• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Treinverzameling op meerdere plekken weergeven van hetzelfde product

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Berichten
57
Goedenavond,

Ik heb thuis een treinverzameling staan. Helaas staat het allemaal ingepakt in dozen. Daarom ben ik alles wat ik heb gaan bijhouden in excel.
Uit dit bestand moet ik kunnen opmaken wanneer ik wat gekocht heb en hoe de verschillende rijtuigen gaan worden samengesteld als het gaat rijden.
Daardoor kan ik heel goed zien wat ik nog moet kopen en wat ik al heb.

Een leraar raadde mij aan een database te maken waarvan ik van ieder artikel productinformatie weergeef. Dat heb ik inmiddels gedaan en dus moet
ik het nu gaan invullen in het werkblad met de aankopen/facturen en in het andere werkblad met de samenstellingen. Ik zou daarom in deze werkbladen
alleen het artikelnummer willen hoeven invoeren om excel vervolgens de andere gegevens te laden.

Zo wil ik in het werkblad met de facturen de maatschappij, het type, het merk, de soort en uiteraard het artikelnummer.
In het werkblad samenstellingen wil ik de maatschappij, het type, het merk, het artikelnummer, de lengte en de prijs zien.

Bovenstaande zou ik graag willen doen door in de werkbladen aankopen/facturen en samenstellingen alleen het artikelnummer te plaatsen. Dit zou volgens
mij moeten kunnen door middel van verticaal zoeken. Alleen heb ik geleerd dat je dan een soort tussenwerkblad moet maken en zou ik dus maar één artikel
tegelijkertijd kunnen weergeven in de werkbladen.

Wie weet heeft welke oplossing?

Alvast bedankt

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V2.xlsx
 
Kijk eens naar de functie VERT.ZOEKEN.

Verder een opmerking op je database: het is niet nodig de tabel groter te maken dan de hoeveelheid gegevens die je hebt, Excel zal de tabel uitbreiden zodra je er iets onderaan toevoegt en alle formules passen zich dan sowieso automatisch aan aan die nieuwe lengte.
 
Ik zou gaan voor Index-Vergelijken, dan kan je zowel links als rechts zoeken in tegenstelling tot Vert.Zoeken
In Vak 1 bij aankopen formules geplaatst die zich allemaal aanpassen bij wijziging artikelnummer.
 

Bijlagen

  • Materieeloverzicht V2.xlsx
    60,5 KB · Weergaven: 42
Dank voor je antwoord.

Ik ben verder gaan werken met die Index formule, maar stuit op het volgende probleem: wanneer ik de formule aan de rechtonderhoek doortrek naar beneden krijg ik de foutmelding N/B. Dit gebeurt of bij artikelen die nog niet in de database staan of in het geval dat er, vanwege de opmaak, geen artikel hoeft te worden weergegeven. Hoe zorg ik dat een N/B niet wordt weergegeven?

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V2.1.xlsx
 
Beste,

Gebruik de functie ISFOUT zoals in het voorbeeld voor kolom B : =ALS(ISFOUT(INDEX(Tabel1;VERGELIJKEN($F6;Tabel1[Art.nr.];0);9));"";INDEX(Tabel1;VERGELIJKEN($F6;Tabel1[Art.nr.];0);9)).
Uitleg : als er een fout optreedt met formule gebeurt er niets, in het andere geval wordt de formule uitgevoerd.
 
Deze is iets korter.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1;VERGELIJKEN($F3;Tabel1[Art.nr.];0);9);"")
 
@Warme bakkertje,
Korter en beter te begrijpen! Ik heb deze tip genoteerd.
 
Dank voor de reacties. Ik heb gisteravond het werkblad "aankopen" zo goed als mogelijk ingevuld. Daarbij stuitte ik uiteraard weer op een aantal probleempjes.

Probleem 1: Een loc heeft een andere codering dan een rijtuig. Voorbeeld: In het werkblad "aankopen" wil ik bij een loc het gehele serienummer hebben staan. De 6473 valt onder de serie 6400. Daarom staat onder "type" 6400 en onder "voertuignummer" 6473. In het werkblad "aankopen" wil ik echter alleen 6473 hebben staan. Maar!, bij een rijtuig type ICRm, moet het type wel worden weergegeven in aankopen en hoeft het "voertuignummer" niet te worden weergegeven.
Ik zat zelf te denken aan een ALS formule, maar als jullie een betere optie hebben, be my guest!

Probleem 2: Per aankoop hoeft maar 1 keer te worden weergegeven op welke datum de producten zijn gekocht en bij welke winkelier. Is hier een optie voor om dit voor elkaar te krijgen?

Probleem 3: Er zijn enkele producten die uit meerdere losse producten bestaan. Stel product 001 bestaat uit twee rijtuigen, maak ik nu twee artikelen aan in de database: 001-1 en 001-2.
Maar het gehele product 001 wordt ingekocht voor €50. In de database kan ik dan of bij 001-1 €50 invullen of bij 001-1 25 en bij 001-2 ook €25. Gevolg is dat ik in de "aankopen" of één keer 001-1 (met €50) invul of twee producten moet invullen. Is er een mogelijkheid om excel te laten snappen dat deze producten bij elkaar horen?
Bij elkaar voegen is geen oplossing, omdat in de werkbladen "samenstellingen" ze wel als losse producten moeten weergeven.

Probleem 4: Wanneer ik een regel toevoeg worden formules wel doorgetrokken, maar mijn pull-down-menu's niet. Wat kan ik hier aan doen?

Probleem 5: Wie weet waarom ik in de "database" een foutmelding krijg in de kolom subproductsoort?
Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.2.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan