• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trunc - werkt de ene keer wel, de andere keer niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
433
Op voorhand: ik wilde in eerste instantie een -andere- vraag stellen...

Om hetgeen ik wilde bereiken te illustreren maakte ik een Excel bestandje.
Het gaat/ging over de functie 'Trunc'.

Uit een ander bestand had ik een reeks getallen gekopieerd, als 'waarden'.
Trunc werkte niet.

Diezelfde cijferreeks copy-paste ik als waarden naar een nieuw tabblad en daar werkte het wel.

Wat ik ook probeerde, het lukte niet met de cijferreeks in het 1e tabblad('Source')

Allereerste dus de vraag: heeft iemand enig idee waarom het niet werkt?

Op het 2e tabblad is te zien wat ik wil bereiken.

En dáár zou eigenlijk de vraag over gaan.

Ik zoek macro oplossing dat:
-geselecteerde cellen, laten we zeggen, 'trunc't op 2 decimalen
-en het resultaat als 'waarden' plakt.

Dus:
12,345678
ik selecteer die cel (OF range!)
dan een macro die die cel/range converteert naar getallen met 2 decimalen
en het resultaat als waarden plakt
lees: 12,34

Thanks!
 

Bijlagen

  • Trunc-waarom werkt het niet-22122021.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 11
Kan je niet gewoon het aantal decimalen instellen op 2 posities? Dan verlies je ook geen informatie.
 

Bijlagen

  • Trunc-waarom werkt het niet-22122021.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 10
ben je zeker dat die functie biij jou niet werkt of komt het doordat je "formules weergeven" hebt aangeklikt in het lint, onderdeel "formules".
Als je daar nog een keer op klikt, zodat je terug het gewone werkblad hebt, dan functioneert alles.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-12-22 082609.png
    Schermafbeelding 2021-12-22 082609.png
    19,5 KB · Weergaven: 18
ben je zeker dat die functie biij jou niet werkt of komt het doordat je "formules weergeven" hebt aangeklikt in het lint, onderdeel "formules".
Als je daar nog een keer op klikt, zodat je terug het gewone werkblad hebt, dan functioneert alles.

AHUM ... :eek: :eek:

Hartelijk dank!
Ik had gisteren formules weergeven aangezet (moest even, voor iets anders) en vergeten uit te zetten.

Het was/is een nieuw bestand. Het is een beetje merkwaardig dat in de 2e tab 'Show Formulas' uitstond, i.t.t. de 1e tab.
Enfin, hoe dan ook....

Nogmaals dank. :thumb:

p.s.: [Off topic] Het schiet mij overigens net te binnen..., kan het effect hebben op personal.xlsb ? (show formulas)
Dat bestand werd gisteren niet geladen: venster met macros bleef leeg.
Iedere keer wanneer ik Excel afsloot en opnieuw opstartte werd een volgend workbook aangemaakt.
Book6, book7, book8.
PC opnieuw opstarten was uiteindelijk de oplossing.
Geen idee wat er mis ging.
 
antwoord op je off-topic vraag : ik zou het niet weten, anders probeer het nog een keer en ga na of je tegen hetzelfde euvel aanloopt. (snelste methode !)
 
Kan je niet gewoon het aantal decimalen instellen op 2 posities? Dan verlies je ook geen informatie.

Tja... het is resultaat van het converteren van guldens naar euro's (of andersom, afhankelijk welk jaar). Meer dan 2 cijfers achter de komma heeft nauwelijks zin.
Wanneer je cellen gaat samenvoegen, dan moet je bij getallen met meer dan 2 cijfers achter de komma je formule aanpassen (ABS).

Ik bedoel dit:
Resultaat in Euro : 134,42631
Resultaat in Euro : 134,42 (trunc)
 
ik denk dat je toch beter naar de afronden-formules moet gaan kijken.
Ik denk niet dat je 1,239 mag afronden naar 1,23 maar naar 1,24=AFRONDEN(1,239;2).
 
Dank je wel!

Die is inderdaad ook mooi en in ieder geval logischer.
(of misschien beter, dat kan ik niet beoordelen)
Maar ik ga 'm van nu af aan gebruiken.

Nogmaals dank.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan