trage PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
493
Ik werk met een wat oudere HP met een harde schijf van 200Gb. Sinds enige tijd werkt hij ergerlijk traag: alles duurt heel lang, het openen van een document net zo goed als het intikken van een adres, en intussen hoor ik de computer maar ratelen. Ik vind allerlei advertenties om het euvel te verhelpen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand zeggen wat ik best zou doen? NB Op de harde schijf is er maar 6Gb vrije ruimte. Kan dat de oorzaak zijn?
 
Alleen maar 6GB ?? wat heb je in je PC dan ? eigen muziek ofzoiets ? of heb je heleboel dat weg mag ?

Jij ook XP ???
2iatobt.gif
i.v.m. traagbarheid enz.enz andere problemen dat verklaard dus bijna alles :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd met XP gewerkt zonder problemen. Maar als de oorzaak idd bij de harde schijf ligt die te vol is, zal ik daar wat aan doen. Muziek zit er niet zoveel in, wel een gevulde Outlook en veel foto's. Misschien ook wat teveel allerlei programma-tje. De vraag is dus: ligt de oorzaak bij een gebrek aan ruimte van de harde schijf? Kan ik misschien ruimte bij creëren door de partitie D in te krimpen? (daar is nog ruimte, ze wordt allen gebruikt voor herstel) En hoe doe ik dat? Dank!
 
Ach nee hoezo zal je nieuwe partitie maken ?? op die manier sowieso kom je ook ruimte tekort :( heb je geen mogelijkheid om een HD bij-plaatsen ?

I.v.m. je kan ook alle jouw foto's en muziek of wat dan ook of op USB stick of op CD-schijf zetten ( alles dus wat je niet kwijt wil ! ) en pas dan kan je een grote en goede schoonmaak sessie beginnen ..

:( Maar of dat veel nut nog bij XP zal opleveren, ben niet echt overtuigt :( je kan nu ( ? ALS je dat wil ! ) hier van Linux gebruikers mooie tip's enz.. krijgen hoe je XP in Linux omtoveren kan :D

Kijk maar even ook die enge akelige en griezelige artikel over XP -->> http://www.seniorweb.nl/artikel/55874/overstaphulp-windows-xp <<- is het jou zoiets niet bekend ??
 
Laatst bewerkt:
Op zich is er uiteraard niets mis met Windows XP, het is niet voor niets dat veel bedrijven en personen er geen afscheid van wilden nemen en er zelfs overheidsinstanties zijn die er nog steeds mee werken.

Wanneer er bijna geen ruimte meer is op de harde schijf kan Windows zijn swap-file niet meer fatsoenlijk kwijt op de harde schijf en gaat hij overdreven vaak info lezen van en naar de harde schijf. Het is dus wel zaak om te zorgen dat je daar wat ruimte gaat creëren.

Ik heb geen idee hoeveel intern geheugen er in je PC zit maar een uitbreiding van het interne geheugen kan ook een enorme snelheidswinst opleveren.

Ten slotte, schoon je windows eens op.
Schoon het register op, kijk eens welke programmas er opgestart worden met windows en niet opgestart hoeven te worden, kijk eens wat er onnodig op de achtergrond draait.

Na dit alles zou je PC weer een stuk vlotter moeten draaien.
 
Hoi,
het probleem kan verschillende oorzaken hebben, te veel opgestarte programma's (kijk bij taakbeheer hoeveel progs er in gebruik zijn), te weinig ruimte op de schijf dus bestanden (foto's e.d. verplaatsen naar een externe schijf). Als je schijf crasht ben je alles kwijt. :eek:
Ruim alle oude herstelpunten op d.m.v. schijfopruiming, deze kunnen behoorlijk wat ruimte innemen. Programma's die je nooit gebruikt deïnstalleren enz. Hou in gedachten dat een HDD gemiddeld 5 jaar mee gaat.
Verminder evt. de ruimte van de prullenbak en van systeemherstel. Maak je pagefile statisch i.p.v. dynamisch, zo zijn er nog wat trucjes te bedenken.
Haal in iedere geval je kostbare data v.d. schijf af voordat het te laat is.
 
Dank! In afwachting van een nieuwe pC met Windows 8.1 begin ik alvast met een externe HDD (La Cie) te gebruiken. Ik zou alvast het bestand Mijn Documenten willen overhevelen. Dat is een groot bestand waaronder ook Mijn Afbeeldingen hoort. Gezien ik een leek ben: hoe kan ik de bestand overzetten? En wat gebeurt er dan met mijn fotoprogramma Picasa 3 dat ik frequent gebruik?
 
Gewoon via de verkenner de bestanden kopiëren of knippen naar je externe schijf. Picasa is een onderdeel van je Google account en blijft gewoon bestaan.
Je zal gewoon op je nieuwe pc opnieuw moeten inloggen op je Google account en je hebt Picasa terug en alle andere onderdelen van Google die je hebt.
 
De map "Mijn documenten" beslaat 385Mb. Op de externe harde schijf is nog 426Gb beschikbaar. Dat moet dus lukken. Kan ik dan bij de inhoud van de harde schijf C op mijn pc de opdracht "Deze map kopiëren gebruiken"? (en na afloop de map op mijn PC wissen)?
De D-partitie op de harde schijf van mijn PC wordt gebruikt voor systeemherstel, maar heeft nog 1,3 Gb beschikbaar. Kan ik die vrije ruimte niet overhevelen naar de C schijf? Of is het naïef te denken dat ik die ruimte op D schijf kan gebruiken voor bijvoorbeeld de map "mijn documenten". Vergeef me als ik iets héél doms schijf, maar ik ben zoals gezegd een leek.
 
De map "mijn documenten" is onderdeel van jouw account die niet zomaar te verwijderen is evenals "mijn afbeeldingen". Je kunt die map wel verplaatsen op de officiële manier naar een andere partitie.
Hoe je dat doet kun je hier lezen onder het kopje "Persoonlijke bestanden scheiden van de systeembestanden"
Je kunt natuurlijk ook de bestanden knippen uit die mappen en op je externe plakken in een zelf aangemaakte map, dan heb je weer wat schijfruimte.
Wat ik me afvraag is dat je een schijf van 200 GB hebt zoals je aangeeft en je documenten maar 385 MB zijn en je nog maar 6 GB vrij hebt, in aanmerking genomen dat XP na schone installatie met SP3 nog geen 10 GB inneemt wat staat er dan op al die overgebleven GB's ?
Je hebt een D: partitie hoe groot is die? Hoe groot is je C: ?
Voorbeeld:
Mijn Computer.jpg
Je hoeft ook niet alle systeemherstelpunten te bewaren, die kunnen best veel ruimte innemen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn cijfers klopten niet. Bij nader toezien heeft alleen Itunes al 2,17 Gb nodig. Afbeeldingen en documenten samen nog eens 1Gb. Maar dat verklaart nog niet de overvolle HD. Ik heb zoveel mogelijke onnodige programma's er af gehaald. De HD moet op de en of andere manier vol lopen, maar hoe? Is er een programma waarmee ik dat kan checken? Een of ander virus? (ik heb gecontroleerd met Norton 360 die niets vindt)
 
Met behulp van een programma als TreeSize kun je er eenvoudig achter komen welke bestanden/folders de meeste schijfruimte in beslag nemen.

Dit is de link naar de freeware versie:

http://www.jam-software.com/treesize_free/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me inmiddels de tool "Full- Disk Fighter" aangeschaft en toegepast, zodat er nu op de harde schijf meer dan 9Gb vrije ruimte is , hoofdzakelijk door het deleten van "Ongewenste bestanden". De tool heeft ook zo'n 5.000 "Dubbele bestanden" ontdekt, maar ik moet die nu één voor één selecteren om ze te deleten? Het probleem is dat ik niet wijs geraak uit de bestanden met allerlei extensies zoals .dll (mag ik die wel wissen?) en er dus niet durf aan beginnen. Ook in deze tool vind ik een onderdeel "Grote bestanden". Daarbij vind ik tientallen bestanden met als naam C:\~SSDFS die elk 100MB innemen en dus heel wat ruimte. Enig idee wat dat kan zijn? Kan ik ze mss deleten?
Ik zal je freexare ook proberen.

Ik heb nu ook ontdekt dat er een aantal verouderde Tom Tom kaarten op de C schijf staat. Ik heb die nu verplaatst naar een externe harde schijf en nu is er al 18 GB ruimte vrij!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De PC heeft enige tijd snel gewerkt. Maar ik stel vast dat hij nog altijd nu en dan aanzienlijk vertraagt. Ook als ik alle programma's sluit zie ik dat hij bij momenten 100% van het CPU gebruikt. ik neem aan dat daar de oorzaak van de vertraging ligt. Ik krijg ook soms het bericht "Onvoldoende virtueel geheugen". Wat kan de oorzaak zijn? Hoe kan ik weten of er nog programma's draaien? Virus? Help!
 
Maak je geheugen vrij door alle overbodige opstartprogramma's uit te vinken onder msconfig>opstarten. Dit kan ook via Ccleaner (tab gereedschap).
Programma's die je maar zelden gebruikt hoeven niet mee op te starten, die vreten alleen maar geheugen terwijl je er niets mee doet.
Als je b.v. Word maar een enkele keer gebruikt, of een ander programma, hoeven ze niet perse mee op te starten dat kan ook gewoon via een snelkoppeling als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken b.v.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan