Tweede harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonia60

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een tweede hd in mijn computer te plaatsen. Aangezien hij alle enkele jaren oud is weet ik niet goed wat de mogelijkheden zijn en tot hoever ik kan uitbreiden.

Gegevens computer: Intel (R) Celeron (tm) Processor, 400 MGH, 192 MB RAM, HD 4gb, vaste schijfcontroller: Intel 82371AB IEB PCI bus master IDE-controller,
BIOS date: 1-1-98; American Megatrends, versie DMI Ver.2,0 aug 24, 1995.
Standard CMOS Setup:size: 4311; cyln. 14848; Head 9; Sec 63.
CPU Pentium Pro, machine type: IBM PC/AT, Intel 82443 LX IEX Pentium (R) ll Processor-PCI.

Misschien ben ik iets vergeten wat belangrijk is, of heb ik juist te veel vermeld, maar dan hoor ik dat wel. Als iemand mij kan helpen dan hoor ik dat graag.

Schijf upgraden.

Je bios is van 1998 dus het heeft weinig zin om er een 120 GBt schijf op 7200 toeren aan te hangen.

Waarschijnlijk (is niet zeker) zal je moederbord niet verder gaan dan 32 GBt. (is soms met een bios update op te lossen)

Daarbij komt nog dat je moederbord niet geen hogere snelheids protocollen aankan dan de 66MB/s standaard. (dit is op te lossen met een PCI controller)

Kortom je zou er verstandig aan doen eens voor je zelf eens uit te rekenen hoeveel schijfruimte je nu eigenlijk nodig acht.

Er zijn zat mogelijkheden om je schijfruimte uit te breiden maar vraag je af of je die ruimte ook echt nodig hebt aangezien je systeem niet meer een van de snelste is en het zoeken op een grote schijf ôok de nodige processor tijd zal opslokken.

Als het je echt alleen maar om schijfruimte is te doen dan kan een bios update en evt. een losse PCI / IDE controller wonderen doen.

Suc

tweede harddisk

Hallo Tron,

Ik heb zelf gedacht aan een uitbreiding van 20 gb, hoogstens 40 gb, als de computer dat aankan.
Een Giga Maxtor UDMA 133, 5400rpm. lijkt mij wel wat.
Ik besef goed dat ik met mijn huidige computer geen wonderen kan verwachten want daar is ie te oud voor, maar een extra hd geeft mij wat speling zodat ik niet steeds rekening hoef te houden met evt. programma's, en/of spellen die na gebruik weer verwijderd moeten worden om ruimte te sparen.
Je had het over een Bios-update, ik heb gehoord dat daar risico's aan verbonden zijn, weet jij daar misschien iets meer over te vertellen?
Wat levert een losse PCI/IDE controller mij aan schijfruimte op en hoe moet ik dat doen?
In mijn configuratie/systeem staan onder vaste schijfcontrollers drie nl. PCI Bus Master IDE-controller; primaire IDE-controller (dubbele fifo) en secundaire IDE controller (dubbele fifo).
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar ik hoop dat je mij wat meer kan vertellen hier over.
Alvast bedankt

Hallo allemaal,

Is er misschien nog een helpmijer die mij verder kan helpen met mijn vragen?
Ik ben op dit terrein niet zo bekend en ik wil geen harde schijf aanschaffen voordat ik weet of dit wel of niet raadzaam is.

Ik denk dat een 20gig hd echt wel genoeg is voor je. Als je niet van plan bent veel pf mp3tjes te downloaden heb je echt wel genoeg daaraan.

Een bios update moet je ook maar niet overwegen als dit mis gaat weg pc.......en dit willen we niet toch?

In een beetje winkel kan je hier prima advies over krijgen en bovenal duidelijk afspreken dat als het niet mocht werken dat je hem terug mag brengen met geld terug garantie.

succes......

Re: tweede harddisk

Hallo allemaal,

Het is gelukt!
Ik heb een Western Digital van 20 gb gekocht en in de computer geplaatst. In de Bios, autodetect harddisk gedaan en toen stond ie erin.
Vervolgens via fdisk een partitie gemaakt op de tweede harde schijf en die daarna geformatteerd.
Alles werkt nu naar behoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan