Trage opstart bij bijna lege computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

guusop1

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2005
Hallo allemaal

Zowel mijn dochter als ik hebben een probleem met het trage opstarten avn onze computers, we hebben allebei een pentium 4 2,6 ghz 1056 mb computer (80 gb)
als we opstarten duurt het erg lang voor we door het opstartscherm heen zijn.
Blauwe balkje loopt zón 40 tot 50 x heen en weer
Opvallend is dat als ik een oudere xp versie installeer het goed gaat, als echter de sp2 erbij komt wordt hij erg traag.
De versie met sp2 erin verwerkt werkt ook traag
Computer is net geheel geformateerd ( ik was het probleem meer dan zat) nu echter is hij wederom erg sloom in het opstarten.
Bij een testen laat hij geen conflicten zien
Alle hardware lijkt goed te draaien
Ik heb Mcafee al verwijderd en AVG geinstalleerd als virusscanner, deze zou minder vertagend werken
Wie heeft een idee ?
het lijkt aan sp2 te liggen maar dit lijkt me niet logisch!

Groetjes Guus ( en Joyce)

Het is handig om je computer helemaal op te schonen.
Eerst zal ik met Ccleaner even over je computer gaan.
En je computer opschonen.
Te downloaden via deze site.
Verder kan je je computer als je wil defragmenteren.

Ik betwijfel of het opstarten er mee versneld wordt maar je kan het proberen:

CCleaner uitleg ( want je moet niet te veel aanvinken anders gaat het fout ):
Download hier eens CCleaner.
Installeer het daarna en start het programma.
Gebruik de onderdelen Cleaner en Problemen, bij beide onderdelen, laat je pc scannen en laat alles verwijderen wat er gevonden wordt. Bij het onderdeel Problemen kan je nog kiezen om een back-up van de te verwijderen sleutels te maken, doe dit.
Vink aan de linkerkant niks nieuws aan dan wat er al aangevinkt staat, dit is voldoende.

Hier extra handleiding over CCleaner.

Laatst bewerkt:
Je hebt na de installatie wel alle noodzakelijke (chipset) drivers geïnstalleerd?

- Alle drivers geinstalleerd ( de nieuwste )?
- Schijf gedefragementeerd?
- CCleaner uitgevoerd?

En kijk even naar dit:

1) Ga naar Start --> Uitvoeren en typ msconfig,en ga naar tabblad Opstarten.
Kijk daar of je programma's uit kunt vinken. Doe dat alleen als je weet dat je hiet niet nodig hebt. Hier meer informatie.

2) Ga naar Start --> Uitvoeren en typ services.msc, je ziet dan alle services van Windows. Klik bovenaan op Opstarttype, dan worden alle services gesorteerd op de manier van opstarten. Daar kan je ook kijken of iets automatisch opstart wat niet nodig is.
Maar ook hier, doe het alleen als je zeker weet dat je het niet nodig hebt.

3) En je kan hier PageDefrag downloaden. Laat dit tooltje een aantal bestanden van je pc defragmenteren. Start het en druk op het bolletje voor Defragment at next boot en daarna op OK. Je pc moet nu opnieuw opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan