Trage PC ook na herinstallatie WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Berichten
222
Als je op forums, google en XP-CD's zoekt naar het fenomeen "trage PC" kom je een vracht aan informatie tegen. Maar toch is het niet wat ik zoek want ik heb "alles" al gedaan aan mijn volgende probleem:

We hebben een PC van 5 jaar oud, relevante gegevens:
Sky - AMD Athlon 2800+, 1200 MB geheugen, 2x HD: 1 120 GB verdeeld in 3 partities, 1 80 GB.

Afgelopen weken zijn we bezig geweest met de volledige herinstallatie van de C-partitie (Windows). Op D en E staat een grote berg aan data, die hebben we ongemoeid gelaten.
Win XP is geheel opnieuw geinstalleerd (destructief dus met een volledige format C).
Na installatie van alle relevante programma's is de PC echter bijna net zo traag als voor we begonnen...
We hebben nogal wat software varierend van Office 2007, diverse grafische programma's van Adobe, Corel en Macromedia en borduursoftware.
Twee programma's naast elkaar levert al een flinke vertraging op.

Wat ik nu denk is het volgende (wat ik dus nergens terugvind):
Op de D en E partities en de F (de tweede harddisk) staat heel erg veel data.
Vooral kleine bestanden maar wel heel erg verdeeld in honderden mappen en supmappen.
Volgens mij is dit de vertragende factor: WinXP is namelijk voortdurend bezig bij lees- en schrijfwerkzaamheden om de index van de "boom" weer bij te werken.
Als die boom duizenden takken heeft dan is die wel even bezig!

Mijn idee is om dit terug te brengen in een veel kleiner aantal hoofdmappen, onderverdeeld in flink wat submappen en daarin de data. Niet te veel sub-sub-sub-sub mappen.

Volgens mij scheelt dat heel wat!

Klopt dat of moet ik het traagheidsprobleem ergens anders in zoeken?

Kan de voortdurende indexering ook uitgezet/beperkt worden en is dat handig?


Een flink verhaal maar hoop dat het zo duidelijk is! :)

Groet,

John
 
De D- en E-partities en de F-schijf al ´ns gedefragmenteerd? Zo niet, dan zou ik idd eerst een herverdeling maken en dan defragmenteren.:)

En ook ´ns kijken wat er (behalve de standaard Windows-zaken) zoal mee opstart. Onderdelen van Office bv. willen nogal ´ns ´doende´ zijn met allerlei (overbodige) acties. :)
 
trage pc

Fatamorgana, je dient verschillende dingen te doen:
1. defragmentatie van de schijven
2. virusscan uitvoeren
3. spyware scan uitvoeren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het programma spybot search and destroy. dit is gratis.
4. Installeer het programma Ccleaner (dit is ook gratis). Schoon het register en verwijder de tijdelijke bestanden.

Het is nogal wat maar dit is wat er nodig is om je computer snel en veilig te houden.

Succes,
Nico
 
Fatamorgana, je dient verschillende dingen te doen:
1. defragmentatie van de schijven
2. virusscan uitvoeren
3. spyware scan uitvoeren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het programma spybot search and destroy. dit is gratis.
4. Installeer het programma Ccleaner (dit is ook gratis). Schoon het register en verwijder de tijdelijke bestanden.

Het is nogal wat maar dit is wat er nodig is om je computer snel en veilig te houden.

Succes,
Nico

Beste Nico,
Dit zijn open deuren...
Zoals ik in mijn inleiding al vermeld: alles wat ik zo snel heb kunnen vinden heb ik uitgevoerd en denk je dat defragmentatie, virusscan, spyware, etc. Daar niet bijhoren?
En waarom zou ik het register reeds schonen als ik Windows net helemaal vers geinstalleerd heb?

Graag iets beter lezen en kijken wat ik werkelijk vraag...

@ikself:
Wat betreft defragmenteren: ja natuurlijk!
Maar na een eventuele grote herindeling zal dit weer moeten maar dan zijn we weken werk verder want dat is nogal wat, vandaar mijn vraag om een beetje zeker te weten of het onze problemen oplost.

Wat betreft de residente progjes...
Tja, daar twijfel ik ook wel eens aan.
Office 2007 is weer "intelligenter"... Maar of die groove-functies nu meer kwaad dan goed doen weet ik nog niet...
Ik zal daar nog eens wat dieper induiken en dan kom ik hier later nog op terug.
 
Oorzaken trage PC, de juiste chipsetdrivers niet geïnstalleerd
Dit zal niet omdat de "destructive" systeemherstel vanuit de superieure Sky zelf komt die fabrieksmatig meegeleverd is... :rolleyes:
Over de dubieuze 'onderwater' service van Sky zullen we het maar even niet hebben maar in den beginne was deze PC gewoon goed dus ik ga er maar even vanuit dat DIT niet het probleem is.

, de schij(f)(ven) werken niet in DMA modus,
Geen idee, ga ik binnenkort even controleren.
(Het is de PC van m'n vrouw en ik heb pas morgenavond weer gelegenheid om daar mee verder te gaan.)

er zit teveel geheugen in, zodat de chipset meer moet adresseren dan hij aan kan,
Teveel? Oorspronkelijk zat er 512 MB in maar ik heb er een paar chips bijgezet zodat het geheel op 1200 komt... Er zijn 3 memorybanks. Misschien is het geheel niet 100% gebalanceerd maar toen het er pas in zat werkte ook dit prima.

niet de juiste drivers voor andere interne onderdelen, waardoor windows zich een bult zoekt, allemaal te ondekken in de processen, en prestaties in windows taakbeheer, en apparaatbeheer.
Ook weer de automatische systeemherstel van de Sky-pc...
Ik heb er geen exotische andere apparatuur in gezet behalve een extra HD die daarvoor extern verbonden was.
Alleen geeft de NEC dvd-brander wel wat problemen. In apparaatbeheer lijkt alles goed maar zodra ik de brander aanspreek hangt de hele PC.
Staat laatste firmware op en brander werkte prima VOOR de herinstall en nu dus opeens niet meer... Ook een taak om te bekijken maar bracht ik even niet in verband met de algehele traagheid.

Praten we maar niet over al die flauwekul die mee opgestart wordt, door diverse progjes, en ook niet de verbindingen die microsoft graag ziet, zoals automatische update, codecs en andere info ophalen door WMP en iexplorer, te tackelen met XP-Antispy.
Daar ga ik dus extra naar kijken, ook al geantwoord op "ikself".

Maar ik blijf het frappant vinden dat al deze programma's tot een jaar geleden vrolijk konden samenwerken en dat de traagheid er langzaam is ingeslopen.
Na de herinstall blijft de traagheid.
Alleen is natuurlijk recent vernieuwd Office 2007 en een aantal XP-updates.

Ik zocht/zoek het daarom in de zeer grote boom van de data maar daar hoor ik nog steeds niemand over... Kan dus geen probleem zijn?
 
trage pc

Amen, Lange Pier.

En Fata, ook aan het virtueel geheugen gedacht?

Nico
 
Wat mij opvalt, dat is dat je bijna alles uitsluit waaraan het zou kunnen liggen, dan valt er voor de helpers weinig aan te dragen.

Alleen deduceren zal het probleem boven tafel krijgen, en niet de dingen bij voorbaat uitsluiten, dan had je ook de vraag niet hoeven stellen, gebruik de aangedragen adviezen in je voordeel, niet gelijk alles aan de kant schuiven.

Als die "suprieure" "destructive" manier zo goed zou zijn, had je nu geen enkel probleem mogen ondervinden.:rolleyes:

Als ik in mijn inleiding al aangeef dat ik alle "bekende wegen" al gevonden heb en bewandeld... (op enkele kleine dingen na die ik ook aangeef te zullen doen) En duidelijk één richting aangeef waarin ik het zoek... maar daar nog geen antwoord op gekregen te hebben dan alleen weer die bekende wegen. Dan mag ik daarop niet aangeven dat ik dit terzijde schuif?

Goed lezen is blijkbaar ook een kunst!
 
trage pc

Klopt dat of moet ik het traagheidsprobleem ergens anders in zoeken?

Ik heb het dus wel degelijk goed gelezen. Veel succes met het oplossen van je eigen probleem.
 
Klopt dat of moet ik het traagheidsprobleem ergens anders in zoeken?

Ik heb het dus wel degelijk goed gelezen. Veel succes met het oplossen van je eigen probleem.

Beste Nico,
Je komt met oplossingen aandragen in je eerste reactie die elke noob kan vinden met 2 minuten googlen.
Je begint over het cleanen van een pas geinstalleerde registry...
Over virtueel geheugen...

Is het zo simpel om dan gewoon een antwoord te geven dat JIJ denkt dat een gigantische boomstructuur voor WinXP geen enkel probleem kan zijn?
Kort antwoord, voorkomt irritatie zoals nu...

@Lange Pier ik sluit me hier ook bij aan tegenover jou, ga andere noobs maar helpen, ik verwacht hier een serieuze respons anders niet.
 
@Lange Pier ik sluit me hier ook bij aan tegenover jou, ga andere noobs maar helpen, ik verwacht hier een serieuze respons anders niet.
Alle adviezen die je tot nu toe zijn gegeven ZIJN serieus! Als je t allemaal zo goed weet en over elk advies neerbuigend gaat doen, waarom heb je dan hier een vraag gesteld?
Wat mij betreft kan dit topic net zo goed dicht, want elke hulp wordt door jou bij voorbaat al van tafel geveegd!
 
Laatst bewerkt:
Alle adviezen die je tot nu toe zijn gegeven ZIJN serieus! Als je t allemaal zo goed weet en over elk advies neerbuigend gaat doen, waarom heb je dan hier een vraag gesteld?
Wat mij betreft kan dit topic net zo goed dicht, want elke hulp wordt bij voorbaat al van tafel geveegd!

Gaan we weer... Ik heb alleen de reactie van Nico van tafel geveegd, op die van jou en Lange Pier ben ik nog ingegaan omdat er ook punten in staan die ik ga nazien.
Als ik echter zeg dat mijn inleiding niet voor niets zo lang was (lezen graag) om te voorkomen dat er reacties komen met bekende wegen dan ben ik neerbuigend...

Ik heb de moderator gemaild want ik vind niet dat IK degene ben die anderen afzijkt, dat doen jullie omdat je niet kunt accepteren dat er mensen zijn die wel alles doen wat er te vinden is.
Nogmaals daarom mijn lange uitleg in het begin...
Maar achteraf had ik hem beter nog langer kunnen maken en al die bekende dingen met name noemen, ik ben wat dat betreft misschien te onduidelijk geweest,dat wil ik wel toegeven. Dit bedoelde ik echter wel met
"Als je op forums, google en XP-CD's zoekt naar het fenomeen "trage PC" kom je een vracht aan informatie tegen. Maar toch is het niet wat ik zoek want ik heb "alles" al gedaan aan mijn volgende probleem:"
 
Allereerst:Een hele lap TEKST die mij niets nieuws vertel,is allemaal al eens eerder de revue gepasseerd.
Ten tweede: Afzeiken van mede Helpers vindt ik niet op zijn plaats.
Ten derde:Klagen bij een Mod mag,maar daar is hij/zij niet voor,daarvoor moet je bij www.klachten@helpmij.nl zijn.

Ten vierde nu het punt.
>>>>>De XP versie is overigens SP1 want deze versie is niet upgradeable naar SP2.<<<< Doe die maar eerst eens installeren.

Ten vijfde: in Veiligemodes heel de Santakraam DEFRAGMENTEREN in Veiligemodes,doe dat 4 KEER en er zal er na een wereld voor je open gaan.

AMEN.

Edit: Wel alle schijven doen defragmenteren
 
Laatst bewerkt:
:shocked: komaan mensen, we zijn hier om elkaar te helpen... dus dit gedoe heeft geen zin... misschien je vraag nog een keer ''duidelijk'' stellen... met alle dingen die jij al hebt geprobeert op te schrijven.

kan er nog worden aangevult:thumb:

jordy
 
Ten vierde nu het punt.
>>>>>De XP versie is overigens SP1 want deze versie is niet upgradeable naar SP2.<<<< Doe die maar eerst eens installeren.

Ten vijfde: in Veiligemodes heel de Santakraam DEFRAGMENTEREN in Veiligemodes,doe dat 4 KEER en er zal er na een wereld voor je open gaan.
Op de eerste 3 ga ik beter niet meer in...
Maar wie zegt dat het XP SP1 zou zijn? Hoe kom je aan die informatie?
Ik heb het niet genoemd maar omdat ik het over de laatste upgrades had inclusief die rare indexfunctie vermoedde ik dat dit wel duidelijk was... Sorry hiervoor.
Maar er staat wel degelijk SP2 op bijgewerkt t/m de laatste automatische update.
Dit heb ik trouwens de laatste keer uitgezet want ik houd het liever in eigen hand.

Punt 5: DAT had ik nog niet geprobeerd, in veilige modus...
Vroeger weet ik kon je nauwelijks defragmenteren omdat Windows altijd wel ergens mee bezig was. Ik nam aan dat dit is opgelost omdat het nu eigenlijk altijd doorloopt en WinXP zelf zegt dat defragmenteren niet nodig zou zijn...
Dit ga ik morgenavond ook even proberen.

Thx!

@jordyvan (net geplaatst zie ik):
Omdat ik nu toch door alle lappen van helaas niet zinvolle teksten heen een paar punten heb gekregen ga ik dit eerst even uitproberen morgen.
Dan kom ik zeker terug met de gevolgen en als nog steeds niet beter is met een simpel maar duidelijk lijstje...

EDIT: Ik zie trouwens opeens dat Lange Pier al zijn reacties heeft verwijderd, of iemand anders?
Terwijl ik toch serieus inging op zijn eerste uitvoerige reactie... Vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste ik geef nu m'n eigen mening en niet als Supermoderator.

Ik kan me voorstellen, dat mensen hun reactie verwijderd hebben. Ook kan ik me jou reactie voorstellen. Ik denk alleen dat als er op deze manier door gegaan wordt, het probleem niet opgelost zal gaan worden.

Nu je vraag/probleem.

De "indexing" kun je uitschakelen bij de Services. Kijk of dat helpt.
(Start > uitvoeren > type hier services.msc, klik op OK of gebruik Enter > "Indexing-service" op handmatig zetten, als deze op automatisch staat.)
Inprincipe zou het niet veel uit mogen maken, dat er andere partities zijn die vol met data staan.(naast de Windows partitie)

Zoals eerder voorgesteld, de chipset drivers geinstalleerd, niet die standaard mee geleverd zijn, maar de nieuwere versie?
De automatische systeemherstel van Sky lijkt me 5 jaar oud, omdat deze bij de computer is meegeleverd. Hetgeen betekend, dat de drivers die geinstalleerd worden ook zo oud of nog ouder zijn.
 
nou, ik doe dan ook maar even mee al vind ik het niet uitnodigend.

Allereerst.
ik weet niet of je dit al gedaan hebt, dus ik zeg het gewoon (vol met goede moed, al is StarTrek op tv)
Als je defragmenteert, hou je rekening ermee dat je schijf dan wel genoeg vrije ruimte heeft?
Anders blijf je zinloos bezig. hij kan dan nl niet op de goede manier de bestanden verplaatsen.

Daarnaast heb je ook nog andere defragmentatietools die specifieker zijn. Vooral als je heel veel data op partities hebt staan kun je daar misschien aandenken.
instelling daarvan is oa - het proggie zet systeembestanden eerst, of bestanden die het vaak open moeten eerst etc.. -
ik heb zo 1,2,3 niet de naam ervan. betwijfel echter of het freeware is.

je geeft aan dat 2 programma's naast elkaar al flinke vertraging leveren.
toevallig een screendump in Taakbeheer, cpu overzicht/ prestaties overzicht incl geheugengebruik en wisselbestand? Waar heb je het wisselbestand staan? Die info geef je nl niet.

Na zoveel fora bezocht te hebben heb je uiteraard op safe gespeeld en je systeempartitie zo klein mogelijk gehouden.

ps, index uitzetten! benieuwd of het merkbaar verschil zal zijn trouwens. moet toch ergens nut voor hebben :p
 
Laatst bewerkt:
nou, ik doe dan ook maar even mee al vind ik het niet uitnodigend.
Sorry... Zo was ik niet begonnen maar er zijn blijkbaar fora waarin alleen de seniors/admins anderen mogen wijzen op onnodige berichten...

Allereerst.
ik weet niet of je dit al gedaan hebt, dus ik zeg het gewoon (vol met goede moed, al is StarTrek op tv)
Echt waar... Waar? Of is het al afgelopen? ;)

Als je defragmenteert, hou je rekening ermee dat je schijf dan wel genoeg vrije ruimte heeft?
Anders blijf je zinloos bezig. hij kan dan nl niet op de goede manier de bestanden verplaatsen.
Ik ga af op de info die WinXP zelf geeft...
Als die aangeeft dat er te weinig ruimte is dan vergroot ik de ruimte.

Daarnaast heb je ook nog andere defragmentatietools die specifieker zijn. Vooral als je heel veel data op partities hebt staan kun je daar misschien aandenken.
instelling daarvan is oa - het proggie zet systeembestanden eerst, of bestanden die het vaak open moeten eerst etc.. -
ik heb zo 1,2,3 niet de naam ervan. betwijfel echter of het freeware is.
Ik heb geen tool voor zover ik weet maar als ik m'n eigen PC weer terug heb zal ik eens kijken op FTD... ;)

(Moet er nog een keer bij vertellen dat het om de PC van mijn vrouw gaat.
Deze heb ik afgelopen weekend helemaal opnieuw geinstalleerd en nu werkt ze er weer een paar dagen mee met het genoemde resultaat.
Zelf heb ik deze problemen nog nooit gehad maar ik heb normaal ook een krachtiger PC waarvan momenteel helaas de videokaart stuk is...
Op dit moment typ ik op een Compaq Armada E500 en dat gaat redelijk als ik het houd bij internetten, mailen en Word...)

je geeft aan dat 2 programma's naast elkaar al flinke vertraging leveren.
toevallig een screendump in Taakbeheer, cpu overzicht/ prestaties overzicht incl geheugengebruik en wisselbestand? Waar heb je het wisselbestand staan? Die info geef je nl niet.
Morgenavond "mag" ik weer achter die PC en dan zal ik even kijken maar ik meen dat ik deze alleen op C heb staan en automatisch ingesteld (door Windows beheerd).

Na zoveel fora bezocht te hebben heb je uiteraard op safe gespeeld en je systeempartitie zo klein mogelijk gehouden.
40 gb van de 120 omdat ik er ook alle programma's installeer.
De andere parts zijn ook 40 en allemaal bijna vol aan data maar als de C helemaal af is inclusief progs dan houd ik minder dan de helft over! In de loop der tijd blijft dat constant op 10 gig vrij mits geregeld geschoond wordt.
Kleiner kan m.i. niet... Mijn vrouw had de onhebbelijke gewoonte om alles "automatisch" op te slaan in "Mijn Documenten"etc en toen haar profiel inmiddels 4 gb was geworden heb ik haar uitgelegd dit nooit meer te doen...
Alle dataopslag laten we nu dus netjes verwijzen naar D of E.

De extra disk (F) hebben we dus bijgeplaatst omdat het toch wel redelijk vol raakt!

ps, index uitzetten! benieuwd of het merkbaar verschil zal zijn trouwens. moet toch ergens nut voor hebben :p
Heb al ergens gezegd geloof ik dat ik dit zeker zal doen.

Thx alot dat je het toch aangedurfd hebt me nog verder te Helpen! :thumb:

Zoals ik al eerder aangaf: morgenavond ga ik aan de slag, zal er vrijdag verslag van doen!

Groet,

John
 
Quote:
ps, index uitzetten! benieuwd of het merkbaar verschil zal zijn trouwens. moet toch ergens nut voor hebben :p
Heb al ergens gezegd geloof ik dat ik dit zeker zal doen.

Thx alot dat je het toch aangedurfd hebt me nog verder te Helpen!


dat van die index was ook bedoeld als: hey, wat een idee om die index uit te zetten! benieuwd wat het verschil is.


mbt de defragmentatie. het valt mij op dat als je soms naar het grafische overzicht kijkt dat xp geeft, het voor kan komen dat zelfs na een paar keer het niet op elkaar aansluit. ik zou denken van ' het moet juist op elkaar aansluiten' maar.. dit is een theoretische kwestie...

wisselbestand. ben je het niet tegengekomen op die andere fora om dat juist te zetten op de andere partitie? bij voorkeur de andere HD?
daar las ik ook dat je het beter de grootte hard erin kunt zetten. de verhouding ben ik kwijt.
Succes

enne. morgen Galactica :love:
 
Laatst bewerkt:
wisselbestand. ben je het niet tegengekomen op die andere fora om dat juist te zetten op de andere partitie? bij voorkeur de andere HD?
daar las ik ook dat je het beter de grootte hard erin kunt zetten. de verhouding ben ik kwijt.
enne. morgen Galactica :love:
Voor de herinstallatie hadden we dat ook ja! Op de meest lege partitie.
Maar nu dacht ik laat ik het eerst even 'standaard' proberen, dat kan altijd nog en zal niet zo heel veel verschil uitmaken! Op dit moment is op C nog genoeg ruimte!

Off topic: Galactica... De nieuwe neem ik aan.
Tja, ik ben sf-liefhebber en kijk bijna alles maar die nieuwe Galactica ben ik niet zo gek op. Geeft me een gevoel van "24 in Space"... Gaat erg snel allemaal en ik kan er niet aan wennen dat Starbuck opeens een meisje is........:shocked: :confused:

Star Trek is voor mij Nr.1 maar ik volg het de laatste tijd niet meer, heb alles al gezien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan