Trage start Windows 7 met virusscanner Kaspersky pure 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

visualeyetalk

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Berichten
16
Elke maandag morgen als ik mijn Dell computer waar Windows 7 op draait aanzet (zaterdag en zondag blijft de computer uitstaan) duurt het zeker 10 - 15 minuten voordat ik ook maar iets met mijn computer kan doen. Ik merk op dat Kaspersky pure 2.0 aan het bijwerken is alleen, is het normaal dat dit zo lang duurt?
 
mm hoeveel ram geheugen heb je?? dan kan het daar aan liggen en neem een lichtere virusscanner
 
Is het mogelijk dat er een scan gepland is die dan direct wordt uitgevoerd bij het opstarten? Of misschien wel een scan van een ander programma?
 
Het is goed mogelijk dat Kaspersky, nadat de computer twee dagen niet aan is geweest onmiddelijk een scan uitvoerd.
 
Kijk eens in de taakplanner en/of in de instellingen van andere programma's of er iets gepland is. Kan ook zijn dat er iets gepland is voor zaterdag of zondag, dat kan pas maandag worden uitgevoerd. En hoogstwaarschijnlijk zal in taakbeheer > processen, ook wel te zien zijn welk proces of welke processen veel van de CPU gebruiken op dat moment.
 
Mijn ervaring is dat de meeste betaalde antivirus- en beveiligingspakketten veel te zwaar zijn voor welke PC dan ook. In een poging optimale bescherming te geven leggen ze zo ongeveer het hele systeem plat.
Daarom geef ik de voorkeur aan een gratis av-pakket zoals AVAST free die goed genoeg beschermt en niet zo'n belasting voor het systeem vormt.

Maar de trage opstart kan ook nog eens veroorzaakt worden door allerlei zaken die (vaak onnodig) mee opstarten met windows.
Maar ook windows zelf weet er raadt mee: automatische defragmentatie, indexering en self-repair-inventarisaties. Uitzetten al dit soort zaken, dat scheelt een hoop wachten.
Begin maar eens meet CCleaner te installeren en laat die zijn werk doen. Ccleaner heeft ook een paar tools (gereedschap) waaronder "Opstarten" waarmee u kunt zien wat er allemaal mee opstart. Schakel eens alles uit wat u niet bekend voorkomt.
 
Met name op maandag doet het probleem zich voor! Ccleaner heb ik opnieuw geïnstalleerd en mijn computer schoongemaakt, dank je wel srpchulp! De computer start nu weer snel op!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan