Twee opdrachten combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Axel,
V/A is de perceelsaanduiding die intern wordt gebruikt dit is vergelijkbaar met een openbare kadestrale perceelsaanduiding.
Dikwijls lopen de aanduidingen 1 op 1 maar dat hoeft niet. Het kan zijn dat een kadestraal perceel gesplitst is in meerdere V/A 's. Ook kan het zijn dat meerdere kadestrale percelen 1 V/A vormen.
Bij verpachting is V/A de basis (hopelijk ben ik duidelijk). Er wordt ook altijd een kadestraal kaartje bijgevoegd waarop beide gegevens (V/A en kadestraal staan ingetekend).

Inhoudelijke reactie volgt,

groet Jan.

Dag Jan,

Wat ik er van begrijp is dat een textbox beter is dan een combobox. De huidige versie is wat dat betreft dus goed.

Gegroet,

Axel.

Axel,
ik heb de nieuwe versie opgeslagen en getest. Jammer genoeg loopt het programma fout bij afdrukken (sub of function niet gedefinieerd) bij volgende:
Code:
[Private Sub List41_KeyDown(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)
  Dim l As Integer

Vrij = False
  With List41
    l = .ListIndex
    Select Case KeyCode
    Case 9, 13
      If Command41.Enabled Then Command41.SetFocus
    Case 27
      For l = 0 To .ListCount - 1
        .Selected(l) = (Mid(.Tag, l + 1, 1) = "1")
      Next
      .ListIndex = 0
    Case 32
      .Selected(l) = Not .Selected(l)
      Venster3Ok
    Case 38
      If l > 0 Then .ListIndex = l - 1
    Case 40
      If l < .ListCount - 1 Then .ListIndex = l + 1
    End Select
  End With
  KeyCode = 0
  Vrij = True/
[CODE]
[/QUOTE]
Voor mij zijn mijn vragen meer dan opgelost, waarvoor mijn bijzondere en welgemeende dank.
Hier kan ik zonder meer mee aan de slag (m.u.v. foutmelding).

Zoals ik al eerder voorstelde zou dit programma iets kunnen zijn voor "handige software" op dit forum. Met name de oppervlakteberekening is denk ik erg handig.

Graag nog een reaktie op bovenstaande,

groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Dag Jan,

Een foutje. Venster3Ok moet zijn Venster4Ok. Verder werd nog niet verwezen naar Microsoft Word.

Nieuwste versie is weer bijgevoegd.

Het echte afdrukken kan nog niet maar wel een proefafdruk om te zien hoe een en ander werkt.

Gegroet,

Axel.

Bijlagen

Axel,
door andere bezigheden kon ik niet eerder reageren maar het programma werkt echt super. De tabel wordt nog niet helemaal goed gevuld maar ik neem aan dat je dat zelf ook hebt gezien.

Nu ik toch bezig ben enkele opmerkingen:
De percelen kunnen maar 1 keer worden uitgegeven m.a.w. 1 pachter kan 1 of meerdere percelen pachten. Maar 2 pachters kunnen niet hetzelfde perceel pachten.

Ik heb de indruk dat de berekening van de pachtprijs niet goed is. De berekening moet zijn: oppervlakte x prijs per ha
Dit geldt ook voor de omslag: oppervlakte x omslag per ha.

De gebruiker geeft de prijs per ha. en de omslag per ha in. Het programma berekend vervolgens de prijs per perceel. Waarschijnlijk ben ik hier onduidelijk in geweest,

Maar nogmaals programma is echt uit de kunst!!

Groet Jan.

Dag Jan,

De percelen worden ook maar één keer uitgegeven. Bij het tabblad Contracten worden per contractant zijn percelen (de geselecteerde) en de vrije percelen (niet geselecteert uiteraard) weergegeven.

Ja bij het afdrukken in de tabel ging een en ander fout. Intussen verbetert (zie bijlage).

De berekening van de prijzen klopt volgens mij wel. Ik heb het nagerekend.

Bijlagen

Axel,
ik werd/word steeds op het verkeerde been gezet door het userform waar een prijs per ha moet worden ingegeven (dit veld is niet nodig) en pachtprijs per ha. / omslag per ha.
Excuses voor mijn verkeerde interpretatie.

Hiermee is mijn aanvankelijke vraag meer dan beantwoord.

Waar een eenvoudige vraag uiteindelijk toe kan leiden!
Zoals reeds eerder aangegeven voor dit alles mijn welgemeende hartelijke dank.

Groet Jan.

Dag Jan,

Als de textbox prijs per hectare niet nodig is dan kan de tekstbox weg. Maar het is misschien wel interessant om in het bestand te zetten welke prijs er ooit voor is betaald.

Nou de teksten nog.

Gegroet,

Axel.

Axel,
er is in dit verband geen sprake van registratie van (aankoop)prijzen. Ook de selectie van teksten in Excel t.b.v. een Worddocument met keuzeboxen, selectiemenu's etc. is voor mij nog onbekend terrein. In dit geval het werkblad artikelen vullen. Zal ik een voorbeeld geven?

Overigens nu toch bezig: er is ook sprake van een looptijd van de overeenkomst.

Groet Jan.

Laatst bewerkt:
Axel,
bijgaand een voorbeeld van de uiteindelijke overeenkomst, hierbij nodig:

- userform alleen voor gebruiker voor concept overeenkomst
- userform alleen voor afd. administratie om gegevens aan te vullen tot definitieve
overeenkomst.
- artikelen waaruit selectie gemaakt kan worden voor de overeenkomst
- Blauw gemarkeerd de "vaste" gegevens die eenmalig per gebruiker worden ingeven en
door gebruiker aangepast moeten kunnen worden.
- Rekening houden met mogelijkheid artikelen aan te vullen

Procedure: de gebruiker maakt na overleg met pachter een conceptovereenkomst. Deze overeenkomst(en) worden na opmaak per mail naar de administratie gestuurd (Bij meer dan 4 mb splitsen en meerdere mails). De administratie vult de gegevens aan en stuurt de overeenkomsten ter ondertekening naar de pachter.
M.n. bij de gebruiker moet duidelijk zijn welke conceptcontracten zijn verstuurd.
Hopelijk ben ik duidelijk,

groet Jan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Jan,

Ik heb deze morgen gebruikt om aan je programma te werken en ben al weer wat opgeschoten (zie bijlage).

Twee vragen.

1. Als het contract uit meerdere percelen bestaat en het gebruikstype is voor alle percelen niet gelijk, hoe wordt het contract dan opgemaakt? Of krijgt elk gebruikstype een eigen contract? Welke gebruikstypen zijn er eigenlijk?

2. Het contractnummer is dat een eenvoudig volgnummer of is het opgebouwd uit een codering?

Gegroet,

Axel.

Bijlagen

Goedemorgen Axel,
tot mijn spijt heb ik me vergist v.w.b. gebruikstype. Dit wordt (excuses) namelijk door de gebruiker ingevuld. In negen van de tien keer heeft dit de benaming "grasland". Een ander gebruikstype is mij zelfs niet bekend maar schijnt voor te komen. Dit betekend dat het gebruikstype gekoppeld kan worden aan het perceel. Zodra een nieuw gebruikstype dan ook een nieuwe overeenkomst.

Het contractnummer wordt gegenereerd door een ander systeem/programma waar deze overeenkomsten in worden vastgelegd. Dit andere systeem/programma zorgt o.a. voor fakturering, signalering afloop contrakt etc.

Het is handig als de gebruiker gedwongen wordt alle artikelen door te lopen en per artikel een keuze te maken uit de diverse opties.

Na afloop van de looptijd kan een nieuwe overeenkomst worden aangegaan. Dit kan met dezelfde pachter. Maar het is ook mogelijk dat het perceel daarna aan een andere pachter wordt uitgegeven. Ook bestaat de mogelijkheid het perceel niet meer uit te geven.

De verschillende doeltypen bestaan uit een code b.v. 9000 en een omschrijving. De code komt in de overeenkomst te staan de omschrijving niet. Het is handig als de omschrijving bij het maken van een keuze in het formulier in beeld komt.

De tekst in mijn voorbeeld v.w.b. pachter en verpachter wijkt iets af van de eerste opzet in het formulier (Excel) maar dat is je natuurlijk al opgevallen.

Inhoudelijk is op de eerste opzet Prima in orde. Geen opmerkingen.

Hopelijk zijn hier je vragen afdoende mee beantwoord,

Groet Jan.

Dag Jan,

Kennelijk is gebruikstype iets anders dan doeltype. En ik bedoelde eigenlijk doeltype. Daar zijn wel meerdere types van. Kun je die (met de overeenkomende code mailen?.

Uit je opmerkingen maak ik op dat de gebruiker de bijbehorende artikelen kiest? En dat daarna het contract wordt aangepast?

Wat is de objectnaam? Het relatienummer behoort zeker tot de gegevens van de pachter?

Gegroet,

Axel.

Goedemorgen Axel,

bijgaand de gevraagde code's doeltypen met bijbehorende omschrijving.

Het is inderdaad de taak van de gebruiker het contract zodanig samen te stellen dat het beheer optimaal is gewaarborgd. Dit beheer verschilt per perceel en wordt via de overeenkomst geregeld. Conclusie: alleen percelen waarvoor dezelfde voorwaarden (lees: waarbij de artikelen identiek zijn) gelden mogen in 1 overeenkomst worden opgenomen.
Alle artikelen worden opgenomen in de overeenkomst. Let op: soms moet bij de keuzes nog extra informatie worden opgenomen bijv. maaien vóór of na een bepaalde datum (zie voorbeelddocument).

De objectnaam is een interne locatieaanduiding bijv. ik verzin maar "Goudse Bos".

Het relatienummer is inderdaad gerelateerd aan de pachter. De nummers worden door afd. administratie aan het document gekoppeld (deze afd. beheerd de relatienummers). Dit heeft te maken met andere systemen/programma's

Bij vertegenwoordigers hoort ook hun functie (zie voorbeelddocument). In de overeenkomst worden twee telefoonnummers opgenomen (1) van voorbeeldbedrijf, en (2) van pachter.

Wederom: ik hoop dat ik duidelijk ben.

Groet Jan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Jan,

Het is inderdaad de taak van de gebruiker het contract zodanig samen te stellen:
Hoe gaat dat in de practijk? Krijgt hij de mogelijkheid de waarden (datums en aantallen) in te vullen terug te sturen en wordt dan het definitieve contract opgemaakt?

alleen percelen waarvoor dezelfde voorwaarden:
Zijn dat percelen van dezelfde gebruikstypen? Of is het niet handiger een algemeen contract met voor elk perceel een eigen omschrijving met artikelen?

Alle artikelen worden opgenomen in de overeenkomst:
Ook de onderdelen die niet werden geselecteerd?

Let op: soms moet bij de keuzes nog extra informatie worden:
Wie doet dat?

Gegroet,

Axel.

Axel,

Samenstellen overeenkomst: De gebruiker maakt eerst mondelinge afspraken met pachter m.b.t. alle elementen van de te maken overeenkomst dus niet alleen aantallen prijzen etc. maar ook over de voorwaarden etc.

Daarna maakt de gebruiker een concept overeenkomst en stuurt deze per mail naar de administratie. De administratie controleert de overeenkomst, vult deze aan met relatienummer etc. en draagt zorg voor interne ondertekening (de gebruiker ondertekend niet).
Vervolgens wordt het definitieve contract ter ondertekening naar de pachter gestuurd.

De elementen van de artikelen die niet worden geselecteerd maken geen deel uit van de overeenkomst en worden niet in de overeenkomst opgenomen (zie rode tekst in voorbeeld).

De extra informatie (b.v. aantal kg. per ha.) in de elementen wordt ook door de gebruiker ingevuld.

Per pachter worden zoveel mogelijk percelen op een overeenkomst gezet.

De keuze van de elementen van een artikel is inderdaad afhankelijk van het doeltype. M.a.w. per doeltype zijn in 98% van de overeenkomsten de elementen van de artikelen vast. Echter aanvullingen of uitsluitingen van elementen van voorwaarden blijven mogelijk.

Mijn keuze is dan ook een algemeen contract te maken met per perceel de artikelen en de gekozen elementen (identiek aan de werking van het programma tot op heden).

Hopelijk geeft dit weer wat meer duidelijkheid,

Groet Jan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan