• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee opdrachten aan elkaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 72049
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 72049

Excel kenners,

Heb een klein probleempje

Ik heb 372 minuten die reken ik om met 372/60 = 6.20 dec dit komt in cel J18
nu gebruik ik de volgende formule en krijg ik 6.12 dat is goed.

INTEGER(J18)+((J18-INTEGER(J18))/10)*6

hoe kan ik de eerste stap in deze formule krijgen of moet dit in twee stappen gebeuren.

Jan

Bedoel je het zo?
Code:
=INTEGER(I18/60)+((I18/60-INTEGER(I18/60))/10)*6

Ik ben er vanuit gegaan dat de waarde 372 uit cel I18 komt.
Wellicht moet je de celverwijzing nog aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

....en dit is óók een optie... (als voorbeeld die '372' in cel A1 en de formule in B1)
Code:
[English]	=TIME(A1/60;MOD(A1;60);)

[Dutch] 	=TIJD(A1/60;REST(A1;60);)

Groet, Leo

Roncancio,

Dit is wat ik wil de oplossing van Ginger kan ik in deze niet gebruiken(ben er wel blij mee voor andere dingen) ik wil namelijk nog een getal bij optellen en dat gaat op deze manier uitstekend.

Jan

Roncancio,

Dit is wat ik wil de oplossing van Ginger kan ik in deze niet gebruiken(ben er wel blij mee voor andere dingen) ik wil namelijk nog een getal bij optellen en dat gaat op deze manier uitstekend.

Jan

Mooi, dan kan je de vraag op opgelost zetten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

jakobo,
Let op met het weergeven van tijdseenheden op de manier zoals je dat hier doet / wil.
372 minuten is - zoals jij en ook Rocanvio wel zullen weten - NIET gelijk aan 6,12 uur !
Het is wel gelijk aan 6:12 uur (zie antwoord Ginger), daarom kun je beter die laatste notatie gebruiken.

jakobo,
Let op met het weergeven van tijdseenheden op de manier zoals je dat hier doet / wil.
372 minuten is - zoals jij en ook Rocanvio wel zullen weten - NIET gelijk aan 6,12 uur !
Het is wel gelijk aan 6:12 uur (zie antwoord Ginger), daarom kun je beter die laatste notatie gebruiken.

Het antwoord van Ginger ligt ook meer voor de hand maar ik heb mij uitsluitend beperkt tot het beantwoorden van de vraag uit #1.
De logica om het als 6,12 op te stellen ontgaat mij een beetje maar ik neem aan dat TS weet wat hij wil.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncancio,Zapart,Ginger

Ja ik denk dat ik weet wat ik wil heb maar even een voorbeeldje bijgevoegd
(had ik meteen moeten doen).:o
Ben in ieder geval blij met de gegeven opties
Maar als het voorbeeld een andere optie bied dan is ook deze zeer welkom.

Jan

Bijlagen

Jakobo, Je bent in je sheet bezig met appels en peren...:rolleyes:
Je telt in kolom I alle gehele getallen op (= 4814), en in kolom K alle 'decimalen vermenigvuldigd met 100' (=498). Tot zover klopt het nog! Dan ga je ineens je 'minuten' (cel K21) omzetten naar een 'decimale tijd' (cel M21)? En in de volgende stap ga je uitkomst 1 optellen bij uitkomst 3.... Da's fout!!!
Als je namelijk je decimale getallen (kolom K) als decimaal had laten staan was je uitkomst 4,98 geweest. Tel dit getal op bij de som van de hele getallen en je hebt... Juist ja! :eek:;)

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Hoi Leo,

Je hebt gelijk moest eerst zelf even kijken wat je bedoelde, maar de horizontale reeks zijn uren, als ik deze laat tellen is inderdaad decimaal.
de verticale reeks die ik gescheiden tel zijn wel uren en minuten, dit zijn de juiste uren hoe kan ik de horizontale reeks dan in tijd tellen.
heb je een idee ?

Jan

Als je de uren en minuten invoert als uren en minuten zal je veel minder problemen hebben.
Als je ingeeft: 2:00:00 is dat 2 uren.
Datums en tijden zijn in excel in wezen gewoon waarden met een andere celeigenschap.
1 komt overeen met 1 dag.
1/24 is dus 1 uur.
0.25 komt overeen met 6 uren.
1/24/60 is dus 1 minuut.

Als je dus 4,5 uren wilt invoeren kan dat als volgt:
* 4:30:00
of
* =4,5/24 >>celeigenschappen: tijd.

Bandito bob,

wil je me dan een voorbeeld geven hoe ik deze uren wel goed kan zetten.

444 uur en 55 minuten, 385 uur en 47 minuten enz enz.. het hoeft niet omgezet te worden naar tijd ik wil graag een reeks uren goed optellen.

Jan

Bandito bob,

wil je me dan een voorbeeld geven hoe ik deze uren wel goed kan zetten.

444 uur en 55 minuten, 385 uur en 47 minuten enz enz.. het hoeft niet omgezet te worden naar tijd ik wil graag een reeks uren goed optellen.

Jan
444 uren en 55 minuten zou ik als volgt ingeven: 444:55:00
385 uren en 47 minuten zou ik als volgt ingeven: 385:47:00

Bandito bob,

Hoe eenvoudig, daar heb ik alle voorgaande niet meer voor nodig ben ik wel blij mee de andere formule's deze heb ik ook gebruikt voor andere dingen, maar dit hoe eenvoudig het ook is komt wel met het juiste antwoord.

helemaal top bedankt voor jullie hulp.:thumb::thumb:

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan