Wat bedoel je met slechte kwaliteit?
Slecht of minder duidelijk beeld?
Een webcam is te vergelijken met een ultra low-res camera. En dan nog een goedkope ook.
Alle waar is naar zijn geld, vandaar mijn eerste vraag.
Maar om een gemiddelde webcam te nemen: de sensor is miniem van afmetingen... Het aantal pixels dat zo'n sensor heeft is ook niet echt genoeg om een mooi scherp beeld in volle kleuren af te beelden. Maar afgezien van dat.
Stel dat de sensor goed is. Hebben we te maken met de lens. Meestal is dat een fixed-focus lens. Een van het soort die niet scherp te stellen is omdat hij vast is gemonteerd.
Dat legt verdere beperkingen op aan de hoeveelheid licht die er door de lens kan vallen omdat het diafragma van nature klein is voor een enigszins scherp beeld.
Een iets betere webam heeft vaak
wel een ring om de lens waarmee je hem min of meer scherp kan stellen.
Helaas hebben de meeste goedkope webcams een plastic lens (nadeel: niet zo helder als glas, en vaak ook niet een scherp brandpunt).
Glazen lenzen zijn duurder om te maken maar vaak nog geen garantie voor een beter beeld.
Over het algemeen is glas toch wel beter.
De derde factor die bepalend is voor de kwaliteit van het beeld is de electronica die de hoeveelheid licht en de kleur die op een pixel valt omzet in een (usb) signaal van de juiste soort. Ook daar wordt de kwaliteit van het uiteindelijke beeld bepaald door de (prijs van de) componenten en het ontwerp.
Over het algemeen: een duurdere webcam levert een beter beeld.
Je moet van goede huize komen om zelf een bestaande webcam aan te kunnen passen voor een beter beeld!
(ik heb het ooit eens geprobeerd, lens er uitgesloopt, oud olympus foto objectief er op... <zucht>
Als je een beter beeld wil is het beter om te investeren in een betere (duurdere) webcam denk ik.