Trage opstart;1 minuut wachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWeetje

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2002
Als ik XP opstart krijg ik redelijk snel beeld, maar als ik mijn muis op de startknop of taakbalk houd blijft die een minuut lang draaien. Zie tijdsverschil tussen gebeurtenis 2 en 3 hieronder.
Als ik op start druk verschijnt pas een minuut later het beeld. Bij de processen kan ik niets zien. Misschien is er wel iets, maar ik zie het niet.
Onderstaande komt uit het systeemlogbestand van na de opstart. Na die minuut zijn er nog wat W32Time fouten (wat is dat???) en volgt heel even ratelend geluid op het diskette station A: waar geen schijf in zit.

Het gaat hier overigens om een schone installatie van XP, waar alleen nog maar drivers zijn geinstalleerd.
Geen geklooi van mijn kant deze keer.

Hoe haal ik die minuut weg?
Netwerk maken met de wizard?
Dat is er overigens al wel, maar zonder wizard.
Een andere pc met W98SE met TCP/IP en NetBios.
Zonder NetBios was er geen verbinding (TCP/IP protocol had ik niet manual geconfigureerd). Met NetBios meteen.
Tijdens het opstarten stond die andere pc niet aan.

1) Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: EventLog
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 6009
Datum: 23-1-2003
Tijd: 20:21:58
Gebruiker: n.v.t.
Computer: DELL-XPSP1
Beschrijving: Microsoft (R) Windows (R) 5.01. 2600 Service Pack 1 Uniprocessor Free.

2) Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: EventLog
Gebeurtenis-ID: 6005
Tijd: 20:21:58
Beschrijving: De Event Log-service is gestart.

3) Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Dhcp
Gebeurtenis-ID: 1007
Tijd: 20:22:59
Beschrijving: Deze computer heeft automatisch het IP-adres voor de netwerkkaart met netwerkadres 0007E9D2F5A3 geconfigureerd. Het gebruikte IP-adres is 169.254.78.92.

4) Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: Ati HotKey Poller
Gebeurtenis-ID: 105
Tijd: 20:23:05
Beschrijving: The service was started.

5) Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: W32Time
Gebeurtenis-ID: 17
Tijd: 20:23:11
Beschrijving: Tijdprovider/NtpClient: er is een onverwachte fout opgetreden tijdens de DNS-lookup van de handmatig geconfigureerde peer time.windows.com,0x1. NtpClient probeert een nieuwe DNS-lookup in 15 minuten. De fout is: Er is geprobeerd een socketbewerking uit te voeren op een onbereikbare host. (0x80072751)

6) Type gebeurtenis: Fout
Gebeurtenis-ID: 29
Tijd: 20:23:11
Beschrijving: De tijdsprovider NtpClient is geconfigureerd om de tijd uit een of meer tijdsbronnen te halen. Geen van deze bronnen zijn echter
toegankelijk. Er worden geen nieuwe pogingen gedaan gedurende 14 minuten. De tijdservice heeft geen nauwkeurige tijdsbron.

7) Type gebeurtenis: Fout
Gebeurtenis-ID: 17
Tijd: 20:23:16
Beschrijving: Tijdprovider/NtpClient: er is een onverwachte fout opgetreden tijdens de DNS-lookup van de handmatig geconfigureerde peer time.windows.com,0x1. NtpClient probeert een nieuwe DNS-lookup in 15 minuten. De fout is: Er is geprobeerd een socketbewerking uit te voeren op een onbereikbare host. (0x80072751)

8) Type gebeurtenis: Fout
Gebeurtenis-ID: 29
Tijd: 20:23:16
Beschrijving: De tijdsprovider NtpClient is geconfigureerd om de tijd uit een of meer tijdsbronnen te halen. Geen van deze bronnen zijn echter oegankelijk. Er worden geen nieuwe pogingen gedaan gedurende 14 minuten. De tijdservice heeft geen nauwkeurige tijdsbron.

Bedankt

Het zijn altijd dezelfde die het schijnen te weten.
Metallica fans.

Maar ...
Wat moet ik met een time server?
Wat is dat?
Hoe komt het dat jij wel wat vindt in die knowledge base?

Oke, maar ...

Iemand die me van die minuut af kan helpen?

Voordat ik XP opnieuw geinstalleerd heb, had ik natuurlijk ook XP draaien. En toen had ik geen last van die minuut.

Voor wat 't waard is:
Metellikaas is idd goed,
heb je de functie Wake on LAN aanstaan? Lijkt me dat OS bezig is een netwerk te configureren of het zoekt naar de juiste instellingen. WOL uitzetten zou de remedie kunnen zijn. Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan