Tuner-CD/Tape Combi slecht contact?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stijn03823

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Ik heb via via een "Aiwa XRH100" gekregen. Dit omdat hij niet meer werkte en ik er een uitdaging in zag om hem weer aan de praat te krijgen.

Het probleem zat hem in dat hij geen CD's afspeelde, na wat googlen heb ik de lens schoongemaakt en speelt hij de CD's af.

Maar nu komt het probleem, het geluid dat gaat vanaf het blauwe (zie afbeelding) dus naar het rode, en via het rode naar de speakers. Het geluid van de cd's (en trouwens ook de Aux-in) geeft een enorm afgezaagde bass, zegmaar, een "kraakend geluid". En dit alles ook op een zeer laag volume. Dit in tegenstelling tot de Tuner, die in het rode gedeelte zit en prima geluid geeft

Ik heb uiteraard de equalizer uitgeschakeld. Nu is mijn vermoeden dat er, misschien wel door de stof (aangezien het een erg oud apparaat is en wenig gebruikt is), ergens een signaal niet goed word doorgegeven van blauw naar rood. Kan dit kloppen of zit het probleem in een heel andere hoek?

Bijlagen

• cdspeler.JPG
    cdspeler.JPG
    12,1 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Van oudere apparatuur willen bv de volumeknoppen wel eens te lijden hebben van slechte contacten en moeten dan vervangen worden. Je hoort dan veel gekraak zodra je de knop aat?aanraakt of er aan draait. Heb je geen afbeelding of foto van de achterkant van het apparaat?

Het gekraak onstaat niet zozeer bij het veranderen van het volume, het "krakend" geluid is constand aanwezig.

Foto,

De tuner die ingebouwd zit in de onderste component geeft wel goed geluid, dus de eindtrap is in orde.

Ik zie op de foto dat je de ingang naast de AUX in aangesloten hebt.
Wat voor signaal zet je op de AUX in?

Wat bedoel je precies met "wat voor signaal"
De video1/MD en video2/AUX zijn allebij audio ingangen, het maakt niet uit op welke van de 2 ik mijn ipod aan sluit, het geluid is voor bijde slecht

De AUX ingangen verwachten meestal een vrij subtiel signaal met een nivo van pakweg 500 mV. Een koptelefoonuitgang van je iPod gaat daar hard overheen denk ik en zal de boel gewoon oversturen met clipping als gevolg. (Clipping hoor je als gekraak en vervormd geluid in de baspartijen)

Daarom vroeg ik naar het soort signaal wat je in de AUX poort geplugd had.

Allereerst zou ik de signaalsterkte van je iPod eens flink omlaag schroeven.
Met wat geluk krijg je het nivo zo laag dat je setje het kan verwerken zonder gekraak.
Als je te laag gaat dan zal je weer meer ruis gaan horen, dus speel wat met verschillende sterktes.

Kraakt de weergave van CD ook, als je die afspeelt?

Als ik mijn ipod zo aanpas dat ik geen ruis hoor, en geen gekraak. Dan staat mijn stereo op max vol en ipod op 3/4. Er komt dan zeer weinig geluid uit. De CD speler kraakt ook bij het afspelen

Dan is er toch wat anders aan de hand. De CD hoort zeker niet te kraken.
Lijkt alsof de voorversterker gesneuveld is die de signalen in je bovenste component verwerkt. Het onderste deel met de tuner en versterker doen het prima zeg je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan