Twee tabellen 1 een Form

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kadir28

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2016
Beste leden,

Ik heb een vraag.

Nu heb ik twee tabellen. Deze zijn:

>tblHardware<
>tblSoftware<

In tblHardware heb ik zo ongeveer 400 records, (Assets). In tbl Software heb ik Software naam/versies met bijbehorend licenties als attachment.

Nu kom ik bij het volgende:

Ik wil bijvoorbeeld van tblSoftware: Adobe, Acrobat etc. kunnen koppelen aan X-Hardware.
Hoe zou ik dit het beste kunnen toepassen.

Met vriendelijke groeten,
Kadir:thumb:

Je hebt minstens een derde tabel nodig, waarin je de HardwareID koppelt aan de SofwareID. Eén apparaat kan immers meerdere software pakketten draaien, en één software pakket mag doorgaans op meerdere pc's worden geïnstalleerd. Op die manier kun je ook bijhouden hoeveel licenties je nog over hebt.

Yes dat had ik ook in gedachten. Het derde tabel, is dan een junction table toch.
Ik had laatst een backup gemaakt van m,n huidige database. Vervolgens ging ik hem bewerken als volgt:

Naast tblSoftware had ik deze tabellen aangemaakt:

tblSoftwareProducts:
tblProducts.

Dit in de zin van om te kunnen zien welke Software uit tblSoftware van welke Versie/Licentie uit tblSoftwareProducts en de de leveraar uit tblProducts.

Dus als ware bedoel ik :

tblProducts: ProductName: Adobe
tblSoftwareProducts: Acrobat, 11.0 standard, etc etc etc.
tblSoftware: Bovenstaande gegevens uit tblSoftwareProducts koppelen aan een x-hardware.

Dit is de manier denk ik toch? @OctaFish

Junction? Dat is toch een engelse rotonde? :). Noem het beestje gewoon bij zijn hollandse naam, zou ik zeggen: een koppeltabel. Overigens is dat alleen maar een functie van de tabel; elke tabel is namelijk niets meer of minder dan wat het is: een tabel...
En je tabellenstructuur snap ik ook niet helemaal, maar ik vermoed dat je de productnamen los wilt hebben van de productversies. Kan ik mij iets bij voorstellen. In dat geval kun je nog verder normaliseren, want een Leverancier (Adobe, Microsoft) levert verschillende Producten (Acrobat, Photoshop) die je in verschillende uitvoeringen (Photoshop 6.0, Photoshop 7.0, Photoshop CC, Office 2010, Office 2016, Office 365) kunt tegenkomen. En al dan niet hebben rondslingeren in het bedrijf.
Wat betreft de hardware: je kunt daar nog Configuraties van maken, waarbij je dan de combi pc+scherm+toetsenbord etc vastlegt.

@OctaFish

Bedankt voor je tips. Exactly `Koppeltabel` :).

Wat dat betreft denk ik dat mijn vraag is opgelost. Ik weet voldoende.
Nogmaals bedankt voor je hulp.

Heb een fijne dag, ik zal de vraag afmelden! :thumb::cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan