Trage verbinding met Sitecom 300N

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerdoV

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2007
Hallo,

ik heb gisteren mijn nieuwe router (Sitecom 300N) binnengekregen. Aanleggen was vrij eenvoudig, router heeft een goed signaal. Gisterenavond en vandaag was mijn router erg langzaam (23.3KByte/sec). Met draad aangesloten op de router was hij 700 KByte/sec en zonder router (dus enkel met modem) was hij 946.9 KByte/sec.

Daarnet, na geen schokkende dingen veranderd te hebben, kwam hij op een WIRELESS snelheid van 700 KBye/sec, maar heb ook weleens waarden gezien van 1400 KByte/sec, dat is de perfecte snelheid.

Heeft iemand enig idee waarom ik soms met 20 KByte moet werken en daarna weer met 950 KByte? Een beetje verschil kan ik me voorstellen, maar 930 KByte/sec vind ik was overdreven.

Wellicht dat ik iets moet aanpassen in mijn routersettings, maar zou niet weten wat!

Alvast dank voor jullie reactie!

Ferdinand

Heeft dit niet te maken met de site waar je naar toe gaat?
Om de verbinding te testen, kun je het beste naar http://www.speedtest.net/ gaan. Kies daar een server (meestal niet degene die wordt geadviseerd) en test het een paar keer tot je de juiste server hebt gevonden. Deze geeft namelijk de hoogste snelheid. Voor mij is dit Eindhoven.

Hallo,

bedankt voor je reactie.

Het kan wat je zegt, maar dat verklaart niet waarom ik gisteren een half uur deed over het downloaden van een pdf-bestand, en daarnet 7 seconden......

Het PDF-je was overigens de handleiding van de router, dus van een normale website.

Zoveel verschil hoort er toch niet in te zitten?

Gr.

Fer

Oh, en dat verklaart overigens ook niet waarom websites soms heel snel geladen worden en andere keren weer heel langzaam....

Soms is de snelheid gewoon goed en andere keren heeeeeel slecht, daar moet toch een reden voor zijn?

Misschien een rare vraag:
Weet je zeker dat je de juiste draadloze verbinding hebt als je de trage snelheid hebt?
Er zijn in jouw buurt waarschijnlijk een heleboel draadloze routers. Probeer een vrij kanaal op te zoeken met het programma Netstumbler als je windows XP gebruikt of Vistastumbler als je Windows Vista of Windows 7 gebruikt. In de meeste gevallen worden de kanalen 6 en 11 gebruikt.
Geef je laptop/pc een vast IP-adres en zet de DHCP-mode van je router uit als je er geen andere bezoekers op je draadloze netwerk mogen komen. Stel in je laptop/pc je eigen draadloze netwerk als voorkeur in en zet deze op de eerste plaats.

Hoi,

nogmaals dank voor de reactie.

Ik heb dit alles gedaan (uitgezonderd het vaste IP en de DHCP). Ik heb ook de router ingesteld op een ander kanaal. Standaard staat hij op kanaal 12, ik heb hem nu op kanaal 9 gezet.

Wat ik tevens opmerkelijk vind is dat ik de router op zowel 2,4GHz kan instellen als op 5 GHz, maar ik alleen verbinding kan maken met de 2,4GHz variant.

De snelheden zijn nu al een tijdje stabiel (op kanaal 9). Ik laat morgen even mijn nieuwe bevindingen weten!

De 5 Mhz-variant is alleen te gebruiken door de nieuwste soorten draadloze netwerkkaarten en zorgt voor een stabiele verbinding omdat er minder verkeer op deze frequentie zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan