• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tussenliggende waardes berekenen in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Melkveehouder

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2021
Beste Helpers,

In de bijlage een voorbeeld bestand waar ik niet uitkom. In de eerste kolom staan de datums van een jaar in de volgende kolommen een aantal soorten product wat geleverd en verbruikt wordt in de dagen die volgen op de levering en zijn verbruikt tot de volgende levering. Graag zou ik op de tussenliggende dagen het verbruik willen weten. Misschien is een klein invoerveld voor de leveringen en een selectie mogelijkheid voor een periode wel handiger, maar ook dat lukt mij niet.

Alvast bedankt

Bijlagen

dank je, dit is wel een optie idd maar er wordt volgens mij verkeerd om gerekend, het verbruik zou moeten worden bepaald over de dagen ná de levering tot de volgende levering.
Zou er ook een periode selectie kunnen komen met voor alle voeders de totaalverbruiken?

Beste emields,

Deze laatste is eigenlijk niet de bedoeling

De vorige versie was bijna wat de bedoeling is, alleen werd het verbruik berekend op de dagen vóór de levering maar dat moet zijn de dagen ná de levering tot aan de volgende levering. Daarnaast zou ik graag een vanaf /tot en met datum selectie hebben waar ik van alle producten dan het totaal verbruik als resultaat krijg in deze periode.

Hallo,

Persoonlijk begrijp ik hem nog niet helemaal maar doe toch nog een poging.
In het voorbeeldje kan je naar believe de data wijzigen dus welke voor jou op dat moment van toepassing zijn.

Bijlagen

beste emields/peter 59

De volgende levering is nu nog niet bekend, deze vul ik in zodra die geleverd is. evt zou je wel de verwachtte nieuwe leveringsdatum kunnen berekenen obv verbruik van de laatste levering zoals in jou 2e voorbeeld.
Maar wat ik bedoel
maar er wordt volgens mij verkeerd om gerekend, het verbruik zou moeten worden bepaald over de dagen ná de levering tot de volgende levering.
is dat de levering soja van bv 6-1 gebruikt wordt in de periode die ligt tussen 6-1 en de volgende levering op 31-1 en dus is het dag verbruik tussen 6-1 en 31-1 6066 kg /25 dagen. In het eerste voorbeeld van emields wordt de geleverde kg van 6-1 'verdeeld'over de eerste 6 dagen van jan wat dus niet juist is. Voor de volledigheid is dus een beginvoorraad op 1-1 wel handig.

De datum/ verbruik tabel van peter59 is wel handig, maar zou eigenlijk de totaal verbruiken zonder de leveringen moeten berekenen.

Het handigste is de combinatie van het eerste voorbeeld van emields die dus de juiste dagen meerekent en daarnaast een soort datum selectie zoals van peter59 met als totalen het verbruik in die periode.

Vul een een voorbeeld in met wat je feitelijk wil bereiken.

nu vraag je: ik heb kersen gekregen hoeveel kersen mag ik alle dagen opeten tot ik de volgende keer kersen krijg.

Blijkbaar leg ik iets niet goed uit

Gaat om

• gemiddelde voerverbruik wat gevoerd is van een bepaalde levering,
  • voorspelde 'leegdatum silo' obv verbruik voorlaatste levering
  • voerverbruik in bepaalde periode

In de bijlage nog iets verduidelijkt hoop ik

Bijlagen

Beste Emields,

Dank tot zover,
Dit komt redelijk in de buurt van wat de bedoeling is, verbruik berekening via vba is nu juist, alsook de datum silo leeg .
Vwb de periode berekening moet eigenlijk de verbruiken berekend worden en niet de leveringen gedeeld door dagen, als je nu een periode neemt met aan het begin en aan het eind een levering dan is het verbruik extreem hoog.
Verder wordt er een foutmelding gegeven bij een toevoeging zowel bij bv soja als ook bij kalverbrokken als ik de eerste levering toevoeg. de bereken knop is niet perse nodig?
Het is wellicht handig om met een begin voorraad te werken zodat zodra er een levering wordt toegevoegd aan het begin van het jaar er meteen een berekening plaats vindt?
Graag zou ik ook nog ruimte hebben voor 2 extra soorten.

het verbruik kan je alleen berekenen aan de hand van de leveringen. Als ik nog 3 kersen overheb hoeveel heb ik er dan opgegeten tussen 15 maart en 20 maart. je mag dan weten dat ik er op 6 maart 50 gekregen heb

ik denk niet dat het de bedoeling is om op 14 april nog een levering toe te voegen van 1 januari?

Ruimte is er zat op een excelblad het is gewoon de kolommen opschuiven en de code aanpassen.

Veel vraagstellers vergeten dat dit en andere fora help fora zijn en niet "maak voor mij" fora.

onder collega's:cool:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste cow 18,

Dit was idd de bedoeling, veel dank.
Klein dingetje In de kolom prod br verbruik blijft een 0 staan als er geen verbruik is?

Bekijk bijlage 370011
in de kolommen B:H gebruikte ik bovenstaande opmaak, zodat een punt werd toegevoegd als separator voor de duizendtallen en er na het gewicht " kg" werd toegevoegd. Als 1e deel is voor de positieve getallen, 2e deel is voor de negatieven, het derde deel, dat hier ontbreekt, is voor de waarde 0 en dus worden de nullen netjes verborgen gehouden.
Bon, nu staat er in E12 een (onzichtbare) 0, maar VBA ziet die wel en verdeeld heel netjes die 0 over de resterende dagen tot de eerstvolgende levering.
Dit is een slordigheidje van mezelf, maar eigenlijk zou je dat straks nog als een handigheidje kunnen zien in een licht aangepaste versie, waarbij je een 0 invult op de eerstvolgende dag waar je silo leeg is en je die voersoort dus niet meer verbruikt.

Bijlagen

beste cow 18,

De bijlage krijg ik niet geopend maar de nul invoer werkt idd heel handig om verbruik af te sluiten.:thumb:
Nu zat ik te denken op welke manier zou het aankoop bedrag nog meegenomen kunnen worden voor een extra inzicht in kosten/dag en per maand, heb je daar een idee voor toevallig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan