Trillende harddisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frisian

Inventaris
Lid geworden
28 jul 2004
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe interne harde schijf aangeschaft, het is een Western Digital 7200 rpm ide schijf. Ik gebruik deze HD voor back-up in m'n oude systeem. Het plaatsen is helemaal gelukt en de schijf draait zonder problemen alleen wat mij opvalt is dat de harde schijf redelijk veel lawaai maakt. Dit komt omdat hij trilt, als ik de schijf gewoon in de hand hou kan ik de trilling goed voelen.

Nu zijn mijn vragen, is dit nadelig voor de HD?
Verkort dit de levensduur?
Is dit een reden om hem terug te brengen naar de winkel (garantie)?

Groeten Frisian.

Het lijkt mij wel een onbalans kwestie, het is net of de schijven niet in het midden zitten en het zaakje daardoor gaat trillen. Tenminste zo lijkt het, ik ben ook geen expert :)

Bedankt voor de reactie trouwens.

Als ik u was zou ik deze terug brengen naar de winkel. De HD is toch niet gevallen ???

Denk eerder dat het het motortje is. Als de schijf niet gecentreerd zou zijn zou je dat beslist meoten merken in de werking van je systeem. Wat je kan doen is de schijf ophangen aan een stuk fietsband. Heb ikzelf ook en het werkt prima. Volgens de experts lever je dan wel een beetje performance in omdat bij het aanzetten van de schijf eerst energie in het wegdraaien van het omhulsel wordt gestopt wat de snelheid niet ten goede komt. Kan daar zelf niets van merken, overigens.

Bijlagen

• img_2519.jpg
    img_2519.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 109
Geplaatst door Sidi
Denk eerder dat het het motortje is. Als de schijf niet gecentreerd zou zijn zou je dat beslist meoten merken in de werking van je systeem. Wat je kan doen is de schijf ophangen aan een stuk fietsband. Heb ikzelf ook en het werkt prima. Volgens de experts lever je dan wel een beetje performance in omdat bij het aanzetten van de schijf eerst energie in het wegdraaien van het omhulsel wordt gestopt wat de snelheid niet ten goede komt. Kan daar zelf niets van merken, overigens.

Kan zijn dat dit werkt, maar vindt het toch geen goede oplossing, aangezien de HD onlangs aangekocht is.

Weet natuurlijk niet hoe erg het ding trilt maar elke harddisk trilt. Dit is op zich niet erg. Maar vraagsteller heeft niet laten blijken dat zijn systeem daardoor niet goed werkt. Vandaar dat dit EEN oplossing is. Maar ja, als die schijf nieuw is, kun je natuurlijk overwegen hem in te ruilen voor een andere om het verschil te ervaren. En daar heb jij weer gelijk in :)
Overigens bijkomend voordeel als je de kast, zoals ikzelf, onder het bureua hebt staan; je disk gaat niet direct kaduuk als je 's een trap tegen die kast geeft. (Hetzij per ongeluk hetzij xpres)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sidi
Weet natuurlijk niet hoe erg het ding trilt maar elke harddisk trilt. Dit is op zich niet erg. Maar vraagsteller heeft niet laten blijken dat zijn systeem daardoor niet goed werkt.
Hij trilt meer dan normaal is, dat is één ding welke ik zeker weet, en het systeem functioneert normaal, zonder problemen. Even een toevoeging, nee, ik heb'm niet laten vallen :D

Bedankt voor jullie meningen overgens :thumb:

Laatst bewerkt:
Wat mij wel opvalt trouwens is dat naarmate de harddisk ouder wordt, het net is alsof de trillingen afnemen.
Een vorm van slijtage misschien?

Volgens mij heb je 'm stiekem opengemaakt en de platters een beetje bijgeschaafd :D

Zou het ook gewenning kunnen zijn? Of misschien heb je de kast een beetje verplaatst, zodanig dat het trillen wat minder lijkt?

Nee, ik heb niet aan de kast gezeten en de trillingen zijn ook voelbaar minder als ik mijn hand op de kast leg.
Trouwens de platters bijgeschaven is wel iets wat ik overwogen heb ;)

Omdat er geen reacties meer komen zal ik maar een conclusie trekken.

Ik heb besloten om de harde schijf niet in te ruilen voor een nieuwe, dit ook omdat daar natuurlijk veel werk in zit, er staat inmiddels veel op.

De systemen die ik in de loop der jaren "versleten" heb hadden allen een zeer stille HD, toch kom ik hier en daar nog wel eens een reactie tegen o.a op dit forum, van mensen waarvan de HD ook trilt of lawaai maakt.
Aangezien ik het idee krijg dat HD in het begin meer trilling veroorzaakt dan nu (hij is inmiddels ong. vijf maanden oud) hou ik het er maar op dat het onschadelijk en acceptabel is.

Bedankt voor jullie reactie allemaal!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan