• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Transponeren van data

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarvinG

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2022
hi,

Ik heb een dataset met daarin meerdere services. Van één van deze services wil de totale kosten berekenen, echter lukt dit mij niet met een draaitabel omdat de extra kosten in de zelfde kolom staan.

Zie voorbeeld DATA 1, tabel 1 is de huidige tabel, en tabel 2 zou de uitkomst moeten zijn.

Heb al geprobeerd er een draaitabel van te maken of de fucties tekst. samenv & transponeren alleen blijf ik dan op het zelfde probleem uitkomen dat de hoofd service tussen de extra services staat

hopelijk kan iemand me helpen

Gr. Marvin

Bijlagen

Met dit soort fantasievoorbeelden kunnen we niet zoveel. Ik heb van je tabel1 een draaitabel gemaakt, en die klopt als een zwerende vinger met jouw voorbeeld. Zeker als ik hem filter op 111 en 333. Twee druppels water.... Dus wat wil je nu eigenlijk?

Inderdaad... waarom kan het niet met een draaitabel.

Bijlagen

Dat heb ik nu ook voor elkaar gekregen, echter bestaat mijn echte bestand uit 1000 regels en 30 services, (deze kan niet delen ivm persoonsgegevens)

Hierdoor kan ik niet filteren op het shipmentnummers, het zou eigenlijk gefilterd moeten worden op de service AAA.

Want nog niet goed in mijn voorbeeld stond is dat er ook deel services zijn die bij meerdere hoofd services horen(x in het nieuwe voorbeeld), hierdoor kan ik ook niet fileteren op de deelservices, want nu staan 222 en 444 weer in het draaitabel

Bijlagen

En als je er nu een hulpkolom naast zet met de "hoofdservice"?
Geen idee hoe de code er bij jou uitziet, dus bijlage ter inspiratie.

Bijlagen

Als je office 365 hebt kan je deze plakken. Wanneer je de waarde in C22 verandert van "AAA" naar "BBB" zie je de werking
Zo zie je dat een draaitabel toch wel makkelijk is;)

Code:
=LET(x;FILTER(B4:D16;LINKS(C4:C16;2)=LINKS(C22;2));z;INDEX(x;;1);t;TRANSPONEREN(UNIEK(SORTEREN(INDEX(x;;2))));y;SOMMEN.ALS(D4:D16;B4:B16;UNIEK(z);C4:C16;t);a;REEKS(RIJEN(y)+2;;-1);c;INDEX(y;FILTER(a;a<>0);REEKS(;KOLOMMEN(y)));
d;ALS.FOUT(c;t);e;REEKS(;KOLOMMEN(d)+2;-1);f;INDEX(d;REEKS(RIJEN(d));FILTER(e;e<>0));ALS.FOUT(f;ALS.FOUT(UNIEK(INDEX(z;REEKS(RIJEN(z)+1;;-1)));"Shipment")))

Laatst bewerkt:
Als je office 365 hebt kan je deze plakken. Wanneer je de waarde in C22 verandert van "AAA" naar "BBB" zie je de werking
Zo zie je dat een draaitabel toch wel makkelijk is;)

Wat een formule, meerdere functies kende ik nog niet, maar hij doet wel precies wat ik wil!

ik ga 'm eens bestuderen, zodat ik 'm kan overzetten naar mijn data

bedankt!

Gr. Marvin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan