• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trendsymbool werkend maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matthias07

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2016
Goedemiddag,

Voor een stageopdracht ben ik bezig met het ontwikkelen van een dashboard. Een voorbeeld hiervan betreft Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard.xlsx en is tevens toegevoegd in de bijlage.

Nu is mijn vraag hoe ik een trendsymbool in het dashboard werkend kan maken. In werkblad 4 zou ik graag willen creëren dat in CEL J12 het symbooltje ↑ verschijnt als de omzet van de geselecteerde periode (in dit geval augustus 2017) hoger ligt dan de omzet van augustus 2016. Het symbooltje ↔ zou moeten verschijnen als de omzet in augustus 2017 gelijk ligt aan de omzet van augustus 2016 en het symbooltje ↓ zou moeten verschijnen als de omzet in augustus 2017 lager ligt dan de omzet van augustus 2016.

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb het geprobeerd met verantwoordelijke opmaak, maar ik kom er helaas niet uit.

Vriendelijke groet,

Matthias de Wit

Die pijltjes kan je vinden in het Wingdings 3 character set. De rest gaat met voorwaardelijke opmaak.
Wingdings3.JPG

Links zie een standaard character set en rechts die cijfers 1 t/m 6 in Wingdings3

Laatst bewerkt:
Waarom niet de ingebouwde symbolen (pijlen) van voorwaardelijke opmaak gebruikt ?

'verantwoordelijke' opmaak zou een hele verbetering van het werk van MS zijn ;)

Laatst bewerkt:
Waarom niet de ingebouwde symbolen (pijlen) van voorwaardelijke opmaak gebruikt ?

Dat kan ook natuurlijk. Die zien er anders uit, maar de keuze is aan TS :)

Bedankt voor jullie hulp!

Bedankt voor de formule, Gijsbert! Ik wist niet dat er een formule in de cel van het trendsymbool moest komen. Ik dacht dat je met alleen voorwaardelijke opmaak eruit kon komen.

Hoi Matthias,

Dat hoeft niet perse, maar in dit geval staat er een formule inderdaad.
Deze Voorwaardelijke Opmaak kent vele mogelijkheden maar heeft wel een waarde nodig.

Ik hoop dat je er nu mee verder kunt. :thumb:

Gijsbert,

Ik kan er zeker wat mee! Nogmaals bedankt!

Vriendelijke groet,

Matthias

Trendsymbool

Gijsbert1,

Jij hebt mij een tijd terug goed geholpen met het werkend maken van een trendsymbool. In bestand Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard.xlsx heb ik wat aanpassingen gedaan. Nu werkt de formule die jij voor mij hebt ontwikkeld echter niet meer. Zou jij mij kunnen helpen? Het gaat om het volgende:

In cel J13 heb ik het trendsymbool toegevoegd. Het is de bedoeling dat wanneer bijvoorbeeld de score in cel D13 lager ligt dan de score van dezelfde periode van vorig jaar, er een pijl 'naar beneden' tevoorschijn komt. Wanneer de score van dit jaar hoger ligt dan de score van vorig jaar moet er een pijl 'omhoog' tevoorschijn komen. Indien de scores gelijk zijn; een pijl 'naar rechts'. De huidige formule in J13 is echter niet meer correct.

Bij de formule in J13 moet er rekening worden gehouden met de selectie in cel C8. Dus wanneer je in cel C8 KWARTAAL invoert (in plaats van MAAND of JAAR), dan moet het trendsymbool in cel J8 de cijfers van het huidige en het vorige kwartaal met elkaar vergelijken.
LET OP: indien je in cel C8 KWARTAAL invoert, dient cel C4 leeg te zijn en cel C5 gevuld te zijn (kwartaal 1, 2, 3 of 4).

Kan je mij helpen om de formule in cel J13 goed te krijgen?

Vriendelijke groet,

Matthias

J13 is een matrix formule en dient afgesloten te worden met ctrl+shift+enter

En je moet als je met procenten werkt in dit geval de voorwaarde in de Voorwaardelijke opmaak aanpassen naar het type procent.

Laatst bewerkt:
Voorwaarde in excel aanpassen

Hallo Gijsbert,

Dat heb ik nu aangepast. Het trendsymbool reageert echter helemaal niet meer goed. In het bestand Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard.xlsx heeft Geert in januari 2017 een resultaat van 20% en in januari 2016 had hij een resultaat van 2%. Het trendsymbool zou dan de 'pijltje omhoog' aan moeten geven. Hij geeft echter 'pijltje naar rechts' aan (dus dat de score gelijk is ten opzichte van het vorige jaar).

Hoe moet ik de formule in J13 aanpassen, zodat hij weer goed werkt? Daarnaast dient deze formule rekening te houden met de weergave die ik aangeef. In het voorbeeld staat de weergave (CEL C8) op MAAND. Echter, indien ik bij weergave bijvoorbeeld KWARTAAL invoer en in cel C5 aangeef KWARTAAL 1 (jan, feb, mrt) van het jaar 2017, dan zou het trendsymbool de gegevens van kwartaal 1 in 2017 met kwartaal 1 in 2016 moeten vergelijken.
Als aanvulling hierop is het misschien nog goed om aan te geven dat ik in het werkblad %RESULTAAT elk jaar apart per MAAND, KWARTAAL en JAAR de gegevens per medewerker wil invoeren. Dus de formule in CEL J13 moet niet alleen kijken naar de KOLOM MAAND in het werkblad %RESULTAAT, maar ook naar de kolommen KWARTAAL, JAAR (en CUMULATIEF).

Kan je mij hiermee helpen?

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Matthias

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan