Twee maal Winxp op een PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemty

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2006
Hallo,

Ik ben van plan Windows XP, twee maal op mijn pc te plaatsen.
Zodat de twee acconts elk hun afzonderlijke Besturingssysteem hebben.

Ik heb mijn schijf in vier partities van 20 GB verdeeld
Vier primaire partities.
Partitie één voor windowsXP- eerste accont
Partitie twee voor windowsXP- tweede accont
Partitie drie voor Data-eerste accont
Partitie vier voor Data- tweede accont

En nu, hoe moet het nu verder ?

Mvg

Jemty

Het lijkt me een stuk eenvoudiger om ipv een tweede XP gewoon een tweede gebruiker aan te maken in je configuratiescherm. Denk je niet? Er is niet een reden te bedenken waarom twee gebruikers twee afzonderlijke exemplaren van hetzelfde besturingssysteem zouden moeten gebruiken. Kost alleen maar schijfruimte.

Nadat je een tweede gebruiker hebt aangemaakt is het wel verstandig om [mijn documenten] voor beide gebruikers te verplaatsen naar de door jou aangegeven partities.

Ja dat is juist.
Maar ik had graag geweten of dit mogelijk is en hoe ik dit moet oplossen.

Alles is mogelijk, maar wat je nu precies wilt, is mij ook onduidelijk, moeten ze niet zichtbaar voor elkaar zijn ofzo?

Dan zul je met een bootloader moeten gaan werken, waarbij de andere partities op hidden gezet worden, als je 1 systeem opstart.

Waar je natuurlijk altijd op kan komen, zonder verdere maatregelen in die windows installaties.

Hoi,
WinXp cd erin en installeren maar zou ik zeggen .... eerst op de ene, en dan op de andere partitie.

Valijn, wat is er de logica van om op 1 pc 2 x dezelfde XP te installeren. TS moet gewoon in zn configscherm een 2e gebruiker aanmaken. Daarna per gebruiker naar buroblad-->mijn documenten-->rechtsklikken en dan kiezen voor [verplaatsen].

Bijlagen

• Clipboard02.jpg
    Clipboard02.jpg
    10 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Valijn, wat is er de logica van om op 1 pc 2 x dezelfde XP te installeren. TS moet gewoon in zn configscherm een 2e gebruiker aanmaken. Daarna per gebruiker naar buroblad-->mijn documenten-->rechtsklikken en dan kiezen voor [verplaatsen].

Moet er een logica zijn? TS moet niks :) Hij vraagt vriendelijk hoe 2x xp te installeren

Dat is waar, maar het dient m.i. geen doel. (hebben we nu een discussiepunt? :) )

Ik zie de reden voor een discussie niet. De TS vraagt hoe hij het moet doen. Het zou anders kunnen inderdaad maar wie zijn wij om te beslissen wat hij moet doen

Wij beslissen idd niets voor TS, maar naar mijn mening zoekt hij een oplossing voor een probleem. De oplossing die hij zelf aandraagt (2 x XP) is naar mijn mening niet de manier waarop "gevorderden" als wij dat zouden oplossen. Daarbij vraagt hij volgens mij niet of het mogelijk is om 2 x XP te installeren, maar hoe twee gebruikers op 1 pc met XP kunnen omgaan. Dat is tenminste wel wat ik tussen de regels door lees.Wat dat betreft geeft hij in zn 1e reply aan dat mijn 1e antwoord op zijn vraag juist is. Dacht ik... :)

Eerst maar even het antwoord van de TS afwachten, alvorens voorbarige conclusies te trekken.

Overigens installeer ik ook vaak 2 x XP, waarvan één onzichtbaar, handig voor onderhoud, hoef je alleen de boot.ini aan te passen.;)

Het kan. Het eerste wat ik zou doen is de twee partities voor gegevens verplaatsen naar een uitgebreide partitie, da's eenvoudiger werken.
Dan maak je één primare partitie hidden, de andere aktief (ik veronderstel dat je over een programma als Partiton Magic beschikt). Je installeert winXP in die partitie en je neemt een image. Nu maak je met PM de actieve partitie hidden en je copieert je image naar de andere partitie. Nu heb je twee identieke WinXP's op je PC, waarvan er één aktief is. Als je PM hebt, dan is een onderdeel daarvan Bootmagic, wat een bootmanager is. Nu installeer je deze, en via deze kan bij het oipstarten gekozen worden welke XP zal opstarten. Moeilijker is het niet.

Jan

hoezo is 2x xp geen goede oplossing

ikzelf gebruik voornamelijk linux en ben dus wel bekend met dual boot systemen.
een hele goede reden om bv 2x xp op je pc te zetten is wanneer je werkt met belangrijke informatie en geen gebruik maakt van een backup server of backup dvdś of dergelijke , je gebruikt dan 1 xp voor je belangrijke zaken zonder internet verbinding en een met internet verbinding voor je andere zaken en je virus verzameling...

best handig toch.... maar goed niks.... voor de gevorderden dus....

Dank voor het antwoord.
Vergeet de twee acconts
Het belangerijkste is dat ik twee maal winXP op mijn pc zet.
Ik ken het programma PM, maar heb er nog niet mee gewerkt.
Dus met de nodige informatie die ik van jullie gekregen heb moet het me lukken.

Mvg

Jempy

bootloader

o ja... antwoord op je vraag :o ,

als het goed is moet de windows installatie een al geinstalleerd windows systeem herkennen en toevoegen aan het boot menu ( C:/ > boot.ini ) , je kan dan later de naam van een van de 2 aanpassen in C:/ > boot.ini zodat je ziet welke je boot.

word de eerste installatie niet herkend dan kan je een bootloader installeren.
de beste optie hiervoor is grub maar het installeren hiervan vanuit windows is niet echt simpel maar wel te doen...

de sweepi bootloader en mr. boot werken ook prima en zijn gewoon met een .exe vanuit windows te installeren.

succes...

ps: is het de bedoeling om een xp te gebruiken met en een zonde internet?? , zo ja kan je mischien ook eens kijken naar ubuntu linux , daarmee bespaar je jezelf een hoop reinstalls van je internet xp...
maar das maar ff een tipje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan