twee formules in één

Status
Niet open voor verdere reacties.

didam35

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2012
Hallo allemaal,

Ik heb een opdracht voor school en ik moet nu twee formules in één formule krijgen.
De formule's zijn: =ALS(B2<2;'te klein';5) en =ALS(B2>13;'te groot';5)
Als ik =ALS(B2<2;'te klein';5;ALS(B2>13;'te groot';5)) doe, dan krijg ik ''Fout 504''
Kan één van jullie mij misschien helpen???
Ik heb deze formule nodig zodat zij niet hoger kunnen gooien dan 13 of lager dan 2, want dat kan niet met maar twee dobbelstenen.
De opdracht is:

Joris en Chantal dobbelen, ieder met twee dobbelstenen. Ze hebben de volgende spelregels afgesproken:

Er zijn tien spelrondes waarin zij elk een keer met twee dobbelstenen gooien.
Wie het hoogst gooit is winnaar van de spelronde
Wie de meeste spelrondes wint is winnaar van het spel.

Richt een spreadsheet in waarin je de dobbelgetallen kunt invullen, dat per spelronde de naam van de winnaar weergeeft, het aantal keren dat elk de spelronde heeft gewonnen, en de uiteindelijke winnaar van het spel.Het spreadsheet hiernaast laat een mogelijke oplossing zien. In dat spreadsheet zijn de functies Aantal.als en Als gebruikt.

dobbelen2.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten, didam35

P.S. Hier is het bestand waarmee ik al ben begonnen.
Bekijk bijlage Dobbelen.ods

=>13 kan >12
tip: geef bij de eerste logische test geen waarde als onwaar, maar als laatste in de regel
Code:
=ALS(B2<2;"te klein";ALS(B2>12;"te groot";B2))

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je best gedaan hebt om het zelf op te lossen (aangezien het voor school is).

Je kan dit op 2 manieren doen... zoals je zelf zegt met een ALS formule of met gegevensvalidatie.

In de bijlage een voorbeeld met gegevensvalidatie (wat ik zelf mooier/beter vind omdat je hier ook een eigen foutmelding kan opgeven)
Zie als je 1 of 13 typt in de cellen...

Als de gegevensvalidatie niet lukt kan je altijd nog de ALS formule gebruiken. Deze moet dan in E2 en ziet er zo uit:
Code:
=ALS(OF(B2<2;B3>13);"TE KLEIN/TE GROOT";"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het werkt!!!
ik heb net uitgevonden hoe ik het moet doen, dankjulliewel!!!

kan closed :thumb:

Laatst bewerkt:
Met gegevensvalidatie of met de ALS formule?

Je moet trouwens de topic zelf "closen" door de status als opgelost te zetten at the top of the page... ;)

Ik heb het gedaan met gegevensvalidatie, sorry dat ik het er niet heb neergezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan