Twee tabellen, verschillende layout naar 1 text bestand exporteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

saneve

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 nov 2013
Ik werk met Access 2007 en daarin staan twee tabellen, met een verschillende layout. Tabel Voertuigen en tabel Banden (zie bijlage). Link tussen de tabellen is het veld kenteken. Elk kenteken komt maar 1x voor in iedere tabel.

Wat ik nu wil is het volgende:
- Export naar een TXT bestand Contracts_Wiba.txt middels een al gedefiniëerde export specificatie. Voor iedere tabel is een eigen export specificatie beschreven. Dit werkt al redelijk naar behoren.
- In de ene tabel staan gegevens X, in de andere tabel gegevens Y voor een kenteken. Nu wil ik per kenteken in het export bestand per kenteken een regel X en daaronder een regel Y. Dan het volgende kenteken met regel X en daaronder weer regel Y etc. Zie het voorbeeld textbestand. Hoe creëer ik zo'n bestand?
- Ik loop ook nog tegen het probleem aan dat in iedere tweede regel het kenteken niet moet worden weergegeven, maar die heb ik nodig voor de link. Hoe doe ik dit?
- In de tabel Banden staat een kolom Aantal. In de txt output moet dit worden weergegeven als 0004, 0099 of 0000. Nu staat er alleen 4, 99 of 0, links uitgelijnd. Hoe krijg ik de waarde in het txt bestand met vier tekens?

Ik heb al overal gezocht, maar de oplossing niet kunnen vinden. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen. Alvast bedankt!

Bekijk bijlage ROB.zip

Je stelt een bijna onmogelijke vraag. D.w.z. de vraag is dat natuurlijk niet, maar het antwoord wel. Sowieso snap ik niet waarom je de gegevens die overduidelijk bij elkaar horen (één kentekennummer) niet bij elkaar in 1 tabel zet. Maar goed, daar kan ik nog wel een reden voor verzinnen. Maar het export verhaal, is een stuk lastiger. Tabellen exporteren lukt je nog wel, zoals je al aangaf. Maar die kun je niet op de door jouw gewenste manier 'in elkaar vlechten'. Dat kan alleen als je die twee bestanden met een scripting procedure inleest, en regel voor regel in een nieuw bestandje plakt. Dat is al lastig zat. Maar dan het toetje: van een tekstbestand wil je een nogal lastig te pakken deel (kenteken van één van de bestanden 'verbergen'. Dat vereist een kundig programmeur...
Ik denk dan: waarom niet één query maken waarin de gegevens in de juiste volgorde staan (per kenteken 2 rijen) en die exporteren? Ben je die hele omweg van de twee export bestanden kwijt. Dan is het zèlfs mogelijk om de duplicaat kenteken nummers onzichtbaar te maken...

Nog een ideetje (en waarschijnlijk de enige waar je geen 3 weken tijd in hoeft te steken): verzamel alle gegevens in één query (de gegevens zijn tenslotte simpel te koppelen) en maak in Word een samenvoegbestand op basis van een Adreslijst. Als basis gebruik je dan de query, en de velden uit de 1e tabel zet je dan in rij 1, en de velden uit tabel 2 zet je dan in rij 2. Heb je ook geen omkijken naar het verbergen van het tweede kentekennummer, want dat speelt dan helemaal niet. Ergo: met deze oplossing ben je in 5 minuten klaar.

Bedankt Michel voor het meedenken. De reden dat dit zo moet is dat het bestand aangeleverd wordt bij een externe partij die het vervolgens weer inleest. Die hebben nu eenmaal deze voorwaarden vastgelegd. Feitelijk willen ze nog veel meer dan 1 subregel, maar met 1 ben ik voorlopig gered. Ik ga eens kijken of ik verder kan met de door jou aangedragen oplossingen. Bedankt zover!

Helaas blijkt mijn probleem te ingewikkeld om in Access op te lossen. Jammer. Bedankt voor het meedenken hier.

Sam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan