Twee routers in bridged mode?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric63

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
2
Hallo,

Dit is mijn eerste post hier. Ik heb een vraag.

Op dit moment hebben wij ADSL van Versatel. Versatel werkt met een beheerde modem/router waarvan alle poorten (standaard) gesloten zijn.
Wij hebben ADSL2 bij Versatel aangevraagd en ik heb er meteen bij gevraagd of op de nieuwe modem/router alle poorten geopend kunnen worden afgeleverd, omdat we in de toekomst ook willen kunnen thuiswerken dus remote inloggen.
Een beheerde modem/router betekent bij Versatel dat je er zelf dus niet bij kunt, je kunt verzoeken alle poorten te openen of alle poorten te sluiten, meer niet.
Ik ben me nu aan het voorbereiden op de komst van de nieuwe modem/router en ik heb begrepen dat achter de nieuwe modem/router (die dus zal worden geleverd met alle poorten geopend) ik een tweede router kan hangen die ik wel zelf kan beheren en waarvan ik dus poorten kan sluiten of openen etc. Er is mij verteld dat ik de tweede router dan in bridged mode moet zetten.
De gebruikers van ons netwerk zijn bijna het klokje rond aan het werk en het netwerk kan maar heel kort offline.
Mijn vraag luidt dan ook of wat mij verteld is juist is en of dit gemakkelijk te verwezenlijken is, of dat dit technisch best ingewikkeld is en veel tijd in beslag neemt.
Ik heb vrij weinig verstand van dit aspect van netwerken.

Groet en bij voorbaat dank,

Eric
 
Het wordt dan dus een "circus" met DRIE routers? OK, kan.... maar als op de eerste router [welke direct aan het internet hangt] alle poorten dicht zijn, helpt het niet om daarachter er één te hangen met alle poorten open.... je zult dus router 1 + 2 moeten omwisselen en dan je derde router aan de nieuwe router 1 hangen.... je hoeft niets te bridgen, alleen even opletten dat je er geen IP chaos van maakt..... zie plaatje met voorbeeld IP adressen...

Edit: iets te snel gelezen..... worden dus 2 routers..... kan... zie plaatje... let op IP nummers en gateways....
 

Bijlagen

  • fig 1.jpg
    fig 1.jpg
    30 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Je dient wel te "bridgen", de eerste router is tevens een DHCP server, die dient dus uitgezet te worden in de tweede router, meestal kun je hem ook op "bridge" zetten, maar niet altijd.

Mocht je met die tweede router alleen de DHCP server uit kunnen zetten dien je alle PC een vast ip adres te geven en als gateway inderdaad het ip adres van de tweede router in te geven en ook de dns adressen van die eerste router of ISP, mocht de DHCP server er geen adressen aan toewijzen.
 
Beiden hartelijk bedankt voor de adviezen. Ik krijg de indruk dat dit technisch niet zo erg ingewikkeld is en dat het qua tijd wel meevalt. Of zijn er nog obstakels die ik in een dergelijke configuratie tegen zou kunnen komen?

Groet Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan