tweede harde schijf als bootable disk installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

henri5858

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2004
hallo luitjes,
ik heb onlangs een 2de harde schijf in mijn pc geplaatst (western digital 250gb). Ik zou deze graag willen laten fungeren als schijf waar ik van opstart. Nu is dat vanaf een 120/7200 sata schijf. Ik heb windows xp home als besturingssysteem. Ik wil dus de hele boel overzetten en de huidige schijf als back-up gebruiken.
Hoe pak ik dat het beste aan? Bij voorbaat dank voor jullie meedenken, henri

Meestal kan dat gewoon met de software van die schijffabrikant, of met een image, of op de tweede partitie een install doen, zonder de schijf met windows, windows schij weer aankoppelen, vanuit de nieuwe install de boel kopieëren, en draaien maar.

hallo lange pier
je noemt verschillende mogelijkheden. 1 met de software van de fabrikant. Bedoel je drive to drive data copy? 2 image. Hoe maak ik die dan aan? en hoe gaat het dan verder?

"of op de tweede partitie een install doen, zonder de schijf met windows, windows schij weer aankoppelen, vanuit de nieuwe install de boel kopieëren, en draaien maar".

gaarne wat nadere toelichting, het klinkt ingewikkeld (eigenlijk heb ik maar een vaag vermoeden wat je ongeveer bedoelt, en dat is een wankele basis voor een dergelijke ingreep). Welke van de 3 opties is het 'veiligste', dwz, dat als er iets mis gaat ik niet met een dos scherm voor me zit, afgesloten van welk forum dan ook.

1, als je die software hebt, prima, deel eerst je schijf naar eigen wens in, en indien hij ook je account en config bestanden meeneemt, prima, maar vaak werkt dat niet.

2, met Norton Gost kan dat b.v. , Acronis heeft ook zoiets, maar dat is niet geratis.

3, ik zal het wat gemakkelijker maken, hang je nieuwe schijf erin, je installeert een xp versie op een andere partitie erbij op je oude schijf, de D: b.v., daar start je dan van op, je deelt je nieuwe schijf in, die maak je ook aktief, je kopieërt alles van de C: schijf naar de eerste partitie van je nieuwe hard schijf, shutdown, zet de nieuwe schijf als bootschijf, laat de oude er even af, en start op, werkt het goed, kun je de oude schijf er weer bij zetten.

tweede schijf als bootable disk installeren

zou dit echt werken ,als je op d: xp gaat installeren zegt hij toch eris al een windows besturingssysteem aanwezig op deze manier lukte het dus mij niet.
of deed ik iets fout????

Je kunt gewoon een tweede XP op een andere partitie erbij installeren, hoor, heb ik ook, lekker makkelijk voor allerlei problemen en toepassingen, zoals testen.

Als je al een installatie erop hebt staan, dan geeft hij die melding, let op, in windows kan het best dat die partitie C: wordt genoemt, en in de setup, de D:.

Te zien in de boot.ini.

Dit is die van mij.

Code:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /2gb
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Repair" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /cmdcons

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan