Twee beeldschermen Windows 11

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Oude pc 1 > W11 Pro 25H2
Twee beeldschermen A+B
Videokaart X NVIDIA

Nieuwe pc 2 > W11 Pro 25H2 (is betaald)
Twee beeldschermen A+B
Videokaart Y NVIDIA

pc 1 aangesloten met VGA op beide beeldschermen
pc 2 aangesloten met HDMI

pc 1 is perfect met een resolutie 1024 x 768
pc 2 wil niet lukken met die resolutie want dan krijg je zwarte zijbalken
die staat nu op 1366 x 768

Het grootste probleem op pc 2 is de verdeling/spacing van de iconen zowel op het bureaublad als in de folders.

Nu zie ik een instelling op pc 2 bij NVIDIA die afbeeldingen van zwarte beeldschermpjes weergeeft waar wat in te stellen is. Formaat aanpassen aan beeldscherm.

Nu is de vraag, gaat dan NVIDIA fysiek de monitor(en) instellen, want dan is het gevaar dat bij pc1 de zaak in de soep loopt.

Yes, both VGA and HDMI significantly influence your monitor's performance because they determine the quality, resolution, and other features of the signal being sent to the display. HDMI is a modern digital standard that supports higher resolutions, audio, and better color, while VGA is an older analog standard that is more prone to interference and is limited to video signals

Hie staat niet dat er een wezenlijk/fysiek verschil is. Wel is er sprake van kwaliteitsverschil. Maar goed, ik heb op beide pc's een goede beeldkwaliteit.

Jammer dat niemand dat dan weet, dat als de instellingen exact hetzelfde zijn de resultaten kunnen verschillen doordat aan de ene kant VGA is aangesloten en aan de andere kant HDMI.

Laatst bewerkt:
VGA werkt in 1 richting, er wordt beeld verstuurd
HDMI werkt in 2 richtingen, er wordt beeld verstuurd, maar de andere kant kan dus ook informatie ontvangen over het beeldscherm (waaronder dus de gewenste resolutie).

Gebruik je dus HDMI naar VGA dan zul je de resolutie handmatig moeten instellen omdat Windows onmogelijk nog kan weten welk scherm is aangesloten.

Op de oude pc is VGA en de nieuwe HDMI. Dus het is niet HDMI naar VGA.
De kernvraag is krijg ik als ik exact dezelfde instellingen heb, hetzelfde beeld of kan er verschil zijn. Het zijn wel twee verschillende videokaarten NVIDIA. Maar de keuzes die je krijgt komen overeen.

NVidia gebruikt dezelfde driver voor hun kaarten. Je ziet alleen meer of minder opties afhankelijk van je kaart. Dat maakt dus geen verschil

Kijk op de specs van de monitor en stel je videokaart in op die resolutie. Dan heb je het beste beeld.

Je computer zal niks instellen aan je monitor, dus daar zal niks mee gebeuren

Dus wat doe ik. Ik ga naar de nieuwe pc en doe de instellingen in het configuratiescherm van NIVIDEA, echter nergens een knop OK of Apply te vinden. Ik denk mogelijk opnieuw opstarten. Ook geen effect, niets is gewijzigd.
Ik zie op een afbeelding op internet de knop Apply en Cancel wel staan. Kan het dan zijn dat Windows de baas is en die instellingen moet doen?

Laatst bewerkt:
Ik zou deze kunnen uitvoeren maar ik betwijfel of dat goed zal gaan. In het verleden is dit altijd uitgelopen op een puinhoop.

Ik las dat je een 1024x768 resolutie gebruikt. Nu heb ik zelf al meegemaakt dat niet elke interface meer rekening houdt met een dermate klein scherm. Kan dus wel eens gebeuren dat de knoppen er wel zijn, maar niet zichtbaar zijn

Ja, dat kan best zo zijn. Echter dat NVIDIA-configuratiescherm (knop in systeemvak) had er dan nooit mogen staan. De nvcplui.exe is nergens op de pc te vinden. Ben naar de site gegaan en ziet er allemaal zeer gelikt en ingewikkeld uit. Ik koop in ieder geval geen NVIDIA meer. Werkt voor geen meter. Alleen maar ellende.

Terug
Bovenaan Onderaan