trage start Win XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raj
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Raj

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2004
Misschien kan iemand een oorzaak en oplossing geven voor het volgende probleem:

Als ik mijn pc met Win XP opstart, duurt het erg lang voordat het zandlopertje weg gaat. Op zich verschijnt het bureablad snel genoeg, maar dan duurt het enkele minuten voordat ik de pc kan gebruiken. In taakbeheer zie ik dat de niet-actieve systeemprocessen dan 99% van de CPU gebruiken. Ook het klokje rechtsonder werkt dan niet en gaat pas weer werken als het zandlopertje weg is. Verder werkt de pc ook nogal traag. Het duurt soms lang voordat een programma opstart. Ik hoor de harde schijf dan vaak ratelen.

Er zijn geen virussen of spyware gevonden.
Athlon 2,2 Ghz en 1 GB geheugen.
Nieuwste drivers.

Ga naar start --> klik uitveoren --> TYP: msconfig

er opent nu zich een venster...
klik op het tabblad opstarten.

en vink alles uit waarvan je denkt geen gebruik te maken.
LET OP:
er staan ook belangrijke vinkjes tussen dus weet wat je wegvinkt.

Weg vinken kan zowieso bij de volgende vinkjes als ze er tussen staan:
- msmsgs
- brand software wat aangevinkt staat
- software voor Adobe
- Software voor MSN
- ander geinstalleerde software wat aangevinkt staat maar niet gebruikt hoeft te worden.

dingen waarvan je niet weet wat ze zijn voor de veiligheid aanlaten staan!

klik op toepassen en start de PC opnieuw op... je krijgt een venster klik p niet meer weergeven dan op OK

start nogmaals opnieuw op om te kijken of er verschil is.

Helaas maakt dit geen verschil.
Het lijkt erop of de pc ergens lang over nadenkt voordat alles werkt.

Wat voor een antivirus/beveiligingspakket gebruik je? En welke firewall?

Ik gebruikte gratis Avast en nu BitDefender. In beide gevallen zelfde probleem.
Firewall is de standaard Win XP firewall.

OK, als het geen virus of andere malware is, dan is de volgende mogelijkheid niet goed functionerende hardware. Dat kan ook verminkte software/drivers zijn. Dat soort zaken is altijd heel moeilijk te vinden. Wat ik dan meestal doe is een hardware onderdeel uitschakelen (er physiek uithalen, of anders in de software disablen (start-configuratie-systeem-hardware), en dan weer de PC opnieuw starten. Als ie dan na een bepaalde verandering ineens het goed doet zit het hem in dat onderdeel dat je net hebt uitgeschakeld.

Hoi Raj.
Maak eens gebruik van het tooltje Bootvis is van windows zelf en zet de boot load opnieuw neer zo dat jouw windows weer sneller opstart.
Hier de link voor de download plus de uitleg in het Nederlands.
S 6 ermee.
MVG..
Pred...

Ok, maar is het niet zo dat na updaten van drivers de oude drivers automatisch verwijderd worden? Dat zou wel het meest gebruikersvriendelijke zijn. En welk onderdeel van de hardware zou ik eruit moeten halen? Ik heb ze nodig om de pc goed te laten functioneren. Met pcpistop werden hier geen problemen gevonden.

Bootvis heb ik al geprobeerd, maar dat hielp ook niet.

Overigens denk ik dat BitDefender de pc wel vertraagt. Ik ga dan ook weer gebruik maken van het gratis Avast. Zonde van het geld, maar goed.

Ok, maar is het niet zo dat na updaten van drivers de oude drivers automatisch verwijderd worden? Dat zou wel het meest gebruikersvriendelijke zijn. En welk onderdeel van de hardware zou ik eruit moeten halen? Ik heb ze nodig om de pc goed te laten functioneren. Met pcpistop werden hier geen problemen gevonden.

Bootvis heb ik al geprobeerd, maar dat hielp ook niet.

Overigens denk ik dat BitDefender de pc wel vertraagt. Ik ga dan ook weer gebruik maken van het gratis Avast. Zonde van het geld, maar goed.

Als eerste actie zou ik in de logfiles van XP kijken (Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeembeheer-Logboeken). Daarbij is het Systeem-logboek de belangrijkste. Kijk of daar fouten en/of waarschuwing vermeld staan en zo ja, welke zijn dat dan. Mogelijk dat daar een aanwijzing te vinden is van wat er mogelijk mis is.

Dan een antwoord op je vraag: Als het de software/drivers is dan zal inderdaad opnieuw installeren van de drivers het probleem oplossen. Je moet je overigens wel af vragen hoe het kan dat de software zo maar ineens verminkt kan zijn. Verder kan je je afvragen dat als de driver software weg is, wat er nog meer weg is. Als het een softwareprobleem blijkt te zijn is het wellicht het beste om heel windows opnieuw te installeren. Doe dat dan wel vanaf een clean install zodat je in één klap de mogelijke veroorzaker van deze ellende ook weggewerkt hebt (dus een format van de C: wel natuurlijk eerst even alle zaken die je wilt bewaren zoals Mijn documenten, favorieten en je mail eerst veiligstellen).

Als herinstallatie van de drivers NIET het probleem oplost is het mogelijk toch een hardware probleem. Begin dan met het testen van de hardware die uitgeschakeld/verwijderd kan worden, zoals een WLAN-kaart, een LAN-kaart, een geluidskaart, of wat je dan ook hebt aan extra insteekkaarten die uitgeschakeld/verwijderd kunnen worden.

Inmiddels heb ik de systeem logboeken bekeken. Hier vind ik bij Systeem telkens dezelfde 4 fouten en 1 waarschuwing.

Voorbeeld:

Waarschuwing: 17:50:20 Dhcp gebeurtenis 1003
Fout: 17:50:34 Service Control Manager gebeurtenis 7023
Fout: 17:50:34 Service Control Manager gebeurtenis 7001
Fout: 17:51:54 Service Control Manager gebeurtenis 7022
Fout: 17:51:54 Service Control Manager gebeurtenis 7026

En bij Toepassing vind ik telkens deze fouten:
VSS 8193
Application Hang 1001 en 1002

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik de systeem logboeken bekeken. Hier vind ik bij Systeem telkens dezelfde 4 fouten en 1 waarschuwing.

Voorbeeld:

Waarschuwing: 17:50:20 Dhcp gebeurtenis 1003
Fout: 17:50:34 Service Control Manager gebeurtenis 7023
Fout: 17:50:34 Service Control Manager gebeurtenis 7001
Fout: 17:51:54 Service Control Manager gebeurtenis 7022
Fout: 17:51:54 Service Control Manager gebeurtenis 7026

En bij Toepassing vind ik telkens deze fouten:
VSS 8193
Application Hang 1001 en 1002

De DHCP gebeurtenis wijst erop dat er niet automatisch een IP-adres voor connectie met de router gemaakt kan worden. Windows gaat dan proberen er een te forceren en dat kost aardig wat tijd bij het starten van Windows. De LAN of WLAN hardware of software werkt niet goed.
Het zou kunnen zijn dat dat je fout is.

Gebruik je een WLAN of een LAN connectie?
En is dat op het moederboard geïntegreerd of is dat een aparte kaart?
Begin eens met het opnieuw installeren van de softwaredrivers voor de LAN en/of WLAN.

Overigens wijzen de Service Control manager fouten op het niet goed werken van bepaalde Windows Services. Heb je onlangs de settings van bepaalde Windows services veranderd?

VSS=Volume Shadow Copy Service, hierover zegt Microsoft: "This informational event is logged when the system starts in Safe Mode on a computer running Windows XP because COM+ is not enabled in Safe Mode or, occasionally, when antivirus and indexing programs open temporary files used by backup programs during backup. This message also appears if there is a problem in the COM+ infrastructure, such as when the COM+ services are disabled or not registered correctly, or when a program such as FORMAT, CHKDSK, or Logical Disk Management opens a volume with an exclusive lock and the Volume Shadow Copy service cannot create a shadow copy".
Niet ernstig dus.

Ik gebruik een LAN connectie, maar wel via een router.
De LAN is in het moederbord geïntegreerd. Ik zal deze drivers proberen opnieuw te installeren.

Ik denk dat we de kern van het probleem hiermee hebben vastgelegd. Tot zover bedankt voor de info.

Ik gebruik een LAN connectie, maar wel via een router.
De LAN is in het moederbord geïntegreerd. Ik zal deze drivers proberen opnieuw te installeren.

Ik denk dat we de kern van het probleem hiermee hebben vastgelegd. Tot zover bedankt voor de info.

Als dat het probleem niet oplost is vermoedelijk de LAN op het moederbord stuk. Probeer dan een andere manier van internet connectie (een LAN of WAN-kaart, of een WAN USB connectie). Vergeet dan niet in de BIOS setup de ge integreerde LAN uit te schakelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan