Trage Linux op Mac

Angela69

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
198
Hallo,
Heb een oude (15 jr.) MacBook waar ik, op advies, Linux Mint heb geïnstalleerd.
Installatie is wat mij betreft vlekkeloos verlopen, maar 3 zaken blijven toch vreemd:

1, Start heel langzaam op
2. Bij elke nieuwe opstart is random 1 USB poort niet beschikbaar.
3. Bij installatie heb ik opgegeven dat ik geen wachtwoord in wil stellen, na enige tijd valt het in de 'pauze' modus en kan ik pas verder als ik een wachtwoord invul. Dit heb ik dus nergens bij installatie ingevuld, dus wéér opnieuw opstarten maar.

Wie heeft hier ideeën over dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Open de terminal en typ:
Code:
sudo inxi -Fxxxpmrz > ~/Bureaublad/log.txt & xed ~/Bureaublad/log.txt

Deel de informatie die hier staat. Zo kunnen we zien wat de hardwaregegevens zijn en welke linux er geinstalleerd staat.
 
Open de terminal en typ:
Code:
sudo inxi -Fxxxpmrz > ~/Bureaublad/log.txt & xed ~/Bureaublad/log.txt

Deel de informatie die hier staat. Zo kunnen we zien wat de hardwaregegevens zijn en welke linux er geinstalleerd staat.
Hierbij:

1711997297805.png
 
Als het goed is, staat er op je bureaublad een bestandje met de naam log.txt.
Post de inhoud van dat bestand.
 
Wat zoek je, de 32 bits Linux of extra geheugen ? (En kan er nog wel extra geheugen bij in ?)
 
Nee er kan geen extra geheugen bij, dus wordt het 32 bits
 
Probeer het zo dan:
Open de terminal en typ:
Code:
inxi -Fxxxpmrz > ~/Bureaublad/log.txt & xed ~/Bureaublad/log.txt

Deel de informatie die hier staat.
 

Bijlagen

  • IMG_7559.jpg
    IMG_7559.jpg
    98 KB · Weergaven: 17
  • IMG_7560.jpg
    IMG_7560.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 15
Je computer heeft genoeg capaciteit om Linux Mint 21.3 Cinnamon te kunnen draaien.
  • 2GB RAM (4GB recommended for a comfortable usage).
  • 20GB of disk space (100GB recommended).
  • 1024×768 resolution (on lower resolutions, press ALT to drag windows with the mouse if they don’t fit in the screen).


Voer deze tips eens uit en kijk of er verbetering is:
Hartelijk dank, maar................ zoals bij #1 noot 3 wordt er weer om een paswoord gevraagd die mij niet bekend is omdat er nooit een ingegeven is.
 
Herinstalleren mét wachtwoord dan maar, zo erg is dat toch niet.. 🤔
Zover ik linux ken moet je altijd een wachtwoord (eenmaal) aanmaken. Daarna automatisch inloggen (met dat wachtwoord) is in te stellen.
 
Geïnstalleerd met iso stick, dus gaat niet nogmaals tenzij eerst Mac weer geïnstalleerd word. Bij vorige installatie beslist en bewust géén wachtwoord ingevuld. Serieus advies blijft gewenst, aan badinerende opmerkingen heeft niemand wat aan!
 
Hoezo badinerend?
 
Commando's uitvoeren met sudo kan ook wel zonder wachtwoord

in /etc/sudoers staat nu een regel:

code:
1
%admin ALL=(ALL) ALL


Als je dat aanpast naar
code:
1
%admin ALL=(ALL) NOPASSWD ALL

mag je alle handelingen waarvoor rootrechten benodigd zijn ook zonder wachtwoord uitvoeren.

Maar het helpt wel je beveiliging om zeep. Juist omdat je een wachtwoord nodig hebt om met sudo commando's uit te voeren ben je je meer bewust van de acties die je gaat ondernemen.
 
Commando's uitvoeren met sudo kan ook wel zonder wachtwoord

in /etc/sudoers staat nu een regel:

code:
1%admin ALL=(ALL) ALL


Als je dat aanpast naar
code:
1%admin ALL=(ALL) NOPASSWD ALL

mag je alle handelingen waarvoor rootrechten benodigd zijn ook zonder wachtwoord uitvoeren.

Maar het helpt wel je beveiliging om zeep. Juist omdat je een wachtwoord nodig hebt om met sudo commando's uit te voeren ben je je meer bewust van de acties die je gaat ondernemen.
Hmmmmmmmmm...... ik ben een novice hier. Hoe vind en edit
ik /etc/sudoers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan