Trage XP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
2. Meer geheugen (kan tot 2 GB; je gebruikt nu 400 MB vlgs. je schermafdruk, incl. een deel v.h. wisselbestand). Dit sluit aan bij je verhaal over dat de harde schijf de hele tijd activiteit vertoond.

Inbouw/vervang/onderhoudsinstructies (Engels): hier
Vervangen geheugen (kan totaal maar 1 module in): hier, hoofdstuk 8.

Succes,

Tijs.

het is inderdaad de versie uit de engelse manual,
er kunnen 2 memory modules in en die zijn enkele maanden geleden al vervangen door 1GB uitvoeringen omdat het ding steeds trager werd,
het ding heeft nu dus een overkill aan geheugen, waarom hij dat niet gebruikt weet ik niet. de CPU usage is nagenoeg evenredig met de intensiteit van het HD lampje.
Los daarvan hij/zij heeft het tot begin dit jaar altijd goed gedaan, je kon er bv goed DVD's op bekijken, nu lukt een audio CD beluisteren al niet meer.
Er is duidelijk sprake van degeneratie, Mijn vrees voor de harde schijf is gebaseerd op de 3e bijlage.

Bijlagen

• tskmgr.JPG
    tskmgr.JPG
    88,4 KB · Weergaven: 20
  • tskmgrMem.JPG
    tskmgrMem.JPG
    91,7 KB · Weergaven: 20
  • DiskSpeedBenchmark.jpg
    DiskSpeedBenchmark.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 16
Heb ik het goed begrepen dat je een IDE harde schijf hebt in die laptop?
Indien ja, doe dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc -> IDE ATA/ATAPI Controllers -> [Dubbelklik op elk IDE-kanaal, kijk in tabblad Geavanceerde instellingen, en kijk of Huidige overdrachtsmodus op (U)Dma modus staat].
Staat daar ergens PIO, dan wordt je processor belast bij schijfverkeer en het is minstens 3x trager.

We horen wel wat je daar gevonden hebt. Schermafdrukken van die Geavanceerde instellingen van Primair en Secundair IDE-kanaal mag natuurlijk ook.

Tijs.

We horen wel wat je daar gevonden hebt. Schermafdrukken van die Geavanceerde instellingen van Primair en Secundair IDE-kanaal mag natuurlijk ook.

Tijs.

zie bijlagen, vlgs de specificaties van de HD MK8025GAS van Thosiba zou DMA moeten kunnen waarom hij dan toch zelf voor PIO kiest is mij niet duidelijk, ik zie zo gauw niet waar je dat kunt veranderen.

Bijlagen

• IDE chan's.JPG
    IDE chan's.JPG
    55 KB · Weergaven: 18
Maak eerst een herstelpunt: Start -> Uitvoeren -> %windir%\system32\restore\rstrui.exe
Hierna zijn er 2 relatief makkelijke opties beschikbaar:
Optie 1: Ga naar het IDE kanaal waar het op PIO staat.
Zet het om naar PIO mode, en druk op Toepassen
Hierna weer omzetten naar DMA indien beschikbaar en weer Toepassen klikken.
Herstart je pc.
Optie 2: Verwijder eerst de Primary en Secondary IDE Channels in Apparaatbeheer, en daarna de hele IDE controller.
Rechtsklik op het computer-icoontje in Apparaatbeheer, en kies voor Zoeken naar gewijzigde apparaten.
Zodra de IDE-gerelateerde zaken weer zijn toegevoegd, kijk na of voorkeurskeuze voor beide IDE channels op DMA indien beschikbaar staat en herstart je computer.
Kijk daarna in Apparaatbeheer of alle apparaten die aan beide IDE channels zijn verbonden wél DMA-transfer hebben aanstaan.

Succes,

Tijs.

Ik liep hier tegen een eerder aangemeld soortgelijk probleem, ik heb ook een checkdisk gedraaid met opties voor automatisch herstel, nadat dit in stap 4 heel lang op 0% bleef staan begon er een boodschap over het scherm te scrollen dat er onvoldoende goede sectoren waren om bad sectors te vervangen of iets van dien aard.

Het omzetten van PIO naar DMA heeft iig geholpen, de CPU heeft het niet meer net zo druk als de hardeschijf, er komt al fatsoenlijk geluid uit, maar de HD heeft het nog steeds erg druk. Er is een nieuwe in bestelling.

Ik liep hier tegen een eerder aangemeld soortgelijk probleem, ik heb ook een checkdisk gedraaid met opties voor automatisch herstel, nadat dit in stap 4 heel lang op 0% bleef staan begon er een boodschap over het scherm te scrollen dat er onvoldoende goede sectoren waren om bad sectors te vervangen of iets van dien aard.

Het omzetten van PIO naar DMA heeft iig geholpen, de CPU heeft het niet meer net zo druk als de hardeschijf, er komt al fatsoenlijk geluid uit, zie ook bijlage.
de HD heeft het nog steeds erg druk. Er is een nieuwe in bestelling.

Bijlagen

• DiskSpeedBenchmark.2.JPG
    DiskSpeedBenchmark.2.JPG
    85,4 KB · Weergaven: 19
Fijn dat de tips je vooruit geholpen hebben.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan