• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trend, linest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart van Halen

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2010
Berichten
7
Ik snap niet wat ik bij de 3de en de 4de vraag moet doen. Dat getal in A15 krijg ik nog wel, dat getal in B15 niet, tenzij ik het zelf invoer wat volgens mij niet de bedoeling is.
Ook is het mij niet duidelijk wat nu precies het verschil is tussen beide functies.
Het probleem is dat wij geen cursus (op geen enkele wijze) hebben gekregen voor dit onderdeel van een veel groter vak.
 

Bijlagen

  • opgave_trends_2009.xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 35
  • Oplossing_lineaire_trend_2009.pdf
    70,3 KB · Weergaven: 28
Bart

Het getal in B15 moet je zelf invullen want dat is een gegeven :
HTML:
Const bevat onwaar omdat het fysisch probleem vereist dat b 0 is (d.i. de uitwijking wanneer geen massa aan de veer wordt opgehangen).
 
Ik snap waarom dat nul moet zijn, ik werd op het verkeerde been gezet (op die sheet) doordat de docent op die excel-sheet meldde dat je in A15 en B15 de grootheden moet berekenen.

Hoe voer je die TREND-functie in d.m.v. een matrixformule en waarvoor dient die ctrl-shift-enter?
Tal van andere zaken heb ik met Google kunnen vinden maar ik heb geen idee hoe ik dit kan vinden?
Door gewoon de trend-functie te gebruiken krijg ik niet de waarden die op de PDF staan.



PS
Misschien had ik dit beter bij huiswerk geplaatst?
 
Bart

De trend formule is :
Code:
=TREND($B$2:$B$10;$A$2:$A$10;$A2;ONWAAR)

In dit geval is Control shift enter niet nodig.
 
Bart

De trend formule is :
Code:
=TREND($B$2:$B$10;$A$2:$A$10;$A2;ONWAAR)

In dit geval is Control shift enter niet nodig.
Dank je.
Het probleem was dat ik niet begreep wat die TREND-functie doet. Met googelen werd dat ook niet duidelijk doordat er nogal wat hits zijn waarop die functie wordt vergeleken met andere functies in plaats van dat goed wordt uitgelegd wat die functie precies doet.
Ik had de new x (paramter van TREND) blanco gelaten aangezien Excel aangeeft dat dat optioneel is.

Als ik het goed begrijp dan wordt de trendlijn uitgerekend m.b.v. de kleinste-kwadraten-methode en geeft de TREND-functie dus gewoon aan welke y-coördinaat van de trendlijn overeenkomt met de gegeven X-coördinaten?
Wat wordt bedoeld met die matrix? Bij een matrix denk ik aan die matrices van lineaire algebra, wordt hier hetzelfde bedoeld of heeft dat bij Excel een andere betekenis?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan