Twee voorraadsystemen gelijk zetten, systeem B is leading

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonisse1

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Berichten
133
Goedemorgen,
ik heb de volgende uitdaging voor me liggen, maar kom er niet uit.
Wie kan me helpen?
In kolom A tm F (zie bijgaande file) heb ik een overzicht van voorraden in 2 systemen in verschillende magazijnen. Systeem B geeft het leading overzicht. Systeem A moet, indien mogelijk, hier naadloos bij aansluiten. Eventuele verschillen die overblijven mogen in systeem A blijven staan.

Ik heb te maken met duizenden items, handmatig is dit nogal tijdrovend werk.
De gewenste uploadfile voor systeem A staat in de kolom J tm S. Voor beide files geldt dat dit eigenlijk de gewenste layout is.
Hoe kan ik het trucje, dat moet plaatsvinden om de gegevens juist in de uploadfile te krijgen, automatiseren mbv. Visual Basic?
Ik heb verstand van Visual Basic en maak wel eens een programma, maar dit gaat me nog boven de pet, terwijl ik het idee heb dat het wel kan.
Indien u mij een advies of tip kunt geven over hoe ik het programma kan maken, dan is dit ook zeer welkom.
Als u mij kunt helpen of nog vragen heeft, dan houd ik mij aanbevolen. Ik wil u alvast hartelijk danken voor de genomen moeite ernaar te kijken.

Vriendelijke groeten,
David Antonisse
 

Bijlagen

  • Twee systemen met te maken uploadfile.xlsx
    14 KB · Weergaven: 25
Ik kan hier geen enkel patroon in ontdekken: kijk eens naar rij 7 en 8.
Specificeer svp wat je bedoelt met 'naadloos' aansluiten ?
 
Goedemorgen snb,

heel hartelijk dank dat u er naar kijkt. Waar het eigenlijk om gaat is dat de waarden uit systeem B leading zijn, dit zijn zeg maar de vaste hoeveelheden in de juiste magazijnen. Om de gegevens in kolom D zo over te boeken dat ik zo dicht mogelijk bij de standen van de gegevens in kolom E kom, kan ik een file laten uploaden (kolom J tm S). Om deze file handmatig in elkaar te zetten kost erg veel tijd. Overigens moet bij het overboeken rekening gehouden worden met de gegevens uit kolom A tm C. Dit zijn subgegevens die in de systemen staan. De aantallen komen uit de verschilkolom (kolom H). Als precieze aansluiting niet mogelijk is, zoek ik naar een boeking die zo dicht mogelijk bij systeem B komt, de rest mag als verschil blijven staan in systeem A.

Hartelijk dank voor uw ideeën of programmering.

Vriendelijke groet,
David Antonisse
 
Zo onlogisch is het bestandje niet; als ik het goed interpreteer heb je de volgende matching per rij: Kolom A <-> Kolom M, Kolom B <-> Kolom N, Kolom C <-> Kolom K en Kolom D <-> Kolom O. En wil je de waarden in kolom O overschrijven met die van kolom D. Dus je vergelijking is dan:
Als A21=M21 en B21=N21 en C21=K21 dan O21=D21. Klopt dat?
 
Het programma zou ongeveer het volgende moeten doen:
• Begin bij cel A3
• Check de waarde in cel E3
• In cel E3 staat niets, check F3, hier staat een waarde (zet in geheugen)
• Ga naar F3, ook hier staat een waarde (zet weer in geheugen)
• Ga naar G3, hier staat niets
• Meer regels voor dit item heb ik niet (check in kolom A)
• Check nu de waarden van D3 tm D6
• Zet daar waar waarden staan, deze in het geheugen
• Maak nu een berekening hoe de gegevens van kolom D gelijk kunnen worden aan die in kolom E
• Gebruik dit gegeven om K3 tm O3 te vullen
• Ga nu verder bij cel A7 hoe de stand van zaken is voor de regels 7 tm 9.
• Laat dit programma doorlopen tot het eind van de gegevens (dit kunnen tot 10000 regels zijn)
• Probeer de gegevens in de kolommen K tm O direct onder elkaar te krijgen

Hartelijk dank voor uw hulp!

Vriendelijke groet,
David Antonisse
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan