twee computers op adsl (hoe splits ik de modem?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

simo

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2003
Berichten
136
Denk ik dat ik klaar ben met alles, wil mijn vriendin haar computer ook op de adsl aansluiten. Ik vraag mij af of dat kan? Het gaat om een adsl usb modem. Hoe splits ik dat? Er hoeft niet tegelijk geinternet te worden(waarschijnlijk is het adsl abbonemnet daar niet krachtig genoeg voor), maar het lijkt mij ook niet handig als elke keer allerlei draden in en uitgeplugd moeten worden. Hoe splits ik het modem? of moet ik een of ander eng netwerk aanleggen?

de groeten van Simo
 
Laatst bewerkt:
Zie de link in m'n handtekening.

Wat meer info (welke modem heb je precies, is er al een netwerk etc) zou ook welkom zijn.
 
"...indien u een netwerk of een Wireless LAN aan wilt sluiten kunt u het best een ethernetmodem nemen. Een USB modem is in dit geval niet aan te raden omdat deze in deze situatie problemen op kan leveren waardoor uw ADSL verbinding niet optimaal of geheel niet zal werken."
Bron
En misschien heb je
hier nog iets aan.
 
het meeste simpele in dit geval is gewoon een goedkope roouter (sweex) aanschaffen, modem kabel derin, twee pc's derin, en klaar is klara.
 
Een router heeft ook nadelen. In mijn handleiding heb ik alle mogelijkheden met voor- en nadelen beschreven. Het grootste nadeel is in dit geval dat het om een USB-modem gaat (of niet?), even een goedkope router erop aansluiten is dus geen mogelijkheid.
 
bedankt voor alle reacties. Wat voor een modem ik nu heb, kan ik niet precies zeggen. Ik ben de handleiding daarvan kwijt. Ik weet alleen de termen: usb en adsl via een telefoonlijn. Ja ja, ik weet er echt weinig van.
Klara had het over een router van Sweex. kan iemand zeggen welke router precies (wat moet ik in de winkel zeggen?) en of dat moeilijk is aan te sluiten? Kan je dan met beide pc's op internet? Zit de router tussen de modem en de twee pc's?

nee, er zit geen netwerk op mijn pc (voor zover ik weet)

nogmaals bedankt voor alle reacties.
Groeten van Simo
 
Laatst bewerkt:
Een router genereert meerdere IP's, zodat er meerdere computers op het internet kunnen.

Aangezien je een USB-modem hebt is dit geen mogelijkheid... Je zal het internet dus moeten delen via een centrale computer, zie puntje 3 in m'n handleiding.
 
Het betekent dus wel dat als je je eigen computer als hoofdcomputer kiest. Deze computer dus altijd aan moet zijn wanneer je vriendin het internet op wil. Want jouw computer is de verbinding met internet.


Sigma
 
In de handleiding van Steve stond het volgende: "Alle clienten hebben één netwerkkaart nodig, en in de server komt een extra netwerkkaart. Als er één client is, moet je de extra netwerkkaart van de server en de netwerkkaart van de client met elkaar verbinden d.m.v. een Cross-cable. "

Dit lijkt mij niet eenvoudig. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de netwerkkaarten? Spreekt een crosscable voor zich? Bestaat er een pakket?

De tweede computer is een laptop met een docking station(sorry, ik zei pc) . Ik neem aan dat de crosscable niet aan het docking-station kan. Of kan de crosscabel makkelijk los- of aangekoppeld worden van de laptop? Kan die aangekoppeld worden terwijl de hoofdpc al draait?

Groten Simo
 
Elke recente laptop heeft een netwerkkaart, daar moet je je dus geen zorgen over maken.

Wat je qua hardware nodig hebt: een netwerkkaartje (goedkoop model, 10-15 euro) voor de PC en een UTP-netwerkkabel (een crosscable, die wordt gebruikt als je twee netwerkkaarten rechtstreeks verbindt).
 
usb naar usb kabel

bedankt. Toen mijn vriendin de laptop van iemand overnam, zat er een kabel bij. Een netwerkkabel van usb naar usb (plus floppy voor installatie). Wisten wij veel wat dat was. Dus gauw onderin de la met dat ding. Kan ik die gebruiken?
 
Die kan je ook wel gebruiken, dan heb je helemaal geen extra hardware nodig. Gebruik de handleiding van dat USB-ding om het netwerk aan de praat te krijgen en volg dan mijn handleiding.
 
Misschien een hele domme vraag. Maar stel dat ik de kabel en alles heb aangelegd. In welk gedeelte van jouw handleiding moet ik dan instappen. (Ik heb windows 2000).
Ik vraag liever vantevoren zoveel mogelijk. Want dan weet ik of dit aankan.

Groeten van Simo
 
Puntje drie uiteraard. Daar heb ik beschreven hoe je de internetverbinding moet instellen zodat 'ie gedeeld wordt.
 
Hallo,

Natuurlijk punt drie. punt drie is toch geschreven voor een crosskabel? Of is de beschrijving van punt drie ook van toepassing op mijn usb-naar-usbkabel?
 
Vanwaar die boze smiley boven je post?

Punt drie geldt niet enkel voor een UTP-crosscable, maar voor elke vorm van een netwerk tussen twee computers :)
 
Ik wist niet dat dat een boze smiley was. Ik durfde de vraag bijna niet stellen en dacht : Hee, wat leuk een gezichtje dat genegeerd voor zich uitkijkt. Wat een toestand dat die smileys exacte betekenissen hebben. ik vind het juist erg aardig dat mensen antwoord geven. Met het toevoegen van de verkeerde smiley, bereikte ik juist het tegendeel.

Groeten van Simo De smiley die ik nu heb toegevoegd, is schijnbaar de juiste, maar die is oranje (hup Holland?)
 
De smiley vertoont toch duidelijk een boos gezicht, blijkbaar ongewild dus :p

Maar zit er een handleiding bij die USB-netwerkkabel? Zo'n USB-netwerk is namelijk nogal moeilijk in te stellen.
 
ja, een klein boekje. Is het qua installeren veel eenvoudiger en beter om die netwerkkaarten te kopen?
 
Het instellen is inderdaad makkelijker, met Windows 2000 of XP gaat het zelfs bijna automatisch. En veel zal het niet kosten: een standaard netwerkkaartje € 10-15 en die UTP crosscable, afhankelijk van de lengte, € 5-15.

Een verbinding tussen twee netwerkkaarten is trouwens ongeveer 10x sneller dan met een USB-linkcable.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan