Tweede hard-disk.....geen geluid Help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisaLisa

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2003
Hallo,

Ik heb een (andere) tweede HD, daar heb ik een aantal problemen mee. Ik had er al eerder twee en daar waren deze problemen niet mee.

Probleem1 is dat de ik Geen geluid heb, ik heb een
C-media geluidskaart en heb al 3 drivers gedownload, maar er gebeurd helemaal niks.....

Ook is er iets mis met de kleuren, niet van de webpagina`s maar b.v met Msn messenger, rood (poppetje, offline) is dan paars en groen = geel en blauw is wel heeeel erg blauw.....

Verder geeft de pc ook aandat er iets mis is met DLL bestanden, dat ie ze niet kan vinden. Hierdoor kan ik programma`s als Incredimail en Icq5 niet installeren.

Ik weet niet of dat DLLprobleem ook iets met het geluid te maken heb, of dat iemand weet wat het is en wat ik eraan kan doen. De vraag over die programma`s zal ik onder een ander onderwerp stellen.

Weet iemand wat ik kan doen met met name het geluid en evt de DLL-bestanden?

Ik wacht op een reactie.

Alvast bedankt,

Lisa.

Heb je iets aan je pc veranderd ?? wel drivers geinstalleerd voor geluid en beeld?
En heb je al eens op virus en spyware gescant??

Geplaatst door LisaLisa
Ik heb een (andere) tweede HD, daar heb ik een aantal problemen mee. Ik had er al eerder twee en daar waren deze problemen niet mee.
Het kan zijn -nu je een andere HD hebt- enkele programma's ook opnieuw moet installeren.
Vandaar de meldingen dat windows bepaalde bestanden niet kan vinden.

Kijk even in apparaatbeheer of je daar ook gele uitroeptekens of rode kruisjes ziet.
Je hardware is waarschijnlijk niet goed geïnstalleerd.
Verwijder eventueel verkeerd geïnstalleerde hardware en start opnieuw op.

Hai, de harddisk was leeg (alleen Windows98) dus ik heb er wel wat programma`s opmoeten zetten.
Voor zover ik weet is er niks veranderd aan de pc zelf, behalve dan een andere HD.

Ik heb geen drivers voor beeld geinstalleerd.....hoe, wat en waar en welke moet ik installeren?
Voor de soundcard (C-media) heb ik wel een aantal geinstalleerd maar zonder resultsaat.

Zijn er aparte voor beeld en geluid samen?
En hebben DLL bestanden hier iets mee vand doen?
Ik krijg, als ik Incredimail probeer te installeren, ook de mededeling dat het programma niet volledig kan functioneren with the display set to 256 colours or less....

Ik heb antivir geinstalleered en weet nog niet welke firewall ik moet nemen om zo min mogelijk last te krijgen met Msn bijvoorbeeld.
Ik heb de computer pas weer ingebruik sinds gisteren en heb nog geen virus of spyware scan gedaan.

Op de HD die er hiervoor inzat had ik wel gewoon geluid....

Help help......

Bij apparaatbeheer staat een geel uitroepteken bij besturing voor geluid> C-media PCI (wizard kan geen stuurprogramma`s vinden)

Een geel vraag/ en uitroepteken staan bij overige apparaten> PCI Communication Device en PCI ISA bridge

Geen rode kruisjes.

Geen idee verder.....of hardware goed is geinstalleerd en wat er niet goed is geinstalleerd en wat ik dan zou moetne verwijderen.

De apparaten met een geel uitroepteken, verwijder die eens, en start opnieuw op.

Wat staat er onder beeldschermadapters?
Dat is je grafische kaart, is die okay?

Onder beelschermadapters staat> ATI 3D RAGE PRO (atir3) geen gele uitroeptekens.
Maar er is wel wat mis met de kleuren, niet op de webpagina`s maar bij msn bijvoorbeeld.

Als ik die 3 apparaten verwijder, ben ik dan die dingen niet kwijt?
En wat moet er gebeuren als ik dat doe en opnieuw opstart? Zijn de apparaten dan weg?

Gele uitroeptekens zijn apparaten welke verkeerd geïnstalleerd zijn.
Als je ze verwijderd zal windows ze opnieuw gaan detecteren (indien je de juiste drivers hebt) en installeren.

Als de installatie niet lukt gaan we weer een stapje verder :)

Videokaart is mooi, dat is waarschijnlijk een kwestie van goed instellen.
Klik even met de rechtermuisknop op je bureaublad en kies voor eigenschappen, tabblad instellingen, en pas daar de kleurkwaliteit en resolutie aan.
De aanwijzingen die ik geef kunnen afwijken, Win98 is voor mij alweer een tijdje terug, maar komt aardig overeen met XP denk ik.

Ik heb de soundcard en de andere twee verwijderd, bij het opstarten heeft wizard alleen voor een apparaat een stuurprogramma gevonden (geloof PCI Comunication Decice), maar er staat nogsteeds een geel vraag+uitroepteken.

Er is geen "ding" voor spelletjes en geluid meer, de
C-media PCI soundcard is weg en bij de andere, PCI ISA Bridge staat ook weer een geel uitroep+vraagteken.

Wat nu....?

Okay,
De goede drivers waren dus nog niet geïnstalleerd ander waren die met de nieuwe opstart wel gevonden.
Het gaat er nu om erachter te komen welke type apparaten je in je pc hebt zitten.

Weet je welk type geluidskaart (niet alleen merk) er in je pc zit?
Heb je daar een cd-tje van?
PCI communication device is waarschijnlijk een modem.
Heb je daar een cd-tje van?
Gebruik die dan om de hardware te installeren.
Eventueel eerst weer de gele vraagtekens verwijderen en dan de driver (cd) installeren.
Zo niet, heb je documentatie bij je pc waarin staat wat voor merk en type modem/geluidskaart erin zit?

Zo niet.
Download dan even Everest.
Dat is een gratis programma waarin je precies kunt zien wat voor hardware er in je pc zit.

Ga in Everest naar Computer --> Overzicht en kijk daar wat voor geluidkaart en eventueel modem je hebt.
Geef dat dan even door dan kunnen we gaan zoeken naar een driver voor jouw hardware.

Type geluidskaart is nu ESS-technology ES1938/ES1941/ES1946 Solo 1(E) Audiodevice

Staat niet als geinstaleerd in apparaatbeheer.

Geen cdtje van.
Over modem kan ik niks vinden. (ik heb een adsl- modem, weet niet of je dat bedoeld)
Moederbord is Uli/Ali M1541 Aladdin5

Dus zal ik niet een C-media geluidskaart hebben gehad maar en ESS?
En wat kan ik nu doen?

Nou, de geluidskaart lijkt me duidelijk.
Die is hier te vinden.
Kijk even bij de sectie PCI AudioDrive naar de bovenste in het rijtje (ES1938/ES1946).
Het verwarrende is dat er voor 98 een VDX en een WDM te downloaden is.
Als ik jou was zou ik gewoon beide installeren.

Voor dat moederbord ga ik nog even verder zoeken, kun je in ieder geval even verder.

Als ik jou was zou ik de apparaten weer even verwijderen die verkeerd geïnstalleerd zijn en dan de drivers installeren, en opnieuw opstarten.

Is het met de kleuren nog goed gekomen van je beeldscherm?

Ik had daar ook net gekeken voor de drivers, ik heb zowel de vxd als de wdm gedownload maar er gebeurd niks....
Kan het niet eens openen, ik krijg dan steeds dat grijze vlak met of ik het wil openen of save, en als ik op open klik komt het zelfde scherm terug en op save staat er dat het bestand al bestaat, omda tik het net dus al heb gesaved.

De geluidskaart staat nu dus niet in apparaatbeheer, misschien dat dat een probleen is??

Met de kleuren ben ik er ook nog niet uit, ik kan kiezen tussen 256 of 16 kleuren, is dat het?

En kan de zaak iets met DLL bestanden , die mijn pc niet kan vinden, hebben, of andersom? Ik krijg bij het proberen te instaleren van Incredimail meldingen daarover en limited system abilities.

Maar het belangrijkste is het geluid, moet ik de geluidskaart misschien opnieuw installeren, en zo ja , hoe?

Ik had daar ook net gekeken voor de drivers, ik heb zowel de vxd als de wdm gedownload maar er gebeurd niks....
Kan het niet eens openen, ik krijg dan steeds dat grijze vlak met of ik het wil openen of save, en als ik op open klik komt het zelfde scherm terug en op save staat er dat het bestand al bestaat, omda tik het net dus al heb gesaved.
Ik heb de bestanden ook even gedownload.
Bij mij gaat het iets anders denk ik maar hij vraagt hier om te installeren of te openen.
Het gaat om een zip-bestand en om die te openen heb je Winzip nodig.
Misschien even opnieuw installeren?
Met de kleuren ben ik er ook nog niet uit, ik kan kiezen tussen 256 of 16 kleuren, is dat het?
Zet die maar eens op 16 kleuren, dat zal een aanzienlijke verbetering zijn.
En kan de zaak iets met DLL bestanden , die mijn pc niet kan vinden, hebben, of andersom? Ik krijg bij het proberen te instaleren van Incredimail meldingen daarover en limited system abilities.
Dat zou kunnen maar door Winzip even opnieuw te installeren moet dat installatie probleem over zijn.
Die melding van icredimail kan duiden op een te licht systeem.
Ik weet niet wat de systeemeisen van Incredimail zijn en hoe zwaar jou systeem is?
Maar het belangrijkste is het geluid, moet ik de geluidskaart misschien opnieuw installeren, en zo ja , hoe?
Door het installeren van die ESS driver zou je weer geluid moeten gaan krijgen.
C-media is weer een ander merk en zal niet in dit systeem zitten.

Okay, ik hoop voor je dat het lukt :)

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb winzip gedownload, en de geluidskaartdriver daarmee geinstalleerd......ik dacht dat het goed ging, kreeg een klein grijs scherpje met : interne fout foutnummer 0x80040707.....toen ik op "ok" klikte ging de installatie gewoon door en moest ik de pc opnieuw opstarten..maar helaas....geen geluid

Ook bij apparaatbeheer staat nog steeds geen ".voor besturing van spelletjes en geluid" De hele kaart lijkt op deze HD te zijn verdwenen...
Moet of kan ik de hele kaart misschien opnieuw installeren met een programma??

Bedoel je Windows 98 opnieuw installeren? Is dat gewoon de cd erin? Moet ik eerst deze Windows verwijderen?? En ben ik dan alles wat op deze HD staat kwijt??

Wat ik nog vergeten te vermelden was, i.v.m het geluid, is dat ik op mijn "gohst"HD WEL gewoon geluid heb en alles ook gewoon inorde is in apparaatbeheer. Ook had ik op de HD die hiervoor op de plaats van deze "hoofd"HD zat gewoon geluid.
Kan ik misschien iets "overzettten" of kopieeren van de "gohst"HD??

Wat de kleuren betreft, ik had de 16-kleuren optie ook geprobeerd, helaas geen verschil.

Ook met incredimail had ik voorheen gen problemen, dus ik weet niet of het nu aan mijn systeem ligt.
Waar kan ik die gegevens van mjin systeem vinden?

Het begint een beetje ingewikkelt te worden.
Als het installeren van de geluidskaart niet lukt door middel van de ESS driver, heb ik geen opties meer.

Je hebt het over: "De hele kaart lijkt op deze HD te zijn verdwenen..."
Volgen mij raken we een beetje in de war.
De installatie van een geluidskaart heeft niets met een harde schijf te maken.
Het gaat om het besturingsysteem wat je op het moment gebruikt en of alle apparaten daar goed op geïnstalleerd zijn.
Een HD is slechts een opslagmedium.

Je hebt het ook over "geluid, is dat ik op mijn "gohst"HD"
Nu snap ik er eigenlijk niet zo veel meer van.
Je hebt op meerdere harde schijven windows geïnstalleerd?

En wat staat er dan bij die ghost HD als als type apparaat voor voor besturing van spelletjes en geluid (merk en type).
Dan weet je gelijk welke je moet hebben.

Ik had eerst 1 harddisk, daar heb ik een tijdje meegewerkt, kreeg een paar problemen met het downloaden van programma`s, er is toen een tweede hardisk bij gezet, daarop werkte alles, dus ook die bepaalde programma`s, prima, helaas is deze laatste harddisk afgelopen week gecrasht (na ongeveer een jaar vrijwel probleemloos te hebben gefunctioneerd).

Dus is er voor die in de plaats een andere harddisk gekomen met daarop windows 98 (mijn systeem kan helaas geen hoger versie aan)
De andere harddisk (eerste) zit nog steed on mijn pc als "gohst" en die moet ik nog eens helemaal uizoeken wat ik wil bewaren en wat weg kan enzo.
Ik kan ook gewoon nog opstarten met de "gohst" en daar in apparaatbeheer is alles in orde.

Ook op de "gohst" (eerste harddisk die ik gebruikte) staat dus Windows 98.

Bij deze nieuwe harddisk stonden er dus die gele vraag+uitroeptekens, die apparaten verwijderd, opnieuw opgestart, en wizard heeft geen stuurprogramma kunnen vinden, dus geen geluidskaart geinstalleerd, en wat ik heel vreemd vind, is dat dat hele gedeelte van ",,,,voor besturing voor spelletjes en geluid" helemaal niet meer voorkomt in apparaatbeheer, na het verwijderen van het apparaat......ja het is ingewikkeld.

Ik heb helaas niet opgeschreven wat er op de "gohst" als apparaat voor geluid etc staat , dat kan ik doen als ik weer met die opstart, maar met Everest wordt aangegeven dat ik als geluidskaart de ESS technology ES1938/ES1941 heb.

Ik hoop dat het iets duidelijker is.
Als het echt van groot belang is wat er precies in apparaatbeheer vande gohstHD staat, laat het me dan ook even weten dat zoek ik het op.
En zou het mogelijk kunnen zijn om die gegevens te kpoieeren?
Het is beide op het zelfde systeem.

Je zegt: "Ik kan ook gewoon nog opstarten met de "gohst" en daar in apparaatbeheer is alles in orde."
Zou je kunnen uitleggen hoe je van de "ghost" opstart?
Dit is mij nog een beetje onduidelijk.

Als je een nieuwe harde schijf erin hebt gezet, is -als het goed is- windows ook weer opnieuw geïnstaleerd?

Als ik jou verhaal goed begrijp kun je op twee manieren win98 opstarten?
Dan zou je dus ook twee maal win98 op je systeem hebben zitten.

Hier moet eerst maar even wat meer duidelijkheid in komen, anders zie ik geen oplossing met betrekking tot het goed functioneren van de harware. :confused:
Zou je misschien nog een screenshotje van apparaatbeheer in deze topic willen zetten?
Niet van de ghost maar van de andere HD.

Als je het stekkertje van de "main" harddisk eruit haalt, als de pc uit staat, start de pc automatisch op met de andere schijf.

Als ik wil opstarten met de "main" disk doe ik het stekkertje erweer in.

Windows98 is op de nieuwe harddisk geinstalleerd ja, internet werkt prima, ik heb dus alleen problemen met het geluid en kleur en DDL bestanden.

Screenshotje wil ik graag neerzetten, weet alleen niet hoe...:(
Gaat niet met knippen+plakken blijkbaar.

Helaas zou ik nu even niet meer weten hoe een goed advies te geven.
De methode die je nu omschrijft is niet echt gebruikelijk om van twee harde schijven op te starten.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is ervoor zorgen dat de hardware goed is aangesloten en dan windows opnieuw en schoon installeren.
Indien dit goed gebeurt kun gebruik maken van alle twee harde schijven tegelijk zonder deze steeds te hoeven loskoppelen.
Ik zou er dan wel eerst voor zorgen dat alle bestanden gebackupt zijn.

* Maak een backup van al je bestanden die je wilt bewaren.
* Verzeker je ervan dat de harde schijven correct zijn aangeloten (master/slave verhaal).
* Formateer de harde schijf en zet windows er opnieuw op.

Hoe dit allemaal te doen is niet even 1-2-3 uit te leggen.
Als je zoiets zelf wilt doen betekend dat vaak veel lezen.
Hier onder staan in ieder geval een paar handige links.
http://www.schoonepc.nl/
http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan