent met het resultaat, klik bestand->opslaan als...
  6. noem het bestand foto_klein.jpg oid

Uiteraard kan het met bijna alle foto-programma's. Als je PS of paint.net of iets dergelijks hebt, zijn de stappen bijna hetzelfde.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Zo maak je de foto alleen kleiner. Je kan de grootte in formaat behouden en toch verkleinen in dataomvang.
Maar het formaat is nu juist het probleem, ze zijn onzinnig groot. Het is veel beter om ze met paint oid op het gewenste formaat te brengen en dan in de site te zetten.

bedankt

Oke, ik ben behoorlijik wijzer geworden.
Ik ga aan de slag met jullie aanwijzingen.
Ik dank jullie ook voor de feedback en goede tips

Nogmaals vriendelijk dank

Zildjan

afbeeldingen bijgesteld in bestandsgrootte

Zouden jullie willen kijken op de site of het verbeterd is. Het is al behoorlijk sneller geworden, nogmaals bedankt

Ik denk dat het hebben van een menu in een foto ook wel aan de traagheid mee helpt.

Hoi Zild,
Het menu zit in een andere laag, en dat maakt niets uit.
Wat wel uitmaakt, is de breedte en hoogte van je afbeeldingen.

Vuistregel 1
Als een afbeelding twee keer zo groot wordt, wordt de breedte twee keer zo groot en de hoogte ook twee keer zo groot. Het oppervlak (in aantallen cm2 of in pixels) wordt dus 4 keer zo groot!

Vuistregel 2
Het loont dus erg de moeite om de afbeeldingen zo klein mogelijk in formaat te houden. Een afbeelding die 1,5 keer zo groot is als vertoond moet worden, heeft volgens vuistregel 1 dus 2,25 keer zoveel oppervlak nodig. Terugbrengen van die 1,5 keer zo groot naar het reele formaat levert dus een 2x zo klein bestand op!

Vuistregel 3
Een afbeelding met de html-maten voor op het beeldscherm wordt er niet scherper van (meer détails) als je 'm opslaat in een groter formaat. Een beeldscherm kan niet kleiner gaan dan 1pixel, en gaat de te grote maten dus afronden. Dat doen browsers lang niet zo goed als een tekenprogramma, dus het resultaat wordt er dan slechter op.

Samengevat
Maak de afbeeldingen met een tekenprogramma precies zo groot als ze op scherm moeten worden.

De praktijk (1)
Al met al moet er nog steeds een pittige 540kB aan images gedownload worden voor de index-pagina, zegt het Web Page Speed Report. Waar is dat allemaal voor nodig?
Kijken we naar de huidige pagina: foto kelderdeur heeft als image een formaat van 1024*768px (en is daarmee 111kB).
Nodig is maar 690*450px, zegt de html. Verkleinen levert een jpg van 60kB: alstublieft, die is dus twee keer zo snel binnengehaald!
Het foto'tje van Huub is 576*768px en 60kB; nodig is maar 120*160. Teruggebracht naar ware grootte: nu nog maar 5,5kB. Kijk, dat zet zoden aan de dijk!

De praktijk (2)
Als je geen fotoprogramma tot je beschikking hebt om dit mooi te doen, is MSPaint in elk geval niet het alternatief. Met het gratis IrfanView kan je uitstekende resultaten boeken. In menu: Image naar "Resize/Resample", en dan kan je alles doen wat je maar wilt (verscherpen na verkleinen is aan te raden). Tenslotte opslaan als jpg met een kwaliteit van 75% geeft meestal nog een prima resultaat bij een prettig kleine bestandsgrootte.

Ik denk dat je op deze manier na het klikken op de site heel snel zal moeten kijken: hij is er voordat je piep hebt gezegd!
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

bedankt

CSShunter,
Top, dank je wel. Ik ga er beslist mee aan de slag. De adviezen die ik ontvang van jullie allemaal geeft de burger moet, daar heb ik echt wat aan.

Nogmaals, dank
groet Zildjan

Ik citeer "Het foto'tje van Huub is 576*768px en 60kB; nodig is maar 120*160. Teruggebracht naar ware grootte: nu nog maar 5,5kB. Kijk, dat zet zoden aan de dijk!"

Ik heb het programmaatje IrfanView nederlands binnengehaald. Nu upload ik een foto waar kan ik deze waarden dan vinden? want grootte / resample aanpassen zijn vaste waarden zoals 640x 480 of 800x 600

Aan de rechterkant van het dialoogvenstertje staat inderdaad een rijtje vaste maten.
Aan de linkerkant kan je zelf maten opgeven. Als je "aspectratio behouden" aanvinkt, blijven de afbeeldingen mooi in verhouding. Je hoeft dan alleen de breedte op te geven, dan past de hoogte zich vanzelf aan (of omgekeerd):

irfan-resize.gif

Succes!
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan